Kods | DE0419 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Elektrotehnikas teorētiskie pamati | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Enerģētika un elektrotehnika | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Datorzinātnes, informācijas tehnoloģijas un enerģētikas fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Jūlija Maksimkina, Aigars Vītols, Jānis Voitkāns, Ludmila Lavrinoviča, Vladimirs Ņikišins | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursa ietvaros students apgūs elektrotehnikas pamatnostādnes, likumus, elektrisko parametru aprēķinu metodes un paņēmienus, lineāro un nelineāro ķēžu analīzes un dažādas aprēķinu metodes, šo metožu pielietošanu lineāro un nelineāro elektrisko ķēžu režīmu aprēķinos. Studiju kurss iepazīstina studentus ar pārejas procesiem lineārās ķēdēs ar koncentrētiem parametriem.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir sniegt nepieciešamās zināšanas un attīstīt izpratni par elektromagnētiskajām parādībām un procesiem, kas rastas lineārās un nelineārās elektriskās ķēdēs stacionāros režīmos, par pārejas procesiem lineārās ķēdēs ar koncentrētiem, kā arī sniegt zināšanas par kvalitatīvam un kvantitatīvām sakarībām. Studiju kursa uzdevumi ir: 1) iepazīstināt ar strāvu, spriegumu un jaudu aprēķinus līdzstrāvas un maiņstrāvas ķēdēs (vienfāžu un trīsfāžu); 2) sniegt zināšanas kā attēlot sinusoidālas strāvas un spriegumus kompleksā plaknē vektoru diagrammu veidā, izveidot maiņstrāvas ķēžu punktu potenciālu topogrāfisko diagrammu; 3) iepazīstināt ar rezonanses un mijindukcijas parādībām; 4) iepazīstināt ar augstāko harmoniku nevēlamo ietekmi uz maiņstrāvas ķēžu darba režīmiem un rezonanses filtru darbību, ar kuru palīdzību var mazināt to ietekmi; 5) iepazīstināt ar strāvas un spriegumus grafisko aprēķinu nelineārās ķēdēs; 2) iepazīstināt ar pārejas procesu strāvas un spriegumu aprēķinu, pieslēdzot elektrisko ķēdi līdzstrāvas vai maiņstrāvas avotam ar analītiskām metodēm. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj aprēķināt strāvas sazarotā līdzstrāvas elektriskajā shēmā, sastādīt jaudu bilanci. - 1. grafoanalītiskais darbs. Lineāras līdzstrāvas ķēdes.
1. laboratorijas darbs. Spriegumu regulēšana ar reostātu.
Eksāmens.
Spēj atrast strāvu vienā sazarotas elektriskās shēmas zarā ar aktīvā divpola teorēmas palīdzību. - 1. grafoanalītiskais darbs. Lineāras līdzstrāvas ķēdes. 4.l aboratorijas darbs. Aktīvais divpols. Starppārbaudījums. Eksāmens. Spēj aprēķināt strāvas sazarotā maiņstrāvas elektriskajā shēmā, sastādīt jaudu bilanci, uzzīmēt strāvu vektoru un spriegumu topogrāfisko diagrammu. - 2. grafoanalītiskais darbs. Sinusoidālas maiņstrāvas ķēdes. Starppārbaudījums. Eksāmens. Spēj noteikt slodzes aktīvo, reaktīvo un pilno jaudu ar vatmetru, voltmetru un ampērmetru. - Starppārbaudījums. Eksāmens. Spēj noteikt pasīva divpola raksturojošos lielumus: pretestības moduli un fāzi, pretestības aktīvo un reaktīvo daļu, vadītspējas aktīvo un reaktīvo daļu. - Starppārbaudījums. Eksāmens. Spēj noteikt RLC virknes slēgumā L vai C vērtības, pie kurām iestājas spriegumu rezonanse. - 6. laboratorijas darbs. Sprieguma rezonanse. Eksāmens. Spēj noteikt mijinduktivitāti divām induktīvi saistītām spolēm. - 8. laboratorijas darbs. Mijinduktivitātes noteikšana. 2. grafoanalītiskais darbs. Maiņstrāvas ķēžu aprēķins. Eksāmens. Spēj noteikt trīsfāžu ķēdēs līnijas un fāžu strāvas un spriegumus un aktīvo jaudu. - 10. laboratorijas darbs. Trīsfāžu ķēdes. zvaigznes slēgumā ar nullvadu. Starppārbaudījums. Eksāmens. Spēj sadalīt periodiskas nesinusoidālas strāvas sinusoidālās komponentēs - Starppārbaudījums. Eksāmens. Spēj aprēķināt strāvas sazarotās nelineāras līdzstrāvas elektriskajās ķēdēs ar grafisko aprēķina metodi. - 21. laboratorijas darbs. Nelineāras līdzstrāvas ķēde. Starppārbaudījums. Spēj aprēķināt strāvas nelineāras maiņstrāvas ķēdēs, kā piemēram, vienpusperioda un divpusperiodu taisngriežu shēmās. - Eksāmens. Spēj aprēķināt magnētiskās plūsmas sazarotās nelineāras līdzstrāvas magnētiskajās ķēdēs ar grafisko aprēķina metodi. - Eksāmens. Spēj aprēķināt pārejas procesu strāvas un spriegumus ar klasisko metodi ķēdēs ar vienu reaktīvu elementu, kā arī noteikt laika konstanti. - Eksāmens. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Laboratorijas darbi - 30%
Grafoanalītiskie darbi - 10% Starppārbaudījumi - 10% Eksāmens - 50% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Augstākā matemātika: kompleksie skaitļi, atvasināšana, integrēšana. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|