Kods | DA3104 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Vispārīgā ķīmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Ķīmija un ķīmijas tehnoloģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Valdis Kokars, Nelli Batenko, Māra Plotniece | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Vispārīgā ķīmija rosina pilnīgāk izprast dažādu procesu, kas notiek ar vielām, būtību. Ķīmijas kvantitatīvo likumu, stehiometrisko attiecību, ķīmiskās saites, termodinamikas, reakciju ātruma un līdzsvara procesu būtības sapratne ir tālāku padziļinātu ķīmijas disciplīnu apgūšanas pamatā. Kopsakarību saskatīšana starp šķīdumu kvantitatīvo sastāvu un tā koligatīvajām īpašībām, tāpat arī starp skābju un bāzu līdzsvariem un oksidēšanās-reducēšanās procesiem ļauj prognozēt un skaidrot dažādu jaunu materiālu īpašības un citas pārvērtības. Piemēram, metālu izturību pret koroziju.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir sniegt padziļinātu izpratni par vispārīgā ķīmijā izmantojamiem pamatjēdzieniem, kopsakarībām starp dažādiem ķīmijas virzieniem. Studiju kursa uzdevumi ir pilnveidot izpratni un attīstīt spēju analizēt konkrētas situācijas, izmantojot studiju kursā skaidrotās pamatzināšanas. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Pārzina un izprot ķīmisko savienojumu pamatraksturlielumus un spēj klasificēt un izskaidrot tos, spēj veikt aprēķinus ar tiem un var atrast un noteikt savienojuma sastāvu, empīrisko, molekul- un struktūrformulas. Spēj definēt reakciju stehiometriskās attiecības. - Pārbaudes veidi: iestājkolokvijs par neorganisko savienojumu pamatklasēm.
Mājas darbs par atoma uzbūve un gāzu likumiem un stehiometriskiem aprēķiniem.
Kritēriji: spēj noteikt savienojuma sastāvu, empirisko, molekul- un struktūrformulas un spēj izmantot stehiometriskās attiecības. Pārzina ķīmisko procesu enerģētiku, norises termodinamiku un enerģētiskos efektus. Spēj analizēt un aprēķināt ķīmisko reakciju ātrumu un līdzsvaru homogēnās un heterogēnās sistēmās. Izprot to būtību un pielietošanas jomas. - Pārbaudes veidi: laboratorijas darbs, mājas darbs un kolokvijs par termodinamiku un kinētiku. Kritēriji: spēj analizēt un aprēķināt ķīmisko reakciju ātrumu un līdzsvaru homogēnās un heterogēnās sistēmās. Spēj aprēķināt šķīdumu kvantitatīvo sastāvu un noteikt savienojuma šķīdību, tāpat teorētiski pielietot zināšanas un izpratni par šķīdumu koligatīvajām īpašībām, skābēm un bāzēm, ūdeņraža eksponentu, līdzsvariem skābju un bāzu ūdens šķīdumos, protolīzi un jēdziens par buferšķīdumiem. - Pārbaudes veidi: laboratorijas darbs, mājas darbs un kolokvijs par šķīdumu sastāva izteiksmes veidiem tilpuma analīzi. Kritēriji: spēj praktiski pagatavot noteiktas koncentrācijas vai masas daļas šķīdumus. Spēj veikt nezināmas koncentrācijas šķīduma titrēšanas procesu un aprēķināt koncentrāciju. Spēj patstāvīgi strukturēt, analizēt un risināt uzdevumus iepriekš apskatītajās dažādajās vispārīgās ķīmijas apakšnozarēs. - Starppārbaudījums studentiem, kuri sekmīgi nokārtojuši visus kolokvijus, mājas darbus un laboratorijas darbus par iepriekš apskatītajām tēmām. Kritēriji: spēj sekmīgi veikt uzdotos aprēķinus un parādīt izpratni par iepriekš apgūtajām teorētiskajām tēmām. Spēj izmantot zināšanas par oksidēšanās reducēšanās procesiem. Orientējas metālu ķīmiskajās īpašībās, to reakcijās ar saliktām vielām. Izprot komplekso savienojumu veidošanās un noārdīšanas reakciju nosacījumus. - Pārbaudes veidi: laboratorijas, mājas darbs un kolokvijs Kritēriji: spēj aprēķināt EDS Oksidēšanās-reducēšanās reakcijām, noteikt to iespējamību un uzrakstīt stehiometrisko vienādojumu, izmantojot jonu-elektronu metodi. Izprot elektroķīmisko procesu būtību, galvanisko elementu, elektrolīzes un ķīmisko strāvas avotu darbības pamatprincipus, metālu koroziju un to aizsardzību. Patstāvīgi spēj izvēlēties nepieciešamās aizsardzības pret koroziju veidus atbilstību risināmai problēmai. - Pārbaudes veidi: laboratorijas, mājas darbi un kolokvijs par galvanisko elementu, elektrolīzi un koroziju Kritēriji: spēj aprēķināt EDS noteiktam galvaniskam elementam, izrēķināt teorētisko metāla masu, kas izdalās elektrolīzes procesā un noteikt metāla konstrukcijai bīstamās korozijas vietas. Patstāvīgi orientējas šajā vispārīgās ķīmijas kursā. Spēj saskatīt un analizēt ar vispārīgo ķīmiju saistītās problēmas, kā arī tās sekmīgi risināt. - Pārbaudes veidi: Eksāmens par iepriekš studiju kursā apskatītajām tēmām. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Mājas darbi - 10%
Starppārbaudījums - 20% Kolokviji - 10% Laboratorijas darbi - 10% Eksāmens - 50% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Ķīmijas, dabaszinātņu un matemātikas zināšanas vidusskolas līmenī. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|