Kods | DE0451 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Regulēšanas teorijas pamati | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles; Brīvās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Enerģētika un elektrotehnika | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Datorzinātnes, informācijas tehnoloģijas un enerģētikas fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Anastasija Žiravecka, Nadežda Kuņicina, Viesturs Bražis, Vladimirs Ņikišins, Genadijs Zaļeskis, Agris Treimanis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss ir pielāgots kombinēto studiju metodikai, un ietver asinhronas un sinhronas studiju aktivitātes, kā arī nepieciešamos atbalsta materiālus studiju asinhronām aktivitātēm. Studiju kursā tiek apgūtas regulēšanas teorijas metodes un iegūtas parametru aprēķinu iemaņas. Studiju kursa būtība ir saistīta ar tehniskā objekta parametru regulēšanu, atbilstoši noteiktam līmenim, turklāt objektam jāspēj veikt izejas parametra vērtības regulēšanu, atbilstoši vadības signālam. Vairumā gadījumu šie vadības signāli tiek ģenerēti, pamatojoties uz informāciju par objekta pašreizējo parametru vērtībām. Tiek apgūtas vadības process projektēšanas iemaņas pamata automātiskās vadības procesos. Studenti apgūst analogo elektrotehnisko objektu regulēšanas uzdevumu risināšanas iemaņas, atgriezeniskās saites aprēķinu, sistēmas dekompozīcijas - atdalīšanā posmos, kā arī posmu raksturojumu, to modeļu izveidi un pāreju uz frekvenču raksturojumiem. Studenti veic sistēmas parametru novērtējumu - sistēmas stabilitātes novērtējumu. Tiek izskatīti regulēšanas kontūru projektēšana noslēgtām sistēmām. Tiek pētīti sistēmu pārejas procesi, to kvalitātes uzlabošana, regulatoru parametri, tiek veikta analogā un skaitliskā modelēšana. Progresīvās skaitļošanās metodes tiks pielietotas diferenciālvienādojumu sistēmu atrisināšanai, to pārveidošanai algebriskajā formā ar Laplasa transformācijas palīdzību, rakstur vienādojumu sakņu atrašanai, lai novērtētu vadības sistēmu darbību. Tiek izskatīti skaitliskās vadības pielietošanas piemēri ar MalLab programmatūru. Studiju kursā laikā studenti lieto augstas veiktspējas platformu sarežģītiem aprēķiniem, diferenciālvienādojumu un rakstur vienādojumu atrisināšanai, pielietojot MatLab programmu.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir attīstīt studējošo izpratni par vadības sistēmām, to uzbūvi un sistēmu analīzes galvenajiem principiem, kā arī attīstīt studentu prasmes projektēt automātiskās regulēšanas sistēmas un aprēķināt sistēmu un regulatoru parametrus. Studiju kursa uzdevumi: - iemācīt izprast automātiskās regulēšanas sistēmas uzbūvi; - iemācīt aizvietošanas shēmu pielietojumu; - iemācīt veikt sistēmas elementu aprēķinus, aprēķināt sistēmas statisko kļūdu; - iemācīt novērtēt sistēmas stabilitāti stacionārajā un dinamiskajā režīmos; - iemācīt analizēt un novērtēt pārējo procesu kvalitāti; - attīstīt studentu prasmes izmantot augstas veiktspējas skaitļošanas tehnoloģiju stabilitātes novērtēšanai; - attīstīt studentu prasmes izmantot digitālos rīkus regulatoru parametru aprēķinu veikšanai. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zina regulēšanas sistēmas elementus, to īpašības, darbības principus. - Atrisināti, noformēti, aizstāvēti 10 uzdevumi (patstāvīgais darbs), izpildīti testi. Spēj interpretēt regulēšanas sistēmas darbību pēc tās raksturlīknēm. - Atrisināti, noformēti, aizstāvēti 10 uzdevumi (patstāvīgais darbs), izpildīti testi. Prot aprēķināt aperiodisko posmu virknes slēgumu ar algebriskās un kompleksās pārvades funkcijām. - Atrisināti, noformēti, aizstāvēti 10 uzdevumi (patstāvīgais darbs), izpildīti testi. Prot novērtēt proporcionālās regulēšanas sistēmas stabilitāti un pārzina tās raksturvienādojumus. - Atrisināti, noformēti, aizstāvēti 10 uzdevumi (patstāvīgais darbs), izpildīti testi, laboratorijas darbi, eksāmens. Prot novērtēt stacionāro kļūdu, kā arī pēc Rausa kritērija novērtēt proporcionālās regulēšanas sistēmas stabilitāti. - Atrisināti, noformēti, aizstāvēti 10 uzdevumi (patstāvīgais darbs), izpildīti testi, laboratorijas darbi, eksāmens. Prot novērtēt noslēgtas regulēšanas sistēmas stabilitāti pēc Naikvista kritērija un Mihailova principa. - Atrisināti, noformēti, aizstāvēti 10 uzdevumi (patstāvīgais darbs), izpildīti testi, laboratorijas darbi, eksāmens. Spēj izstrādāt regulēšanas sistēmas modeli, lai ar tā palīdzību novērtētu sistēmas stabilitāti un prognozētu un novērtētu pārejas procesu kvalitāti (DigComp 7. līmenis). - Laboratorijas darbi, eksāmens. Spēj patstāvīgi izveidot regulatora modeli, lai atrisinātu iepriekš izstrādātās sistēmas stabilitātes problēmu (DigComp 7. līmenis). - Laboratorijas darbi, eksāmens. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Izpildīts, noformēts, aizstāvēts 1. laboratorijas darbs - 10%
Izpildīts, noformēts, aizstāvēts 2. laboratorijas darbs - 10% Atrisināti, noformēti, aizstāvēti 10 uzdevumi - 20% Izpildīti testi - 10% Eksāmens - 50% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Matemātika un elektrotehnikas teorētiskie pamati. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|