Kods | DA0205 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Papīra vecošana un konservācija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles; Brīvās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Materiālzinātnes | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Mārcis Dzenis, Agnese Ābele, Remo Merijs-Meri | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursā tiek apskatīta papīra galveno šķiedrmateriālu (kokmasas, celulozes u.c.) iegūšana; papīra izgatavošanas tehnoloģija, atkarībā no papīra veida; analizēti vecošanas iekšējie un ārējie cēloņi, papīra vecošana dabīgos un paātrinātos apstākļos, papīra un tā šķiedru ķīmiskās un fizikālās izmaiņas; vecojuša un bojāta papīra konservācija, konservācijas metodes, apstrādes tehnoloģija, izmantotie materiāli.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Mērķis: sniegt zināšanas par celulozes un papīra izgatavošanas tehnoloģiju, papīra struktūru un īpašībām, to izmaiņu iekšējo un ārējo faktoru ietekmē, vecojuša papīra saglabāšanu. Uzdevumi: sniegt prasmes veikt papīra īpašību pārbaudes un identificēt komponentus, kā arī identificēt vecojušu papīru pēc tā ārējā izskata; attīstīt prasmes veikt papīra paātrinātu vecošanu un kontrolēt īpašību izmaiņas vecošanas laikā; attīstīt kompetences izvēlēties un pielietot papīra atskābināšanas un konservācijas metodes. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Pārzina kokmasas, celulozes un papīra izgatavošanas tehnoloģiju, papīra virsmas modificēšanu. - Pārbaudes forma: starppārbaudījumi.
Kritēriji: saprot papīra šķiedru veida lomu papīra ilgizturības kontekstā, spēj identificēt šķiedras. Pārzina ķīmiskās un fizikālās papīra izmaiņas dabīgās un paātrinātās vecošanas laikā, kontroles metodes. - Pārbaudes forma: starppārbaudījumi, praktiskie darbi. Kritēriji: saprot papīra vecošanas cēlonus un to ietekmi uz papīra īpašībām, spēj veikt atsevišķu parametru pārbaudes. Pārzina papīra atskābināšanas metodes, cēloņus papīra skābuma pieaugumam tā uzglabāšanas un vecošanas laikā, kontroles metodes. - Pārbaudes forma: starppārbaudījumi, praktiskie darbi. Kritēriji: saprot skābā papīra veidošanās cēloņus un tā novēršanas iespējas, spēj veikt skābuma kontroli. Pārzina papīra konservācijas metodes, zudumu novēršanu, šiem mērķiem izmantotos materiālus. - Pārbaudes forma: starppārbaudījumi, praktiskie darbi. Kritēriji: pārzina vecojuša papīra konservācijas principus un metodes, spēj veikt atsevišķu parametru kontroli. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Praktiskie darbi - 50%
Starppārbaudījumi - 50% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Zināšanas ķīmijā, fizikā, matemātikā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|