Kods | BM0301 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Grafiskās komunikācijas pamati | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles; Brīvās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Inženiergrafika | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Būvniecības un mašīnzinību fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Modris Dobelis, Zoja Veide, Ieva Jurāne, Veronika Stroževa | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studenti apgūst ģeometrijas un inženiergrafikas (rasēšanas) teorētiskos jautājumus un praktiskās iemaņas telpisko modeļu izveidei, ar kuriem turpmāk var veikt dažādas digitālās simulācijas. Studiju kursā apgūst iekārtu 3D modeļu praktisku izveidošanu un tehniskās dokumentācijas sagatavošanu kā klasiskajā “zīmuļa” tehnikā, tā arī PLM (Product Lifecycle Management) koncepciju atbalstošajās datorizētās projektēšanas jeb CAD programmās. Studiju kursā apgūtās teorētiskās zināšanas praktiski nostiprina ar datorizētās projektēšanas programmu SolidWorks, kurā praktizē detaļu pazīmju bāzēto parametrisko modelēšanu, komponentu virtuālo salikšanu, darba un kopsalikuma rasējumu iegūšanu no digitālajiem modeļiem, kā arī cita veida informācijas sagatavošanu projekta grafiskai komunikācijai, t.sk. 3D drukāšanai. Studiju kursa nobeigumā studenti iepazīstas ar plašām virtuālo simulāciju iespējām un, atbilstoši konkrētās studiju programmas specifikai, praktiski risina sākuma līmeņa simulāciju uzdevumus. Tie ir virtuālā salikšana, kā arī mehānismu kinemātikas un detaļu interferenču analīze, plūsmas un masas pārneses procesu simulācija, kā arī tehnoloģisku iekārtu ar cauruļvadiem projektēšana. Iegūtās prasmes studenti daudz pilnvērtīgāk spēs izmantot pēc studiju jomai atbilstošo teorētisko jautājumu apgūšanas vēlākajos specifiskajos studiju kursos, kuros simulācijām nepieciešamo virtuālo 3D modeļu veidošana netiek aplūkota. Studiju kursu var izmantot arī kā vispārizglītojošu studiju kursu to inženiergrafikas pamata jautājumu apgūšanai, kuri ir nepieciešami iekārtas 3D ģeometriskā modeļa izveidei ar inženierijā plaši lietotas un intuitīvi viegli saprotamas CAD programmas palīdzību.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir iepazīstināt ar telpisku inženiertehnisku objektu grafisko komunikāciju ar rasējumu jeb 2D dokumentu palīdzību, kā arī ar 3D modeļu jeb digitālo prototipu palīdzību. Studiju kursa uzdevumi ir sniegt zināšanas par skiču, rasējumu un 3D modeļu veidošanu, attīstīt rasējumu interpretēšanas jeb lasīšanas iemaņas, sniegt ieskatu par plašo virtuālo simulāciju klāstu. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj atpazīt dabā un rasējumā ģeometriskos primitīvus un izveidot iekārtas 3D modeļus un rasējumus. Izprot atšķirību starp 2D rasēšanu un 3D parametrisko modelēšanu. - Kontroldarbā vērtē telpisko izpratni. Spēj izveidot detaļu skices zīmuļa tehnikā un attēlot nepieciešamos griezumus un šķēlumus, kā arī noteikt un norādīt izgatavošanai vai modelēšanai vajadzīgos izmērus. - Individuālajos darbos vērtē spēju veidot pareizas skices un rasējumus, kā arī to izpildes grafisko kultūru. Spēj lietot parametriskas pilnībā definētas skices, patstāvīgi izvēlēties modelēšanas pazīmes un definēt to parametrus, spēj no secīgām pazīmēm izveidot dizaina koku iekārtas 3D modelim. - Individuālajos darbos vērtē 3D datormodeļu atbilstību prasībām. Izprot dizaina ieceres koncepciju un spēj sastādīt ģeometrisko parametru optimizācijas uzdevumu iekārtas simulācijām, izmantojot mainīgos un vienādojumus. - Individuālajos darbos vērtē izveidotā 3D modeļa atbilstību kritērijiem. Spēj izveidot reversās inženierijas projektu – analizēt izstrādājumu vai iekārtu, identificēt tā sastāvdaļas, izvēlēties modelēšanas stratēģiju, veidot detaļu un salikuma modeļus. - Vērtē individuālā reversās inženierijas darba apjomu un tā prezentācijas prasmi, atbildes uz jautājumiem. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Kontroldarbs par telpisko izpratni - 10%
Zīmuļa tehnikas skiču un rasējumu atbilstība standartiem - 10% 3D datormodeļu atbilstība oriģināliem - 30% Reversās inženierijas darba apjoms un tā prezentācijas prasme - 50% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Datorprasme, zināšanas ģeometrijā, matemātikā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|