Kods | DA0219 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Materiālzinību pamati | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Materiālzinātnes | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Sergejs Gaidukovs, Laimonis Mālers, Jānis Kajaks, Remo Merijs-Meri, Valentīna Strautmane, Laura Dzelzkalēja, Agnese Ābele | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursā tiek izskatīta materiālu loma cilvēka dzīvē, materiālzinātnes lauka definīcija un materiālu vispārīgs raksturojums. Paredzēts iepazīstināt studentus ar materiālu struktūru, struktūras līmeņiem, saitēm vielā, vielas agregātstāvokļiem un fāžu stāvokļiem. Tiks apskatītas svarīgākās materiālu īpašības, un to saistība ar struktūru, tilpummasa, mehāniskās īpašības, elektriskās, optiskās, un termiskās īpašības. Paredzēts dot vienkāršo materiālu veidu: metālu, keramiku, stiklu, cementu un polimēru aprakstu. Studenti iegūs zināšanas par kompozītmateriāliem: pildītiem kompozītiem, stiegrotiem kompozītiem, slāņainiem kompozītiem, dabas kompozītiem, hibrīdkompozītiem, un nanokompozītiem. Detalizēti tiks apskatītas arī šādas tēmas: materiālu dzīves cikls, materiālu un lietu dizaina un ražošanas attīstības tendences.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir sniegt priekšstatu par materiālzinātnēm kā patstāvīgas zinību nozares būtību, kā arī attīstīt teorētiskās zināšanas par metālu, neorganisko, polimēru, kompozītu, u.c. moderno materiālu pagatavošanu un ķīmisko sintēzi, struktūru un īpašībām, kā arī veidot praktiskās prasmes par galvenajām materiālu pārstrādes metodēm. Studiju kursa uzdevumi ir attīstīt sekojošās iemaņas – prast klasificēt dažādu materiālu grupu ķīmiskās, struktūras, mehāniskās, termiskās, reoloģiskās, difuzīvās, elektriskās, elektroķīmiskās, optiskās īpašības; spēt izvēlēties piemērotāko materiālu pagatavošanas tehnoloģiju; pārzināt materiālu un lietu dzīves ciklu. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Kompetents atsevišķas vienkāršo materiālu un kompozītu grupās. - Pārbaudes veidi: kontroldarbs.
Kritēriji: spēj klasificēt materiālus pēc dabas, struktūras un pielietojuma.
Spēj definēt materiālzinātnes kā patstāvīgas zinību nozares būtību, sūtību un svarīgākos uzdevumus. - Pārbaudes veidi: kontroldarbs. Kritēriji: spēj definēt materiālus un materiālzinātnes zinātni. Prot raksturot kopsakaru starp dažādu materiālu struktūru un īpašībām. - Pārbaudes veidi: kontroldarbs, eksāmens. Kritēriji: spēj definēt materiālu struktūras raksturlielumus un īpašību parametrus. Spēj analizēt materiālu un no tiem izgatavoto lietu dzīves ciklu. - Pārbaudes veidi: praktiskais darbs. Kritēriji: spēj aprakstīt materiālu dzīves ciklu un izvērtēt materiālu pielietojumu Spēj aprakstīt tehniskās un organizatoriskās problēmas, kas saistītas ar materiālu reciklēšanu. - Pārbaudes veidi: praktiskais darbs. Kritēriji: spēj raksturot materiālu reciklēšanu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Nokārtots eksāmens - 50%
Izpildīti praktiskie darbi - 30% Izpildīti kontroldarbi - 20% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Zināšanas vispārīgā ķīmijā un fizikā. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|