| Kods | IV0430 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Nosaukums | Ergonomika un darba psiholoģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Tematiskā joma | Civilā drošība | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Struktūrvienība | Inženierekonomikas un vadības fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mācībspēks | Jānis Ieviņš, Ineta Tērauda | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Anotācija | 
					
				Studiju kurss sniedz izpratni par ergonomikas mērķiem, uzdevumiem un darbības virzieniem. Studiju kursa ietvaros izklāstīta sistēmiskā pieeja sistēmas "cilvēks-mašīna-vide" ergonomiskajā novērtējumā un sistēmas optimizācijas iespējas. Analizēti darba vietas organizācijas ergonomiskie principi un racionālas cilvēka darba reorganizācijas sistēmā "cilvēks-mašīna-vide" ergonomiskie principi.. | 
		||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju kursa saturs | 
				
  | 
		||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
				
					Mērķis un uzdevumi, izteikti  kompetencēs un prasmēs  | 
			Studiju kursa mērķis ir radīt izpratni par cilvēka darba optimizācijas lēmumu pieņemšanas procesu un izveidot prasmi patstāvīgi pieņemt pamatotus lēmumus, kas sekmētu cilvēku darbaspēju uzturēšanu un attīstīšanu. Studiju kursa uzdevumi: - sniegt izpratni par cilvēka profesionālās darbības likumsakarībām un ietekmējošiem faktoriem; - sniegt zināšanas par darba vides iedarbību uz strādājošā cilvēka darbaspējām un veselības stāvokli, cilvēka organisma funkcionālā stāvokļa saistību ar slodzi, darba vietas organizācijas ergonomikas principu ievērošanu; - attīstīt prasmi noteikt un ievērot racionālu darba un atpūtas režīmu un veikt preventīvus pasākumus, lai novērstu profesionālo stresu un izdegšanas sindromu. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
				
					Sasniedzamie studiju  rezultāti un to vērtēšana  | 
			
				
					
						Izprot cilvēka darbības likumsakarības un to ietekmējošos faktorus. - Situāciju analīze, mācību uzdevumu risināšana. Izprot darba vides iedarbību uz strādājošā cilvēka darbaspējām un veselības stāvokli. - Situāciju analīze, mācību uzdevumu risināšana. Spēj izmantot ergonomikas zināšanas darba vides, darba vietas, darba slodzes novērtēšanā - reālas sistēmas "cilvēks-mašīna-vide" analīze un novērtēšana. - Grupu darba atskaite. Spēj izvēlēties sistēmas "cilvēks-mašīna-vide" optimizācijas paņēmienus - reālas sistēmas "cilvēks-mašīna-vide" optimizācijas pasākumu izvēle. - Grupu darba atskaite. Eksāmens.  | 
		||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji | 
				 
					
					
						Situāciju analīze – cilvēka darbības likumsakarības un ietekmējošie faktori. Rezultātu prezentācija un dalība grupas diskusijās - 10% 
					
					
					 
			Situāciju analīze, mācību uzdevumu risināšana – darba psihoemocionālo un ergonomisko faktoru iedarbības izvērtēšana uz strādājošā cilvēka darbspējām un veselības stāvokli. Rezultātu prezentācija - 10% Grupu darbs – darba vietu, ergonomisko darba vides riska faktoru, darba slodzes novērtēšana. Rezultātu prezentācija, grupu darba atskaite - 20% Grupu darbs – sistēmas “cilvēks-mašīna-vide” analīze, pielietošana un novērtēšana. Rezultātu prezentācija, grupu darba atskaite - 20% Eksāmena darbs – klases eksāmens - 40%  | 
		||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Priekšzināšanas | Dabaszinātņu priekšmeti: ķīmija, fizika, bioloģija vidusskolas līmenī. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju kursa plānojums | 
				
  | 
		||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursa apgūšanas cena klausītājam | Pilna laika studijas Klātiene  | 
				Nepilna laika studijas Klātiene  | 
				Nepilna laika studijas Neklātiene  | 
			
|---|---|---|---|