Kods | BM0568 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Mehatronikas pamati | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Mehānika, mašīnzinības, mašīnu un aparātu būvniecība | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Būvniecības un mašīnzinību fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Jānis Kaņeps, Agrita Eiduka | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursā tiek izskaidrots mehatronikas jēdziens, vienkāršā veidā izskatītas mehatronisku sistēmu galvenās sastāvdaļas: informācijas ievada elementi, t.i. sensori un cilvēka – mašīnas interfeisa elementi, elektriskās, pneimatiskās un hidrauliskās piedziņas elementi, precīzās mehānikas tipveida elementi, kā arī informācijas apstrādes elementi. Papildus tam tiek apgūti automātiski funkcionējošu sistēmu darbības algoritma apraksta paņēmieni un vadības programmu izstrādes pamati ar vizuālās programmēšanas metodi. Salīdzinoši vienkāršām sistēmām tiek izskatīti piedziņas elementu tradicionālas un datorizētas izvēles un aprēķina pamati, atsevišķu sistēmu vai to daļu darbības modelēšana, izpētīti mehatronisku sistēmu paraugi no dažādām pielietojuma jomām.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir nodrošināt pietiekamu kompetenci mehatronikas jomā, lai studentiem attīstītu spējas radīt jaunu ideju un paplašinātu iespējas nākotnē kā vispusīgi izglītotiem industriālajiem dizaineriem iekļauties mehatronisku izstrādājumu projektētāju grupās. Studiju kursa galvenie uzdevumi ir: 1. Sniegt vispārējas zināšanas un izpratni par mehatronisku un tām tuvu sistēmu strukturālu uzbūvi, to vadības pamatprincipiem un šādu sistēmu atsevišķiem elementiem. 2. Izveidot studējošajiem prasmi, atkarībā no projektējamā izstrādājuma sarežģītības pakāpes, konceptuālā vai detalizētā līmenī izvēlēties tehniski, ekonomiski un citādi pamatotus informācijas ievadelementus, piedziņas un vadības ierīces, kā arī prasmi izstrādāt sistēmas struktūru kopumā. 3. Sniegt prasmes automātiski funkcionējošu iekārtu vadības algoritma aprakstos un vienkāršāko programmēšanu paņēmienos. 4. Iepazīstināt ar mehatronisku izstrādājumu attīstības tendencēm. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj formulēt svarīgākos terminus un definīcijas par mehatroniskām sistēmām. - Pārbaudes veidi: kontroldarbs, eksāmens.
Kritēriji: spēj konkrētu izstrādājumu paraugiem, lietojot pareizus terminus, uzrādīt un aprakstīt pazīmes, kas ļauj tos pieskaitīt mehatronikas jomai.
Spēj izskaidrot un aprakstīt mehatronisku sistēmu strukturālo sastāvdaļu pamatfunkcijas gan visai sistēmai kopumā, gan atsevišķiem tās elementiem. - Pārbaudes veidi: kontroldarbs, eksāmens. Kritēriji: Spēj struktūrshēmu formā attēlot eksistējošu mehatronisku izstrādājumu uzbūvi un aprakstīt atsevišķu shēmas elementu pamatfunkcijas. Vienkāršos uzdevumos spēj praktiski rīkoties ar sensoriem aktuatoriem un vadības ierīcēm. - Pārbaudes veidi: laboratorijas darbi. Kritēriji: spēj no laboratorijā pieejamiem elementiem atbilstoši uzdevumam izveidot elektropneimatiskus vai elektromehāniskus, automātiski funkcionējošus mācību maketus ar diskrētu darbības principu. Vienkāršos uzdevumos spēj tehniski pamatoti, balstoties uz aprēķiniem un/vai simulāciju rezultātiem izvēlēties izstrādājumu piedziņas elementus. - Pārbaudes veidi: laboratorijas darbs, patstāvīgais darbs, eksāmens. Kritēriji: balstoties uz iepriekšējiem aprēķiniem, un izmantojot apgūtās piedziņas elementu izvēles, aprēķinu un simulācijas programmatūras, spēj pamatoti izvēlēties piedziņas elementus vienkāršām iekārtām. Spēj kinemātisko u.c. shēmu veidā attēlot mehatronisku iekārtu mehānisko uzbūvi, pārzina modernās tendences šajā jomā. - Pārbaudes veidi: laboratorijas darbs, kontroldarbs, eksāmens. Kritēriji: pēc iekārtu rasējumiem, vai to konstrukcijas dabā, spēj attēlot to mehānisko uzbūvi kinemātisko shēmu formā, pārzina modernās tendences mehānismu uzbūvē. Vispārējos vilcienos spēj izstrādāt mehatronisku vai tām tuvu sistēmu struktūrshēmas, salīdzinoši vienkāršiem izstrādājumiem aprakstīt to darbības algoritmus un izveidot vadības programmu. - Pārbaudes veidi: laboratorijas darbs, patstāvīgais darbs. Kritēriji: spēj shēmu līmenī paša formulētā un konceptuālā līmenī risināmā uzdevumā, izstrādāt vienkārša mehatroniska izstrādājuma struktūru, aprakstīt tā darbības algoritmu un sastādīt vadības programmu ar vizuālās programmēšanas līdzekļiem |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Patstāvīgie darbi - 15%
Laboratorijas darbi - 35% Kontroldarbi - 10% Eksāmens - 40% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Pamatzināšanas elektrībā un magnētismā, kas iegūtas vispārizglītojošajā skolā un augstskolas fizikas studiju kursā, nelielas priekšzināšanas mašīnu un mehānismu projektēšanā, to izplatītāko elementu pamatfunkciju pārzināšana. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|