Kods | BM0407 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Medicīniskie instrumenti, iekārtas un sistēmas | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles; Brīvās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Medicīnas inženierija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Būvniecības un mašīnzinību fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Aleksejs Kataševs | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 12.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Kursa pirmajā daļa tiek apskatīti mērinstrumentu un mēraparātu raksturojumi, tipisko mēraparātu uzbūve, pārskatīti cilvēka fizioloģisko sistēmu pamatparametri un tos mērīšanas principi. Kursā tiek analizēti galvenokārt elektriskie mēraparāti un neelektrisko lielumu pārveidotāji, īpaši tie, kas ir pielietojami medicīniskā aparatūrā. Lielā kursa daļa ir laboratorijas nodarbībās: mēraparātu maketu salikšana, to parametru noteikšana, fizioloģisko mērījumu (biopotenciālu, asinsrites un elpošanas) praktikums. Kursa otrajā daļa tika pārskatīti diagnostikā, terapijā un rehabilitācijā izmantojamo aparātu, iekārtu un sistēmu uzbūve, darbības principi, konstrukciju īpatnības. Īpaša uzmanība pievērsta drošības aspektiem. Kursa sastāva iekļauta patstāvīga medicīniskā mēraparāta modeļa izgatavošana.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
1 Attīstīt studentu kompetenci medicīnas diagnostiskās un ārstēšanas aparatūras jomā, attīstīt zināšanas par fizioloģisko signālu mērīšanas metodēm, par mūsdienas medicīnisko aprīkojuma darbības principiem un konstrukcijām. 2. Attīstīt mēraparātu lietošanas prasmes, mēraparātu raksturojumu noteikšanas prasmes, fizioloģisko signālu mērīšanas un interpretācijas prasmes, medicīnas iekārtas analīzes un sintēzes prasmes 3. Attīstīt studentu kompetenci vienkāršo medicīnisko ierīču maketu izveidošanā, testēšanā un izmantošanā, atsevišķo fizioloģisko parametru mērīšanā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj nosaukt un aprakstīt mērīšanas metodes, klasificēt mērīšanas līdzekļus, definēt mērīšanas līdzekļu raksturojumus, veikt raksturojumu aprēķinus. - mājas darbi, eksāmens, tajā skaitā eksāmena uzdevumi Spēj definēt un klasificēt mērīšanas / mēraparātu kļūdas, novērtēt tos, rēķināt kļūdu „budžetu - mājas darbi, eksāmens, tajā skaitā eksāmena uzdevumi Spēj izskaidrot un ilustrēt mērīšanas pārveidotāju, mēraparātu un mērīšanas sistēmu darbības principus / uzbūvi, novērtēt iespējamas kļūdas cēloņus. - eksāmens, laboratorijas darba atskaitēs (darba pamatojums) Spēj nosaukt un aprakstīt cilvēka fizioloģiskās sistēmas un tos galvenos parametrus. - daudzvariantu izvēles tests Spēj atpazīt tipiskus fizioloģiskus signālus (EKG, EEG, EMG, EOG, spiediens, plūsma, gaiss plūsma); izskaidrot to formu un rašanas mehānismus. - daudzvariantu izvēles tests Spēj izskaidrot un ilustrēt fizioloģisko parametru mērīšanas fizikālos principus, izvēlēties piemēroto aparatūru, aprakstīt iespējamas kļūdas cēloņus. - daudzvariantu izvēles tests, laboratorijas darba atskaitēs (darba pamatojums) Spēj nosaukt medicīniskās aparatūras svarīgākas īpatnības, identificēt ar medicīnisko aparatūru saistītus riska faktorus, klasificēt medicīniskus instrumentus pēc vairākām pazīmēm. - eksāmens, tajā skaitā eksāmena uzdevumi Spēj nosaukt dažādās klīniskajās jomās izmantojamās tehnoloģijās un aparatūru, izskaidrot tehnoloģijas mērķus un būtību, nosaukt nepieciešamo aprīkojumu. - eksāmens, tajā skaitā eksāmena uzdevumi Spēj izskaidrot un ilustrēt medicīniskās iekārtas darbības principus un uzbūvi, nosaukt principiālās prasības un/vai konstrukcijas īpatnības, novērtēt potenciālus riskus. - eksāmens, praktikuma atskaite Spēj salikt (maketēt) mērīšanas stendus pēc dotām shēmām, izvēlēties tiem nepieciešamus mērīšanas līdzekļus, izmērīt un interpretēt saliktās shēmas/pētāmo pārveidotāju statiskus/dināmiskus raksturojumus; veikt datu pārveidošanu, prezentēt rezultātus. - laboratorijas darba atskaite (metodika, rezultāti) Spēj lietot fizioloģisko mērījumu aparatūru, veikt fizioloģisko parametru mērījumus dažādos fizioloģiskajos apstākļos (mierā, kustībā, miegā). - laboratorijas darba atskaite (metodika, rezultāti) Spēj apstrādāt iegūtos datus, veikt to spektra analīzi, ar filtrācijas palīdzību izslēgt artefaktus un trokšņus, veikt datu pārveidošanu lai iegūtu nepieciešamus fizioloģiskus parametrus. - laboratorijas darba atskaite (rezultāti, secinājumi) Spēj izvēlēties/ izvedot mēraparāta un tā atsevišķo mezglu shēmas, atlasīt nepieciešamas detaļas, salikt mērīšanas aparāta maketi, pārbaudīt un novērtēt mēraparāta darbību, prezentēt rezultātus. - mājas darbi, praktikuma atskaite |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Mājas darbi, I. daļa (3 mājas darbi) - 5%
Laboratorijas darbi, I. daļa (6 lab. darbi) - 15% Tests, I. daļa - 10% Eksāmens, I.daļa - 15% Mājas darbi, II. daļa (2 mājas darbi) - 5% Laboratorijas darbi, I. daļa (4 lab. darbi) - 10% Tests, II. daļa - 10% Prototipēšanas praktikums - 15% Eksāmens, I.daļa - 15% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Matemātika – algebriskie pārveidojumi, elementārās funkcijas, trigonometrija, atvasinājums, diferencēšana, integrāls, integrēšana. Funkcionālās rindas. Diferenciālie vienādojumi. Kompleksa skaitļi Fizika / metroloģija – fizikālais lielums, mērvienības, mērījums, mērīšanas kļūda, optika, vielas uzbūve, metāli, dielektriķi, pusvadītāji Ķīmija – atomi, joni, oksidēšanas un reducēšanas reakcijas Elektrotehnika – līdzstrāva, maiņstrāva, Oma, Kirhgofa likumi, RLC komponentes, pusvadītāju komponentes | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|