Kods | DE0577 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Ievads mākslīgajā intelektā | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles; Brīvās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Datorika | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Datorzinātnes, informācijas tehnoloģijas un enerģētikas fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Jānis Grundspeņķis, Judīte Ciekure, Ieva Boļakova, Oļegs Verhodubs | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursa sākumā tiek apskatītas mākslīgā intelekta vēsturiskās saknes un paskaidrota Tjūringa testa būtība. Tiek apskatīta problēmu attēlošana, izmantojot stāvokļu telpu, un stāvokļu telpas pārmeklēšanas algoritmi. Tiek dots ieskats dabiskās valodas apstrādē un zināšanu atspoguļošanas pamatprincipos. Tiek aplūkota ekspertu sistēmas uzbūve un darbības principi. Tiek apskatīta arī tēlu pazīšanas kā klasifikācijas uzdevuma nostādne, perceptrona uzbūve un darbības pamati, kā arī loģiskā sliekšņa elementa apmācības metodes un algoritmi. Studiju kursa noslēgumā tiek dots ieskats mākslīgā intelekta nākotnes perspektīvās.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir palīdzēt studentiem izprast mākslīgā intelekta pētījumu sfēru un apgūt tās terminoloģiju. Studiju kursa uzdevumi ir: 1) sniegt zināšanas par stāvokļu telpu un stāvokļu telpas pārmeklēšanas algoritmiem, kā arī attīstīt prasmes attēlot problēmas, izmantojot stāvokļu telpu, un realizēt stāvokļu telpas pārmeklēšanas algoritmus; 2) iepazīstināt ar dabiskās valodas apstrādes pamatprincipiem; 3) sniegt zināšanas par ekspertu sistēmu uzbūvi un darbības principiem, kā arī attīstīt prasmes izveidot ekspertu sistēmu, izmantojot ekspertu sistēmas čaulu; 4) iepazīstināt ar tēlu pazīšanas pamatprincipiem; 5) sniegt zināšanas par perceptrona uzbūvi un darbības principiem, kā arī attīstīt prasmes izveidot klasifikatoru, realizējot perceptrona apmācības algoritmu ar kļūdu labojumu. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Izprot problēmu risināšanu, izmantojot stāvokļu telpu. - Eksāmenā jāizskaidro stāvokļu telpas būtība un jāraksturo stāvokļu telpas pārmeklēšanas algoritmi. Prot realizēt stāvokļu telpas pārmeklēšanas pamatalgoritmus. - Patstāvīgā darba 1. uzdevumā jāattēlo izvēlētas problēmas stāvokļu telpa un jārealizē tajā četri pārmeklēšanas algoritmi. Zina ekspertu sistēmas galvenās komponentes. - Eksāmenā jādefinē ekspertu sistēmas galvenās komponentes. Prot izveidot ekspertu sistēmu, izmantojot ekspertu sistēmas čaulu. - Patstāvīgā darba 2. uzdevumā jāizveido ekspertu sistēma, izmantojot ekspertu sistēmas čaulu. Izprot klasifikatora darbības principus. - Eksāmenā jāizskaidro klasifikatora darbības principi un jāraksturo perceptrona uzbūve un darbība. Prot realizēt perceptrona apmācības algoritmu ar kļūdu labojumu. - Patstāvīgā darba 3. uzdevumā jāizveido klasifikators, izmantojot perceptrona apmācības algoritmu ar kļūdu labojumu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Patstāvīgais darbs - 60%
Eksāmens - 40% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Nav vajadzīga īpaša sagatavotība, jo tas ir ievadkurss tematikā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|