Kods | BM0617 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Ekoloģijas pamati | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles; Brīvās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Vides inženierzinātnes un pārvaldība | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Būvniecības un mašīnzinību fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Dmitrijs Rusovs, Anastasija Antropa, Valentīna Strautmane | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss sniedz izpratni par galvenajiem vides aizsardzības uzdevumiem klimata neitralitātes un ilgtspējīgās attīstības griezumā. Studiju kursa ietvaros tiek aplūkoti atjaunojamo dabas resursu, ekosistēmu un to piesārņojuma veidi, kā arī resursu racionālas izmantošanas nozīme enerģētikā, ražošanā un iekārtu ekspluatācijā. Studiju kursa saturs balstīts uz Starptautisko, Eiropas Savienības un Latvijas nacionālo un pašvaldību normatīvo aktu prasībām un mūsdienu sistēmiskām un tehnoloģiskām tendencēm klimata pārmaiņu mazināšanā. Studiju kurss attīsta sociālo un pilsonisko atbildību, kā arī individuālās mācīšanās prasmes. Zināšanu un prasmju apgūšanā tiek izmantoti Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Valsts vides dienesta un Latvijas vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra informācijas resursi un instrumenti.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir veicināt izpratni par vides kvalitātes rādītājiem un to nozīmi praktiskā lietošanā ilgtspējīgas attīstības un Zaļā kursa mērķu sasniegšanai. Studiju kursa uzdevumi ir attīstīt studentu prasmes izvēlēties vides aizsardzības pasākumus un pamatot to nepieciešamību, izmantojot atbilstošus informācijas resursus un vides aizsardzības un pārvaldības jomas normatīvos aktus, attīstīt prasmes piesārņojuma veidu klasifikācijā un to uzskaitē, izmantojot t.sk. specializēto programmnodrošinājumu, pilnveidot prasmi analizēt enerģētikas, ražošanas un tehnoloģisko iekārtu ekspluatācijas ietekmi uz vidi, kā arī attīstīt prasmes organizēt un uzraudzīt nepieciešamos vides aizsardzības un atbilstošus apsaimniekošanas pasākumus. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj formulēt vides aizsardzības galvenos jēdzienus. Izprot vielu aprites loģiku un nozīmi apkārtējā vidē, klimata pārmaiņas ietekmējošos faktorus, kā arī dabas un ražošanas resursu racionālās izmantošanas nozīmi ilgtspējīgā attīstībā. Spēj izvērtēt ekoloģiskās pēdas sekas. - Pārbaudes veidi: situāciju analīze, starppārbaudījums, eksāmens.
Kritēriji: spēj aprēķināt masu bilances dotas
vielas riņķojumam vidē un izmantojot programmas, ekoloģisko pēdu, spēj analizēt klimata pārmaiņas ietekmējošos faktorus. Spēj veikt siltumnīcefekta gāzu emisiju aprēķinus. Spēj izvērtēt gaisa aizsardzības sistēmas elementu nozīmi klimata neitralitātes un ilgtspējīgās attīstības mērķu sasniegšanā. - Pārbaudes veidi: patstāvīgais darbs, starppārbaudījums. Kritēriji: spēj aprēķināt siltumnīcefekta gāzu emisijas pie dotiem parametriem atbilstoši normatīvos aktos noteiktais kārtībai. Augstākā vērtējuma saņemšanai patstāvīgi aizpilda piesārņojošas darbības pārskatu pēc uzdevuma. Spēj analizēt vides kvalitātes līmeni pēc dotiem parametriem. Izprot vides attīrīšanas tehnoloģijas un atkritumu apsaimniekošanas pamatus. - Pārbaudes veidi: situāciju analīze, referāts. Kritēriji: spēj pamatoti izvēlēties attīrīšanas tehnoloģijas un noteikt atbildīgos speciālistus, organizācijas vai operatorus atbilstoši uzdevumam. Spēj analizēt ražošanas procesus no vides aizsardzības viedokļa, izmantojot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības un metodikas. - Pārbaudes veidi: referāts, pārrunas, eksāmens. Kritēriji: spēj izstrādāt priekšlikumus vides aizsardzības pasākumu organizācijai dotā uzņēmuma atbilstoši normatīvo aktu prasībām. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Obligātais/Obligātais izvēles: - 100%
Starppārbaudījumi, situāciju analīze un patstāvīgais darbs - 30% Referāta izstrāde - 40% Referāta prezentācija/Eksāmens - 30% Brīvās izvēles: - 100% Starppārbaudījumi, situāciju analīze un patstāvīgais darbs - 30% Referāta izstrāde un prezentācija - 70% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Fizika, ķīmija un apgūts (mūžizglītības) modulis “Zaļās prasmes” vai dabaszinības vidusskolas līmenī. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|