Kods | JA0165 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Kuģu elektroiekārtas | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Jūras transports | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Latvijas Jūras akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Gundis Lauža, Miroslavs Mališko, Aleksandrs Gasparjans | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 12.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursa pirmajā sadaļā dots pārskats par kuģu elektroenerģētiskajā elektroenerģijas sadales sistēmā pielietojamajiem terminiem un jēdzieniem. Apskatīti slodzes režīmi un to analīze. Apskatītas elektrostacijas īsslēgumu režīmu precīzas un vienkāršotas analīzes metodes. Apskatītas sadales struktūrshēmas un to aprīkojums kā arī kabeļlīnijas. . Sadaļā par kuģu akumulatoru baterijām un to tehnisko ekspluatāciju apskatīti elektroapgaismes avoti un to pieslēgumi. Apskatīti specializētie D.C. elektrobarošanas avoti. Dots pārskats par katodaizsardzības un ierasta elektroapgādes iekārtām. . Sekojošajās sadaļās apskatītas kuģu bezsuku sinhrono ģeneratoru AVR sistēmas, kuģu elektrostaciju sinhrono ģeneratoru paralēls darbs: sinhronizācija, aktīvās un reaktīvās slodzes sadale kā arī aizsardzība no avārijas režīmiem. Apskatītas kuģu elektrostaciju shēmas un to klasifikācija, kā arī vārpstas ģeneratoru darbības specifika. Studiju kursā tiek skaidrots arī kuģu specializētais elektroaprīkojums un sadzīves aprīkojums. . Nepilna laika studijas neklātienē tiek organizētas pēc individuāli izstrādāta studiju plāna.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis sniegt zināšanas, prasmes un iemaņas saskaņā ar STCW konvencijas kodeksa A-III/6 standarta un profesijas standarta prasībām, kā arī ņemot vērā IMO 7.08 paraugkursa rekomendācijas un citus saistošos normatīvos dokumentus. Studiju kursa uzdevumi: 1) sniegt teorētiskas zināšanas un praktiskās iemaņas par kuģu elektrosadali un elektroiekārtām atbilstoši IMO 7.08 paraugkursa kompetencei 1.1.5. 2) sniegt teorētiskas zināšanas un praktiskās iemaņas par kuģu elektropiedziņu atbilstoši IMO 7.08 - 1.1.8 3) sniegt teorētiskas zināšanas un praktiskās iemaņas par ģeneratoru sinhronizāciju, slodzes sadali un ģeneratoru pārslēgšanu atbilstoši IMO 7.08 -1.3.1. 4) sniegt teorētiskas zināšanas un praktiskās iemaņas par kuģa elektrosadali, slēgdēļu un sadales dēļu savienošanu un atdalīšanu atbilstoši IMO 7.08 - 1.3.2. 3) sniegt teorētiskas zināšanas par kuģu elektropiedziņas, elektriskiem galvenajiem dzinējiem un vadības sistēmām atbilstoši IMO 7.08 - 1.4.3. 4) sniegt teorētiskas zināšanas un praktiskās iemaņu par elektrisko ķēžu kļūmju meklēšanu un novēršanu atbilstoši IMO 7.08 - 2.1.3. 5) sniegt teorētiskas zināšanas par funkciju un veiktspējas testiem iekārtām un to konfigurācijām: uzraudzības sistēmām, automātiskās vadības ierīcēm un drošības ierīcēm atbilstoši IMO 7.08 -2.1.5. 6) sniegt teorētiskas zināšanas un praktiskās zināšanas par elektrisku un elektronisku shēmu interpretāciju un saprašanu atbilstoši IMO - 2.1.6. 7) sniegt teorētiskas zināšanas un praktiskās zināšanas, lai spētu veikt tehnisko apkopi un remontdarbus galvenās piedziņas iekārtas un palīgmehānismu automātiskajām un vadības sistēmām atbilstoši IMO 7.08 -2.2.1. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas.
1) Spēj parādīt pamatzināšanas par elektroenerģijas sadales paneļiem un elektroierīcēm.
2) Spēj parādīt pamatzināšanas par elektropiedziņu.
3) Spēj parādīt pamatzināšanas kuģu elektropiedziņā, elektriskos galvenos dzinējos un vadības sistēmās.
4) Spēj parādīt atbilstošas pamatzināšanas un prasmes elektrotehnikas un mehānikas jomā.
5) Spēj parādīt pamatzināšanas par rīcību elektrosistēmu un elektronisko sistēmu viegli uzliesmojošās vietās.
- Metodes: diskusija, seminārs – pētījuma darbs, mājasdarbi, laboratorijas darbi, noslēguma darbs.
Vērtēšanas kritēriji:
1) Aprīkojuma un sistēmu darbība atbilst lietošanas instrukcijām.
2) Veiktspējas rādītāji atbilst tehniskajām specifikācijām.
3) Darbības plāno un veic saskaņā ar pieņemtajiem noteikumiem un procedūrām, lai nodrošinātu darbību drošumu.
Prasmes. 1) Spēj patstāvīgi izmantot apgūto teoriju par ģeneratoru savienošanu, slodzes sadalīšanu un nomaiņu, kā arī komutatoru un sadales paneļu savienošanu un atvienošanu. 2) Spēj atklāt mehānismu atteices, atrast kļūdas un novērst bojājumus. 3) Spēj pielietot funkciju un veiktspējas testus iekārtām un to konfigurācijai. 4) Spēj lasīt elektroshēmas un elektroniskās shēmas. 5) Pārzina drošības un avārijas procedūras. - Metodes: diskusija, seminārs – pētījuma darbs, mājasdarbi, laboratorijas darbi, noslēguma darbs. Vērtēšanas kritēriji: 1) Darbības plāno un veic saskaņā ar pieņemtajiem noteikumiem un procedūrām, lai nodrošinātu darbību drošumu. 2) Elektriskās sadales sistēmas ir saprotamas un tiek izskaidrotas, izmantojot zīmējumus/norādījumus. 3) Aprīkojuma demontāža, apskate, remonts un montāža pēc remonta notiek saskaņā ar instrukcijām un labu praksi. 4) Montāža pēc remonta un veiktspējas pārbaude atbilst instrukcijām un labai praksei. Kompetences. Spēj demonstrēt savu kompetenci atbilstoši STCW konvencijas Kodeksa A-III/6 sadaļas prasībām: 1) Spēj uzraudzīt elektrisko, elektronisko un vadības sistēmu darbību. 2) Spēj darbināt ģeneratorus un sadales sistēmas. 3) Spēj veikt elektroiekārtu un elektronisko iekārtu tehnisko apkopi un remontu. 4) Spēj veikt tehnisko apkopi un remontdarbus galvenās piedziņas iekārtas un palīgmehānismu automātiskajām un vadības sistēmām. 5) Spēj veikt klāja mehānismu un kravas pārkraušanas iekārtu elektrosistēmu, elektronisko sistēmu un vadības sistēmu tehnisko apkopi un remontu. 6) Spēj veikt sadzīves aprīkojuma vadības un drošības sistēmu tehnisko apkopi un remontu. - Metodes: diskusija, seminārs – pētījuma darbs, mājasdarbi, laboratorijas darbi, noslēguma darbs. Vērtēšanas kritēriji: 1) Aprīkojuma un sistēmu darbība atbilst lietošanas instrukcijām; veiktspējas rādītāji atbilst tehniskajām specifikācijām. 2) Darbības plāno un veic saskaņā ar pieņemtajiem noteikumiem un procedūrām, lai nodrošinātu darbību drošumu. 3) Elektriskās sadales sistēmas ir saprotamas un tiek izskaidrotas, izmantojot zīmējumus/norādījumus. 4) Darbības traucējumu ietekme uz saistīto iekārtu un sistēmām tiek pareizi noteikta, kuģa tehniskie rasējumi tiek pareizi interpretēti, mērinstrumenti un kalibrēšanas instrumenti tiek pareizi izmantoti, un veiktie pasākumi ir pamatoti. 5) Spēka iekārtas un mehānismu atvienošana, demontāža un montāža pēc remontdarbu veikšanas atbilst ražotāja sniegtajiem drošības norādījumiem un kuģa instrukcijām, un tiesību aktu un drošības tehnikas specifikācijām. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Laboratorijas darbi - 20%
Diskusija - 10% Seminārs - 10% Mājasdarbi - 20% Noslēguma darbs - 40% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Pamatzināšanas elektrotehnikā, angļu valodā un matemātikā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|