BM0407 Medicīniskie instrumenti, iekārtas un sistēmas

Kods BM0407
Nosaukums Medicīniskie instrumenti, iekārtas un sistēmas
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles; Brīvās izvēles
Līmenis un tips Augstākā līmeņa, Profesionālais
Tematiskā joma Medicīnas inženierija
Struktūrvienība Būvniecības un mašīnzinību fakultāte
Mācībspēks Aleksejs Kataševs
Kredītpunkti 12.0
Daļas 2
Anotācija Kursa pirmajā daļa tiek apskatīti mērinstrumentu un mēraparātu raksturojumi, tipisko mēraparātu uzbūve, pārskatīti cilvēka fizioloģisko sistēmu pamatparametri un tos mērīšanas principi. Kursā tiek analizēti galvenokārt elektriskie mēraparāti un neelektrisko lielumu pārveidotāji, īpaši tie, kas ir pielietojami medicīniskā aparatūrā. Lielā kursa daļa ir laboratorijas nodarbībās: mēraparātu maketu salikšana, to parametru noteikšana, fizioloģisko mērījumu (biopotenciālu, asinsrites un elpošanas) praktikums.
Kursa otrajā daļa tika pārskatīti diagnostikā, terapijā un rehabilitācijā izmantojamo aparātu, iekārtu un sistēmu uzbūve, darbības principi, konstrukciju īpatnības. Īpaša uzmanība pievērsta drošības aspektiem. Kursa sastāva iekļauta patstāvīga medicīniskā mēraparāta modeļa izgatavošana..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Medicīnisko instrumentu klasifikācija, īpašības, konstruēšanas un licencēšanas aspekti. Cilvēka fizioloģiskās sistēmas. Fizioloģisko mērījumu īpatnības. 2 2 0 0
Mērījumu klasifikācija, metodes, mērīšanas kļūdas. Signāli. Mērīšanas līdzekļu klasifikācija, statiskie un dināmiskie raksturojumi. Mēraparātu elementi. 4 4 0 0
Elektrisko lielumu analogmērītāji: mērīšanas mehānismi, pārveidotāji, pastiprinātāji. Elektroniskie mērītāji. Oscilogrāfi un ģeneratori 12 28 0 0
Tilta un kompensācijas shēmas 6 8 0 0
Analoga – ciparu pārveidošana. Ciparu mērītāji. Kontrolleri un automatizētie mērīšanas kompleksi 8 10 0 0
Mehānisko, termisko, optisko lielumu pārveidotāji. Mehānisko, termisko, optisko lielumu mērījumi. 10 10 0 0
Šūnu un orgānu elektrofizioloģija. Nervu, muskuļu un sirds biopotenciāli. 14 28 0 0
Biopotenciālu reģistrēšanas iekārta: elektrodi, pastiprinātāji, pacienta monitori, Holtera monitori. Telemetrijas sistēmas. 6 12 0 0
Asinsrites sistēmas parametri: asins spiediens un plūsma. Asinsspiediena un asins plūsmas mērīšanas iekārta. 8 16 0 0
Elpošanas sistēmas parametri. Spirometrijas iekārtas. 6 6 0 0
Fizioloģisko mērījumu aparatūra (Temperatūra un vielmaiņa). Biomehāniskie mērījumi. Maņu sistēmas vērtēšanas aparatūra. 8 8 0 0
Medicīnisko instrumentu elektrodrošība. Prasības medicīnas iekārtai 4 8 0 0
Bioķimiskās laboratorijas aprīkojums. Vielas sadalīšanas un analīzes metodēs. Hematoloģijas un mikrobioloģijas laboratorijas aprīkojums. Asins analīzes metodes. 6 6 0 0
Izmeklēšanas instrumenti un endoskopi. 2 2 0 0
Kardiotehnoloģijas. Mākslīga asinsrite. Kardiostimulātori un defibrilātori. Neirostimulātori. 4 2 0 0
Operāciju zāles aprīkojums. Kīrurģiskie aparāti. Anestēzija un mākslīga elpošana. Minimāli invazīvas ķīrurģija. Intensīvas terapijas nodaļas aprīkojums. 4 2 0 0
Terapeitiskie aparāti. Fizioterapijas aparāti. 2 2 0 0
Nefroloģija: Hemodiāliize un litotripsija. 2 2 0 0
Ievads protezēšana un ortozēšana. 2 2 0 0
Ievads biomaterialos un audu inženierijā 2 2 0 0
Medicīnisko iekārtu praktikums - iekārtu prototipa izveidošana 16 32 0 0
Kopā: 128 192 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
1 Attīstīt studentu kompetenci medicīnas diagnostiskās un ārstēšanas aparatūras jomā, attīstīt zināšanas par fizioloģisko signālu mērīšanas metodēm, par mūsdienas medicīnisko aprīkojuma darbības principiem un konstrukcijām. 2. Attīstīt mēraparātu lietošanas prasmes, mēraparātu raksturojumu noteikšanas prasmes, fizioloģisko signālu mērīšanas un interpretācijas prasmes, medicīnas iekārtas analīzes un sintēzes prasmes 3. Attīstīt studentu kompetenci vienkāršo medicīnisko ierīču maketu izveidošanā, testēšanā un izmantošanā, atsevišķo fizioloģisko parametru mērīšanā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Spēj nosaukt un aprakstīt mērīšanas metodes, klasificēt mērīšanas līdzekļus, definēt mērīšanas līdzekļu raksturojumus, veikt raksturojumu aprēķinus. - mājas darbi, eksāmens, tajā skaitā eksāmena uzdevumi
Spēj definēt un klasificēt mērīšanas / mēraparātu kļūdas, novērtēt tos, rēķināt kļūdu „budžetu - mājas darbi, eksāmens, tajā skaitā eksāmena uzdevumi
Spēj izskaidrot un ilustrēt mērīšanas pārveidotāju, mēraparātu un mērīšanas sistēmu darbības principus / uzbūvi, novērtēt iespējamas kļūdas cēloņus. - eksāmens, laboratorijas darba atskaitēs (darba pamatojums)
Spēj nosaukt un aprakstīt cilvēka fizioloģiskās sistēmas un tos galvenos parametrus. - daudzvariantu izvēles tests
Spēj atpazīt tipiskus fizioloģiskus signālus (EKG, EEG, EMG, EOG, spiediens, plūsma, gaiss plūsma); izskaidrot to formu un rašanas mehānismus. - daudzvariantu izvēles tests
Spēj izskaidrot un ilustrēt fizioloģisko parametru mērīšanas fizikālos principus, izvēlēties piemēroto aparatūru, aprakstīt iespējamas kļūdas cēloņus. - daudzvariantu izvēles tests, laboratorijas darba atskaitēs (darba pamatojums)
Spēj nosaukt medicīniskās aparatūras svarīgākas īpatnības, identificēt ar medicīnisko aparatūru saistītus riska faktorus, klasificēt medicīniskus instrumentus pēc vairākām pazīmēm. - eksāmens, tajā skaitā eksāmena uzdevumi
Spēj nosaukt dažādās klīniskajās jomās izmantojamās tehnoloģijās un aparatūru, izskaidrot tehnoloģijas mērķus un būtību, nosaukt nepieciešamo aprīkojumu. - eksāmens, tajā skaitā eksāmena uzdevumi
Spēj izskaidrot un ilustrēt medicīniskās iekārtas darbības principus un uzbūvi, nosaukt principiālās prasības un/vai konstrukcijas īpatnības, novērtēt potenciālus riskus. - eksāmens, praktikuma atskaite
Spēj salikt (maketēt) mērīšanas stendus pēc dotām shēmām, izvēlēties tiem nepieciešamus mērīšanas līdzekļus, izmērīt un interpretēt saliktās shēmas/pētāmo pārveidotāju statiskus/dināmiskus raksturojumus; veikt datu pārveidošanu, prezentēt rezultātus. - laboratorijas darba atskaite (metodika, rezultāti)
Spēj lietot fizioloģisko mērījumu aparatūru, veikt fizioloģisko parametru mērījumus dažādos fizioloģiskajos apstākļos (mierā, kustībā, miegā). - laboratorijas darba atskaite (metodika, rezultāti)
Spēj apstrādāt iegūtos datus, veikt to spektra analīzi, ar filtrācijas palīdzību izslēgt artefaktus un trokšņus, veikt datu pārveidošanu lai iegūtu nepieciešamus fizioloģiskus parametrus. - laboratorijas darba atskaite (rezultāti, secinājumi)
Spēj izvēlēties/ izvedot mēraparāta un tā atsevišķo mezglu shēmas, atlasīt nepieciešamas detaļas, salikt mērīšanas aparāta maketi, pārbaudīt un novērtēt mēraparāta darbību, prezentēt rezultātus. - mājas darbi, praktikuma atskaite
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Mājas darbi, I. daļa (3 mājas darbi) - 5%
Laboratorijas darbi, I. daļa (6 lab. darbi) - 15%
Tests, I. daļa - 10%
Eksāmens, I.daļa - 15%
Mājas darbi, II. daļa (2 mājas darbi) - 5%
Laboratorijas darbi, I. daļa (4 lab. darbi) - 10%
Tests, II. daļa - 10%
Prototipēšanas praktikums - 15%
Eksāmens, I.daļa - 15%
 
Priekšzināšanas Matemātika – algebriskie pārveidojumi, elementārās funkcijas, trigonometrija, atvasinājums, diferencēšana, integrāls, integrēšana. Funkcionālās rindas. Diferenciālie vienādojumi. Kompleksa skaitļi Fizika / metroloģija – fizikālais lielums, mērvienības, mērījums, mērīšanas kļūda, optika, vielas uzbūve, metāli, dielektriķi, pusvadītāji Ķīmija – atomi, joni, oksidēšanas un reducēšanas reakcijas Elektrotehnika – līdzstrāva, maiņstrāva, Oma, Kirhgofa likumi, RLC komponentes, pusvadītāju komponentes
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi Pārbaudījumi (brīvai izvēlei)
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs Ieskaite Eksāmens Darbs
1 7.5 48.0 0.0 32.0 * *
2 4.5 32.0 0.0 16.0 * *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]