Kods | BM0612 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Siltuma elektrostacijas | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Siltumtehnika, siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģijas | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Būvniecības un mašīnzinību fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Dmitrijs Rusovs, Varis Žentiņš | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss paredzēts zināšanu apguvei par vienlaicīgu siltuma un elektriskās enerģijas ražošanu, to īpatnībām, termoelektrostaciju (TES) shēmām, elementiem un konstrukcijām. Tiks modelēta iekārtu mijiedarbība un noslodze, veikta to darbības plānošana izmantojot reālas iekārtas un to ekspluatācijas īpatnības. Studiju kurss ir pielāgots kombinēto studiju metodikai, un ietver asinhronas un sinhronas studiju aktivitātes, kā arī nepieciešamos atbalsta materiālus studiju asinhronām aktivitātēm. Tiks izmantota augstas veiktspējas skaitļošanas platforma praktiskajiem darbiem ar kodiem JupyterLab vidē. Galvenās tēmas: TES, to klasifikācijas un salīdzināšana, principiālās shēmas, enerģētiskie un ekonomiskie efektivitātes rādītāji, TES shēmu aprēķina metodikas, gāzu un tvaika turbīnu iekārtas, TES izvietojums un ģenerālais plāns, mākslīga intelekta pamati enerģētikai, neirona tīkla veidošana TES darbības modelēšanai.Studiju kursā studējošie apgūst Eiropas iedzīvotāju digitālās kompetences ietvaram (DigComp) atbilstošās augstāko līmeņu digitālās prasmes. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir veicināt studējošo izpratni par termoelektrostaciju klasifikācijas principiālajām shēmām, darbības principiem un enerģētiskajiem un ekonomiskajiem efektivitātes rādītājiem, un attīstīt prasmes veikt termoelektrostacijas shēmas aprēķinus. Studiju kursa uzdevumi: - veicināt studējošo izpratni par koģenerācijas sistēmas darbību; - iemācīt pielietot termoelektrostacijas shēmas aprēķinu metodiku, tajā skaitā izmantojot mākslīgā intelekta metodes; - iemācīt novērtēt siltuma elektrostacijas ietekme uz vidi un piedāvāt paņēmienus tās mazināšanai; - attīstīt kodēšanas prasmes Python valodā JupyterLab vidē, lai vadītu siltuma elektrostacijas darbību, izmantojot mākslīgo neironu tīklu. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj izskaidrot objektu (TES) darbības principus (termodinamisku ciklu ar parametriem), aprakstīt to elementus, ietekmi uz vidi. - Pārbaudes veidi: studiju darbs, praktiskie darbi, eksāmens.
Kritēriji: veic detalizētu dotā objekta (TES) aprakstu, ar elementu uzskaiti, izvēles pamatojumu, sistēmas aprēķiniem un spēj aprēķināt siltuma un masas bilances. Spēj noteikt TES lietderības koeficientu un piedāvāt energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus dotajā objektā - Pārbaudes veidi: studiju darbs, praktiskie darbi, eksāmens. Kritēriji: spēj aprēķināt lietderības koeficientus izejot no dota objekta tipa un to parametriem, elementiem, kā arī piedāvāt optimizācijas pasākumus ņemot vērā modernākus risinājumus un saistošo likumdošanas aktu prasības. Spēj novērtēt objekta – TES ietekmi uz vidi un piedāvāt paņēmienus ietekmes uz vidi mazināšanai. - Pārbaudes veidi: studiju darbs, praktiskie darbi, eksāmens. Kritēriji: spēj, vadoties pēc saistošo likumdošanas aktu prasībām, novērtēt objekta ietekmi uz vidi un piedāvāt vairākus risinājumus, lai to samazinātu. Pārzinot mākslīgo neironu tīklu uzbūves elementus un konfigurācijas parametrus, spēj izstrādāt mākslīgo neironu tīkla arhitektūru, kas ir piemērota konkrētajam termoelektrostacijas vadības uzdevumam (DigComp 7.līmenis). - Pārbaudes veids: laboratorijas darba atskaite par neirona parametru piemeklēšanu. Atbildes uz kontroljautājumiem par neirona tīkla elementiem. Spēj radīt algoritmisku risinājumu, lai darbinātu iepriekš izstrādāto mākslīgo neironu tīklu (DigComp 7.līmenis). - Pārbaudes veids: laboratorijas darba atskaite par darbspējīgu kodu trim neironiem ar trīs slāņiem, lai vadītu TES darbību. Atbildes uz kontroljautājumiem par koda praktiskajiem aspektiem. Spēj pilnveidot iepriekš izstrādātā mākslīgo neironu tīkla darbību, integrējot algoritmiskajā risinājumā gradienta apmācības algoritmu (DigComp 7.līmenis). - Pārbaudes veids: laboratorijas darba atskaite par neirona tīkla svaru koriģēšanu, lai izpildītu ieejas un izejas matricas ar minimālu kļūdu. Atbildes uz kontroljautājumiem par teoriju. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Studiju darbs - 30%
Praktiskie darbi un laboratorijas darbi - 40% Eksāmens - 30% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Fizika, tehniskā termodinamika, siltumapmaiņa. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|