Kods | JA0149 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Kuģu vadības sistēmas | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Jūras transports | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Latvijas Jūras akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Miroslavs Mališko | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss ietver apskatu par kuģu energoiekārtu un palīgmehānismu kontroles mēraparatūru – temperatūras, spiediena, līmeņa, apgriezienu skaita, šķidruma un gāzu patēriņa, jaudas mērīšanas un kontroles aparatūru , gāzes analizatorus. Tiek apskatītas ungunsgrēka signalizācijas sistēmas un dūmu, liesmu, siltuma detektoru darbības principi.. Studiju kursa ietver arī apskatu par kuģa automātiskās vadības sistēmām - automātiskās vadības un regulēšanas teoriju, AVS klasifikāciju, elementiem un mezgliem un AVS regulatoru shēmas, kā arī kuģu energoiekārtu regulēšanas, vadības un kontroles sistēmas. Tiek apskatīta regulatoru klasifikācija un galvenie likumi, pēc kuriem darbojas regulatori. . Studiju kurss ietver galveno un palīgdzinēju rotācijas frekvences regulēšanas sistēmas, apgriezienu regulatorus, kā arī dzinējus ar “common rail” sistēmu. Studiju kursa ietvaros tiek apskatītas arī galvenā dzinēja ar mainīga soļa dzenskrūvi vadības sistēmas. Tāpat tiek apskatītas galveno dzinēju un palīgdzinēju aizsardzības, signalizācijas, avārijas apstādināšanās ierīces.. Studiju kursa ietvaros tiek apskatītas kuģu palīgmehānismu, kā stūres iekārtas, kompresoru, katlu, insineratoru, degvielas un eļļas separatoru, hidrofora vadības sistēmas un klāja mehānismu vadības un aizsardzības sistēmas. Tiek apskatītas stacionāras ugunsgrēka dzēšanas sistēmas. Tiek apskatītas arī kravas un balasta sistēmas. Studiju kursa ietvaros studenti arī iepazīstas ar dažādām ICMS (Integrated Control and Monitoring systems) sistēmām. . Studiju kurss ir izstrādāts atbilstoši STCW konvencijas kodeksa A-III/1 un A-III/2 standarta un profesijas standarta prasībām, kā arī ņemot vērā attiecīgo IMO paraugkursu (7.02, 7.04) rekomendācijas un citus saistošos normatīvos dokumentus.. Nepilna laika studijas neklātienē tiek organizētas pēc individuāli izstrādāta studiju plāna.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis sniegt zināšanas un veidot studējošo izpratni par kontroles mēraparatūru, signalizācijas un pārraudzības sistēmām, kuģu propulsijas un palīgmehānismu automātiskas vadības sistēmām, kuģa energosistēmu un palīgmehānismu vadības sistēmu sagatavošanu darbībai, kā arī kuģa propulsijas sistēmu un palīgmehānismu vadības sistēmu apkalpi un remontu, atbilstoši STCW konvencijas Kodeksa A-III/1 un A-III/2 prasībām, kā arī ņemot vērā attiecīgo IMO paraugkursu rekomendācijas un citus saistošos normatīvos dokumentus. Studiju kursa uzdevumi: 1) Iemācīt lietot iekšējās sakaru sistēmas. 2) Iemācīt darbināt galvenās spēka iekārtas un palīgmehānismus, un saistītās vadības sistēmas. 3) Iemācīt darbināt vadības sistēmas. 4) Iemācīt pārraudzīt, novērtēt un uzturēt galveno dzinēju un palīgmehānismu drošu darbību. 5) Iemācīt vadīt elektriskā un elektroniskā vadības aprīkojuma ekspluatāciju. 6) Iemācīt pārvaldīt bojājumu novēršanu un elektroiekārtu un elektronisko iekārtu atjaunošana ekspluatācijas kārtībā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas.
1) Prot pielietot iegūtās zināšanas par visu kuģa iekšējo sakaru sistēmu izmantošana.
2) Prot pielietot iegūtās zināšanas par mašīntelpas sistēmu uzbūves un darbības pamatprincipiem, tostarp par automātiskās vadības sistēmām.
3) Prot pielietot iegūtās zināšanas par drošības un avārijas procedūrām galvenā dzinēja iekārtās, tostarp vadības sistēmām, ekspluatāciju .
4) Prot pielietot iegūtās zināšanas pamatkonfigurācijā un darbības principi vadības sistēmā: dažādas automātiskās vadības metodes un īpašības, kā arī proporcionāli integrālā diferenciālā regulatora (PID) vadības īpašības un saistītās sistēmas ierīces procesu vadībai.
- Metodes: laboratorijas darbi, individuālie darbi, noslēguma pārbaudījums. Vērtēšanas kritēriji:
1) Spēj parādīt padziļinātas zināšanas par visu kuģa iekšējo sakaru sistēmu izmantošanu.
2) Spēj parādīt padziļinātas zināšanas par mašīntelpas sistēmu uzbūves un darbības pamatprincipiem.
3) Spēj parādīt padziļinātas zināšanas par drošības un avārijas procedūrām pamatkonfigurāciju un darbības principiem. 5) Prot pielietot iegūtās zināšanas par automātisko vadības ierīču un drošības ierīču konstrukcijas īpatnībām un sistēmas konfigurācijām galvenajam dzinējam, ģeneratoram un sadales sistēmai un tvaika katlam. 6) Prot pielietot iegūtās zināšanas par hidraulisko un pneimatisko vadības ierīču īpatnībām. - 5) Spēj parādīt zināšanas par automātisko vadības ierīču un drošības ierīču konstrukcijas īpatnībām un sistēmas konfigurācijām galvenajam dzinējam, ģeneratoram un sadales sistēmai un tvaika katlam. 6) Spēj parādīt zināšanas par hidraulisko un pneimatisko vadības ierīču īpatnībām. Prasmes. 1) Spēj izmantot visas kuģa iekšējo sakaru sistēmas. 2) Spēj patstāvīgi izmantot apgūto teoriju par galvenā dzinēja automātiskās vadības ierīces funkcijām un darbības principiem. 3) Spēj patstāvīgi izmantot apgūto teoriju par automātiskās vadības ierīces funkcijām un darbības principiem ģeneratoram un sadales sistēmām, tvaika katliem, eļļas attīrīšanas ierīcēm; saldēšanas sistēmām; sūknēšanas un cauruļvadu sistēmām, stūres mehānisma sistēmai un kravas pārkraušanas iekārtai un klāja mehānismiem. 4) Spēj patstāvīgi izmantot elektrisko un elektronisko vadības iekārtu un drošības ierīču funkciju testu. 5) Spēj novērst uzraudzības sistēmu bojājumus 6) Spēj kontrolēt programmatūru versijas - Metodes: laboratorijas darbi, individuālie darbi, noslēguma pārbaudījums. Vērtēšanas kritēriji: 1) Spēja patstāvīgi praktiski izmantot visas kuģa iekšējo sakaru sistēmas. 2) Spēja patstāvīgi praktiski izmantot apgūto teoriju par galvenā dzinēja automātiskās vadības ierīces funkcijām un darbības principiem. 3) Spēj patstāvīgi izmantot apgūto teoriju par automātiskās vadības ierīces funkcijām un darbības principiem. 4) Spēj patstāvīgi izmantot elektrisko un elektronisko vadības iekārtu un drošības ierīču funkciju testu. 5) Spēj patstāvīgi novērst uzraudzības sistēmu bojājumus 6) Spēs patstāvīgi kontrolēt programmatūru versijas. Kompetences. Spēj demonstrēt savu kompetenci atbilstoši STCW konvencijas Kodeksa A-III/1 un A-III/2 sadaļas prasībām: 1) Lietot iekšējās sakaru sistēmas. 2) Darbināt galvenās spēka iekārtas un palīgmehānismus, un saistītās vadības sistēmas. 3) Darbināt vadības sistēmas. 4) Pārraudzīt, novērtēt un uzturēt galveno dzinēju un palīgmehānismu drošu darbību. 5) Vadīt elektriskā un elektroniskā vadības aprīkojuma ekspluatāciju. 6) Pārvaldīt bojājumu novēršanu un elektroiekārtu un elektronisko iekārtu atjaunošana ekspluatācijas kārtībā. - Metodes: laboratorijas darbi, individuālie darbi, noslēguma pārbaudījums. Vērtēšanas kritēriji: 1) Ziņojumu pārraidīšana un saņemšana vienmēr ir veiksmīga, kā arī sakaru reģistri ir pilnīgi un precīzi un atbilst tiesību aktos noteiktajām prasībām 2) Mehānismu uzbūve un darbība ir saprotama un tiek paskaidrota, izmantojot zīmējumus/norādījumus 3) Darbības tiek plānotas un veiktas saskaņā ar pieņemtajiem noteikumiem un procedūrām, lai nodrošinātu darbību drošumu. 4) Vadības sistēmas ir saprotamas un tiek izskaidrotas, izmantojot zīmējumus/norādījumus 5) Aprīkojuma un sistēmu ekspluatācija atbilst lietošanas instrukcijām 6) Veiktspēja atbilst tehniskajām specifikācijām 7) Tehniskās apkopes darbības tiek pareizi plānotas saskaņā ar tehniskajām, tiesību aktu, drošības un procedūru specifikācijām 8) Iekārtu pārbaude, testēšana un bojājumu novēršana notiek atbilstošā veidā 9) Spēja formulēt, kritiski analizēt un argumentēti pamatot pieņemtos lēmumus un risinājumus par kuģa vadības |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Laboratorijas darbi - 30%
Individuālie darbi - 30% Noslēguma pārbaudījumi - 40% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Fizika; augstākā matemātika; elektrotehnikas teorētiskie pamati. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|