BM0617 Ekoloģijas pamati

Kods BM0617
Nosaukums Ekoloģijas pamati
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles; Brīvās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Vides inženierzinātnes un pārvaldība
Struktūrvienība Būvniecības un mašīnzinību fakultāte
Mācībspēks Dmitrijs Rusovs, Anastasija Antropa, Valentīna Strautmane
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss sniedz izpratni par galvenajiem vides aizsardzības uzdevumiem klimata neitralitātes un ilgtspējīgās attīstības griezumā. Studiju kursa ietvaros tiek aplūkoti atjaunojamo dabas resursu, ekosistēmu un to piesārņojuma veidi, kā arī resursu racionālas izmantošanas nozīme enerģētikā, ražošanā un iekārtu ekspluatācijā. Studiju kursa saturs balstīts uz Starptautisko, Eiropas Savienības un Latvijas nacionālo un pašvaldību normatīvo aktu prasībām un mūsdienu sistēmiskām un tehnoloģiskām tendencēm klimata pārmaiņu mazināšanā. Studiju kurss attīsta sociālo un pilsonisko atbildību, kā arī individuālās mācīšanās prasmes. Zināšanu un prasmju apgūšanā tiek izmantoti Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Valsts vides dienesta un Latvijas vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra informācijas resursi un instrumenti..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Klimata pārmaiņas, sabiedrības un dabas ilgtspējīga attīstība un likumsakarības. ANO ilgtspējīgās attīstības mērķi. 2 2 2 2
EK Zaļais kurss, klimata neitralitātes mērķi un Latvija ilgtspējīgās attīstības stratēģija. Siltumnīcefekta gāzu emisijas kvotu sistēma un emisiju aprēķina kārtība. 2 3 2 3
Klimatoloģijas nozīme enerģētikā un iekārtu ekspluatācijā. Energoefektivitātes rādītāju ekoloģiskie aspekti ilgtspējīgā attīstībā. Klimata pārmaiņu finanšu instruments (KPFI). 4 4 3 5
Vides aizsardzības jēdzieni. Vides aizsardzības un kvalitātes noteikšanas normatīvā bāze. ES un Latvijas likumdošana, standarti, atbildīgās institūcijas, personāla un uzņēmumu atbildība. 4 3 2 5
Dabas resursi, to ieguve un izmantošana. Dabas resursu nodokļa būtība un nozīme. Aizsargājamās dabas teritorijas. 4 4 2 6
Resursu racionāla izmantošana. Aprites dzīves cikla jēdziens un būtība. Atkritumu klasifikācija, to aprites un apsaimniekošanas pamata principi. Ekoloģiskās pēdas aprēķini. 4 3 3 4
Oglekļa riņķojums. Biosfēras sastāvs un biocenozes piesārņojuma veidi. 2 4 2 4
Atmosfēra un tās piesārņošanas avoti. 4 4 2 6
Ūdens resursu stāvoklis, izmantošana un aizsardzība. Ūdens resursu nozīme siltuma ražošanā un nodrošināšanā. Augsnes, ūdens un zemes dzīļu piesārņojums. 4 4 4 4
Trokšņa un elektromagnētisko lauku starojuma piesārņojums un tā ietekme uz vidi. 2 2 2 2
Vides pārvaldības pamati, ISO 14000 grupas standarti un to nozīme vides aizsardzībā. 2 3 2 3
ESCO/ESKO uzņēmuma modelis, uzdevumi un funkcijas, darbības organizācijas principi un īpatnības. Specifisko mērķu finansējuma avoti un to izmantošanas nosacījumi. 2 4 2 4
Konsultācija. 2 0 2 0
Eksāmens. 2 0 2 0
Kopā: 40 40 32 48
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir veicināt izpratni par vides kvalitātes rādītājiem un to nozīmi praktiskā lietošanā ilgtspējīgas attīstības un Zaļā kursa mērķu sasniegšanai. Studiju kursa uzdevumi ir attīstīt studentu prasmes izvēlēties vides aizsardzības pasākumus un pamatot to nepieciešamību, izmantojot atbilstošus informācijas resursus un vides aizsardzības un pārvaldības jomas normatīvos aktus, attīstīt prasmes piesārņojuma veidu klasifikācijā un to uzskaitē, izmantojot t.sk. specializēto programmnodrošinājumu, pilnveidot prasmi analizēt enerģētikas, ražošanas un tehnoloģisko iekārtu ekspluatācijas ietekmi uz vidi, kā arī attīstīt prasmes organizēt un uzraudzīt nepieciešamos vides aizsardzības un atbilstošus apsaimniekošanas pasākumus.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Spēj formulēt vides aizsardzības galvenos jēdzienus. Izprot vielu aprites loģiku un nozīmi apkārtējā vidē, klimata pārmaiņas ietekmējošos faktorus, kā arī dabas un ražošanas resursu racionālās izmantošanas nozīmi ilgtspējīgā attīstībā. Spēj izvērtēt ekoloģiskās pēdas sekas. - Pārbaudes veidi: situāciju analīze, starppārbaudījums, eksāmens. Kritēriji: spēj aprēķināt masu bilances dotas vielas riņķojumam vidē un izmantojot programmas, ekoloģisko pēdu, spēj analizēt klimata pārmaiņas ietekmējošos faktorus.
Spēj veikt siltumnīcefekta gāzu emisiju aprēķinus. Spēj izvērtēt gaisa aizsardzības sistēmas elementu nozīmi klimata neitralitātes un ilgtspējīgās attīstības mērķu sasniegšanā. - Pārbaudes veidi: patstāvīgais darbs, starppārbaudījums. Kritēriji: spēj aprēķināt siltumnīcefekta gāzu emisijas pie dotiem parametriem atbilstoši normatīvos aktos noteiktais kārtībai. Augstākā vērtējuma saņemšanai patstāvīgi aizpilda piesārņojošas darbības pārskatu pēc uzdevuma.
Spēj analizēt vides kvalitātes līmeni pēc dotiem parametriem. Izprot vides attīrīšanas tehnoloģijas un atkritumu apsaimniekošanas pamatus. - Pārbaudes veidi: situāciju analīze, referāts. Kritēriji: spēj pamatoti izvēlēties attīrīšanas tehnoloģijas un noteikt atbildīgos speciālistus, organizācijas vai operatorus atbilstoši uzdevumam.
Spēj analizēt ražošanas procesus no vides aizsardzības viedokļa, izmantojot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības un metodikas. - Pārbaudes veidi: referāts, pārrunas, eksāmens. Kritēriji: spēj izstrādāt priekšlikumus vides aizsardzības pasākumu organizācijai dotā uzņēmuma atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Obligātais/Obligātais izvēles: - 100%
Starppārbaudījumi, situāciju analīze un patstāvīgais darbs - 30%
Referāta izstrāde - 40%
Referāta prezentācija/Eksāmens - 30%
Brīvās izvēles: - 100%
Starppārbaudījumi, situāciju analīze un patstāvīgais darbs - 30%
Referāta izstrāde un prezentācija - 70%
 
Priekšzināšanas Fizika, ķīmija un apgūts (mūžizglītības) modulis “Zaļās prasmes” vai dabaszinības vidusskolas līmenī.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi Pārbaudījumi (brīvai izvēlei)
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 40.0 0.0 0.0 * *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]