Kods | BM0355 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Praktiskā ģeodēzija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles; Brīvās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Ģeodēzija un kartogrāfija, ģeomātika | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Būvniecības un mašīnzinību fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Jānis Kaminskis, Jānis Ancāns, Mārtiņš Reiniks, Jānis Kokins, Jānis Klīve | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 9.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursa 1. daļa pamatota uz teorētiskām zināšanām. Šīs daļas saturs skaidro ģeomātikas virzienu, liekot uzsvaru uz ģeodēziju - zinātni par Zemes lielumu, formu un parametriem, ar Zemi saistītu koordinātu sistēmu veidošanu un Zemes kartogrāfisko attēlu veidošanu dažādos mērogos. Ģeodēzija aptver plašu praktisku pielietojumu loku – būvniecību, kartogrāfiju, ģeofiziku, fotogrammetriju, tālizpēti u.c. zinātņu sfēras. Ģeodēzijas praktiskā puse ietver gan tehnisku, gan augstas precizitātes mērījumu veikšanu, to analītisku apstrādi un rezultātu analīzi.. Studiju kursa 2. daļa pamatota uz iegūtajām teorētiskām zināšanām par ģeodēzijas pamatprincipiem, mērījumu veidiem un to pielietojuma sfērām. Praktiskā darba uzdevuma sasniegšanai tiek pielietotas laboratorijas darbos gūtās iemaņas un pasniedzēju norādījumi. Praktikums aptver plaša pielietojuma loku – ģeodēziskā tīkla punktu ierīkošanu un/vai uzmērīšanu; būvasu nospraušanu ēku būvniecībā; lineāru būvju uzmērīšanu vai nospraušanu apvidū; inženierkomunikāciju apsekošanu un uzmērīšanu, pases sagatavošanu akām, topogrāfiskā plāna vai reljefa plāna sastādīšanu. Ģeodēzijas praktikums var ietvert gan tehnisku, gan augstas precizitātes mērījumu veikšanu, to analītisku apstrādi un rezultātu analīzi.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kusa mērķis ir iepazīstināt studentus ar ģeodēzijas nozīmi dažādos būvniecības procesos no mērnieku viedokļa un uzzināt iespējamās prasības ģeodēzisko darbu jomā, sniegt zināšanas par galvenajiem ģeodēziskajiem instrumentiem un prasmes to pielietošanai vienkāršos darba uzdevumos. Studiju kursa uzdevumi: 1. Palīdzēt apgūt praktiskas iemaņas mērījumu veikšanai ar ģeodēziskajiem instrumentiem objektā un apgūt iegūto datu apstrādi, iegūto rezultātu grafisko attēlošanu (izpilddokumentāciju), lai pēc studiju kursa students patstāvīgi varētu veikt ģeodēzisko instrumentu lauku pārbaudes, vienkāršas ģeodēziskās darbības un aprēķinus. 2. Sniegt izpratni par atbilstošu secinājumu izvirzīšanu praktikuma noslēgumā (pārskata aizstāvēšanā), lai pēc studiju kursa apguves students spētu patstāvīgi izlemt par metožu pielietošanu rezultāta sasniegšanai. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj orientēties ģeodēzijas terminoloģijā, patstāvīgi rast dotā uzdevuma risinājumu, pamatot un apspriest to. - Laboratorijas darbi, kontroldarbi, mājas darbi, eksāmens.
Kritēriji: var orientēties terminoloģijā, var mutiski un praktiski izskaidrot veicamā uzdevuma secību un nepieciešamos papildu datus, var piedāvāt optimālu metodi uzdevuma rezultāta sasniegšanai, prognozēt tehniskos rasējumus mērogā. Spēj saprast jomas sasaisti ar citām ģeomātikas un būvniecības nozares jomām un pielietot to. - Laboratorijas darbi, kontroldarbi, mājas darbi, eksāmens. Kritēriji: redz sakarības un izdara loģiskus secinājumus no zināšanām par likumdošanu, būvmateriāliem, būvkonstrukcijām u.c. nozares jomām. Spēj noteikt ģeodēziskos lielumus horizontālā un vertikālā plaknē, 3D telpā. - Praktiskie darbi, eksāmens/praktikuma darba pārskats un aizstāvēšana. Kritēriji: var aprēķināt leņķus, koordinātu pieaugumus, koord. starpības, koordinātas, paaugstinājumus, augstumus, slīpumus, profilu un līkņu elementus. Spēj analītiski apstrādāt iegūtos mērījumus un tos grafiski attēlot. - Praktiskie darbi, eksāmens/praktikuma darba pārskats un aizstāvēšana. Kritēriji: var aprēķināt pieļaujamās nesaistes, piešķirt labojumus u.c. ģeod. mērījumu apstrādes darbības, rezultātus attēlo atbilstošā grafiskā izpildījumā. Spēj analizēt ģeodēzijas praktikumos iegūtos rezultātus un izdarīt secinājumus. - Praktiskie darbi, eksāmens/praktikuma darba pārskats un aizstāvēšana. Kritēriji: Izmantojot iepriekšējās zināšanas (arī citās nozares jomās), var redzēt sakarības un izdarīt loģiskus secinājumus. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Laboratorijas darbi, mājas darbi - 20%
Kontroldarbi - 10% Eksāmens - 20% Praktiskie darbi - 30% Eksāmens/praktikuma darba pārskats un aizstāvēšana - 20% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Fizika, matemātika, ģeometrija, ģeogrāfija, datorgrafikas pamati, rasēšana. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|