Kods | BM0588 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Augstākā ģeodēzija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Ģeodēzija un kartogrāfija, ģeomātika | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Būvniecības un mašīnzinību fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Jānis Kaminskis, Jānis Ancāns, Ļubova Šuļakova | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 9.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Zemes elipsoīda ģeometrija, tā ģeogrāfiskais, ģeocentriskais un reducētais platums, normālšķēlumi, galvenie liekumi, elipsoīda parametriskie vienādojumi. Ģeodēziskie pamatuzdevumi. Telpiskās un plaknes koordinātas: Gausa -Krīgera un transversālās Merkatora koordinātas. . Zemes uzbūve un tās gravitācijas lauks. Ģeopotenciāls. Svērteņa līnijas. Līmeņa virsmas, jūras līmenis. Ģeoīds un kvaziģeoīds. Matemātiskās izteiksmes, aprēķināšanas pamatsakarības. . Mākslīgo zemes pavadoņu novērojumi, orbītas un to izmantošana ģeodēzijā. Precīzā pozicionēšana un globālās kampaņas. Ziemeļvalstu ģeodēziskās komisijas (NKG) pētījumi. Speciālie jeb savietotie ģeodēziskie atbalsta punkti. Ģeodinamika, zemes rotācija un plūdmaiņas. Pavadoņu lāzerlokācija (SLR) un Ļoti garas bāzes interferometrija (VLBI). . Globālā ģeodēziskā novērošanas sistēma (GGOS). Novērojumu un teorijas inovācijas ģeozinātņu attīstībai, pielietojumu spektrs.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Mērķis ir iepazīstināt studentus ar ģeodēzijas nozares plašo sadalījumu un tās īpašo nozīmi ģeozinātņu saimē, tādējādi spējot risināt praktiskus un sarežģītus ģeodēzijas un kartogrāfijas uzdevumus. Izprast priekšmeta piesaisti ģeodēziskajiem darbiem Latvijā. Iegūt zināšanas par koordinātu telpas izmantošanu un uzturēšanu tautsaimniecības, izglītības un zinātnes vajadzībām, pielietojot tās darba uzdevumos. Pēc priekšmeta apguves students spēs brīvi orientēties teorētiskās ģeodēzijas jautājumos un rast risinājumu daudzās nestandarta situācijās. Patstāvīgi risinās komplicētus darba jautājumus par koordinātām, to izmaiņām laikā un telpā, kā arī citiem globāliem ģeodēzijas procesiem vai problēm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj orientēties augstākās ģeodēzijas tēmās un to kopsakarībās. - Pārrunas, semināri, kontroldarbi, laboratorijas darbi, eksāmens. Spēj izvērtēt augstākās ģeodēzijas problēmas un dot iespējamo risinājumu. - Pārrunas, semināri, kontroldarbi, laboratorijas darbi, eksāmens. Spēj padziļināti izklāstīt augstākās ģeodēzijas globālos jautājumus. - Pārrunas, semināri, kontroldarbi, laboratorijas darbi. Spēj pamatot un analizēt sasniegtos rezultātus, piedāvāt turpmākus risinājumus, uzskaitīt veicamos darbus. - Pārrunas, semināri, kontroldarbi, laboratorijas darbi, eksāmens. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Labratorijas darbi - 40%
Diskusijas, semināri - 30% Eksāmens - 30% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Augstākā matemātika, fizika, ģeodēzija, mērījumu apstrāde, rezultātu vizualizācija. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|