Kods | BM0630 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Dzelzceļa drošība, signalizācija un automātika | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Transports | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Būvniecības un mašīnzinību fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Aleksejs Vasiļjevs, Andrejs Potapovs, Mihails Gorobecs, Viesturs Bražis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 15.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss ir veltīts vilcienu kustības intervālu regulēšanas sistēmu uzbūvei un drošības teorijas jautājumu pētīšanai. Drošuma teorija pēta objektu atteikumu parādīšanās un prognozēšanās likumsakarības, objektu darbspējīga stāvokļa atjaunošanu, iekšējo un ārējo faktoru ietekmi uz procesiem, kas norit objektos, drošības aprēķinu metodes, drošības statistisko datu vākšanu un analīzi, izstrādā rekomendācijas par profilaktisko darbu un remontu termiņiem un apjomu, rezerves detaļu apjomu, drošuma paaugstināšanas metodēm utt. Studiju kursa ietvaros tiek aplūkoti dzelzceļa automātikas un telemehānikas ierīču klasifikācija, darbības principi, sniegtas zināšanas par vilcienu kustības regulēšanu ceļa posmos un stacijās, automātisko lokomotīvju signalizāciju, pusautomātiskām un automātiskām bloķēšanas sistēmām, releju, releju-procesoru un mikroprocesoru centralizācijas sistēmām. Liela uzmanība tiek pievērsta dzelzceļa automātikas sistēmu drošuma un drošības jautājumiem.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas par drošuma novērtējuma un paaugstināšanas metožu iespējām, problēmu risināšanu, dzelzceļa automātikas un telemehānikas sistēmu un to ierīču uzbūvi, kā arī attīstīt prasmes patstāvīgi izstrādāt studiju darbu, balstoties uz apgūto teorētisko materiālu, izpildītiem kontroldarbiem/patstāvīgiem darbiem/mājasdarbiem. Studiju kursa uzdevumi ir: 1) sniegt izpratni par dzelzceļa signalizācijas, centralizācijas un bloķēšanas ierīču darbības principiem, dzelzceļa automātikas, telemehānikas un sakaru tehnisko sistēmu drošuma aprēķinu metodēm, drošuma paaugstināšanas metodēm un attīstīt prasmes darbā ar rezervēšanas novērtējuma strukturālām shēmām; 2) veidot izpratni par: autobloķēšanas un pusautomātiskas bloķēšanas sistēmu ekspluatācijas pamatiem; elementu un sistēmu drošuma teorijas pamatu pamatjēdzieniem un matemātiskām metodēm; studiju darbu, studiju darbu noformēšanas prasībām un izpildes kārtību; 3) attīstīt prasmes dzelzceļa automātikas un telemehānikas sistēmu bojājumu un atteiču atklāšanā un novēršanā un patstāvīgi risināt strukturālā un funkcionālā drošuma uzdevumus; 4) dot priekšstatu par dažādu releju, releju-procesoru un mikroprocesoru centralizāciju sistēmu uzbūvi, uzdevumiem, funkcijām, priekšrocībām un trūkumiem. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj: apkopot informāciju par vilcienu kustības intervālu regulēšanas sistēmu uzbūvi no zinātniskās literatūras avotiem; izskaidrot dzelzceļa signalizācijas, centralizācijas un bloķēšanas sistēmu un to ierīču darbības principus. - Teorētiskā pamatojuma sagatavošana laboratorijas darbiem. Laboratorijas darbi, kontroldarbi, pārbaudes darbi, mājasdarbi. Eksāmens. Spēj analizēt un klasificēt atteikumus, izstrādāt rekomendācijas par tehniskās apkalpošanas, remonta termiņa izvēli, kā arī noteikt pirmsatteices stāvokli. - Teorētiskā pamatojuma sagatavošana laboratorijas darbiem. Laboratorijas darbi, kontroldarbi, pārbaudes darbi, mājasdarbi. Eksāmens. Prot: pārbaudīt signalizācijas, centralizācijas un bloķēšanas ierīču tehnisko stāvokli, noteikt un novērst bojājumus un atteices; izmantot iegūtas zināšanas un realizēt mikroprocesoru centralizācijas sistēmu elementu algoritmus, izmantojot programmējamus loģikas kontrolierus (PLC). - Teorētiskā pamatojuma sagatavošana laboratorijas darbiem. Laboratorijas darbi, kontroldarbi, pārbaudes darbi, mājasdarbi. Eksāmens. Prot izmantot matemātiskās analīzes metodes sistēmu drošuma un drošības novērtējumam. - Teorētiskā pamatojuma sagatavošana laboratorijas darbiem. Laboratorijas darbi, kontroldarbi, pārbaudes darbi, mājasdarbi. Eksāmens. Zina drošuma teorijas pamatus un pamatjēdzienus, drošuma un drošības problēmas; tehnisko sistēmu drošuma paaugstināšanas metodes un spēj izmantot strukturālo rezervēšanu kā vienu no drošības paaugstināšanas metodēm. - Laboratorijas darbi, kontroldarbi, pārbaudes darbi, mājas darbi. Eksāmens. Prot patstāvīgi izmantot informācijas avotus un analizēt statistiskus datus individuālā darba izpildei. - Studiju darbs. Spēj izstrādāt un veikt strukturālās shēmas drošuma analīzi, veikt nepieciešamus bezatteikuma darba varbūtības aprēķinus, konstruēt grafikus no iegūtiem rezultātiem un veikt iegūtu rezultāti analīzi ar mērķi sniegt rekomendācijas par pētāmo jautājumu. - Studiju darbs. Spēj izstrādāt un veikt funkcionālā drošuma aprēķinu, ievērojot elementu drošumu un caurlaides spēju, analizēt iegūtus rezultātus un secināt par rezervēšanas un drošuma paaugstināšanas nepieciešamību un izpildi. - Studiju darbs. Prot izpildīt, noformēt un aizstāvēt savu studiju darbu pēc individuālā varianta un darbu noformēšanas prasībām. - Studiju darbs un tā aizstāvēšana. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Laboratorijas, mājasdarbu, pārbaudes darbu un kontroldarbu izpilde - 30%
Studiju darba izpilde un aizstāvēšana - 30% Eksāmeni - 40% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Matemātika, varbūtību teorija un matemātiskā statistika, fizika, elektrotehnikas teorētiskie pamati, dzelzceļa infrastruktūra. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|