Kods | DA3117 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Procesu automatizācija un modelēšana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Ķīmija un ķīmijas tehnoloģija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Juris Vanags, Imants Kreicbergs | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss rada padziļinātu izpratni par ķīmijas, ķīmijas tehnoloģijas un izvēlētas apakšnozares procesu aprakstīšanu ar matemātiskajiem modeļiem, algoritmizāciju un automatizāciju. Studējošais iegūst zināšanas par procesu modelēšanu, algoritmizāciju un modeļos bāzētu procesu vājo posmu noteikšanu, kā arī par automatizācijas galvenajiem principiem, dažādu fizikālo lielumu noteikšanas sensoriem, tehnoloģisko procesu vadības izpildelementiem, procesu regulācijas principiem, automatizācijas attīstības tendencēm mūsdienās un kontrolieru programmēšanu. Studiju kurss ir pielāgots kombinēto studiju metodikai, un ietver asinhronas un sinhronas studiju aktivitātes, kā arī nepieciešamos atbalsta materiālus studiju asinhronām aktivitātēm. Studiju kursā izmantota augstas veiktspējas skaitļošanas platforma, lai studentim dotu piekļuvi virtuālajām mašīnām, kurās izvietoti zinātniskās programmēšanas rīki (Aspen, MatLab) studiju kursa uzdevumu risināšanai. Studiju kursā studējošie apgūst Eiropas iedzīvotāju digitālās kompetences ietvaram (DigComp) atbilstošās augstāko līmeņu digitālās prasmes.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir attīstīt studējošo izpratni par ķīmisko, ķīmiski tehnoloģisko procesu automatizāciju un modelēšanu, matemātisko modeļu piemērošanu procesu aprakstam, kā arī pilnveidot profesionālas prasmes un iemaņas analizēt un optimizēt ražošanas procesus, izmantojot modelēšanas un automatizācijas zināšanas. Studija kursa uzdevumi: - attīstīt prasmes automātikas elementu pielietojumā atkarībā no procesa tehnoloģiskā rakstura; - radīt izpratni par procesa regulācijas shēmu principiem un pielietojamību; - attīstīt iemaņas tehnoloģisko procesu kritisko punktu determinēšanā, spēju analizēt un optimizēt ražošanas procesus izmantojot modelēšanas un automatizācijas zināšanas. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Pārzinot un izprotot modeļa jēdzienu, spēj izstrādāt matemātisku modeli, kas apraksta un ļauj izvērtēt ķīmijas tehnoloģijas procesus (DigComp 7. līmenis). - Pārbaudes veidi: pārbaudes darbs, praktiskais darbs, mājasdarbs, eksāmens.
Kritēriji: no esošajiem modeļiem patstāvīgi kombinē jaunus matemātiskos modeļus, lai augstā līmenī izvērtētu jebkuru ķīmijas, ķīmijas tehnoloģijas procesu kopas, kuras sevī ietver starpdisciplināras jomās. Pārzinot matemātiskos modeļus un ķīmijas tehnoloģijas pamatprincipus, spēj izstrādāt risinājumus (procesu nepārtrauktības shēmas, procesu optimizācijas risinājumus, u.c.) sarežģītām ar ķīmijas tehnoloģiju saistītām inženiertehniskām problēmsituācijām ar daudziem mainīgajiem (temperatūra, izejvielu koncentrācijas, spiediena, laika. u.c.) un izvērtēt iegūtos rezultātus (DigComp 7. līmenis). - Pārbaudes veidi: pārbaudes darbs, praktiskais darbs, mājasdarbs, eksāmens. Kritēriji: risina sarežģītas inženiertehniskas problēmsituācijas ar vairākiem, dažādiem modelēšanas rīkiem, salīdzina un izvērtē iegūtos rezultātus. Izprot algoritmizācijas principus, pārzina to sastādīšanas un pierakstu veidus, prot analizēt ražošanas procesus pēc to algoritmiem. - Pārbaudes veidi: pārbaudes darbs, praktiskais darbs, mājas darbs, eksāmens. Kritēriji: spēj sastādīt procesa algoritmu un identificēt tā kritiskos kontroles punktus. Pārzina un izprot sensorus un izpildelementus, to darbību un lietojumu dažādos automatizācijas uzdevumos. - Pārbaudes veidi: pārbaudes darbs, praktiskais darbs, mājasdarbs, eksāmens. Kritēriji: spēj izvēlēties un pamatot sensoru izvēli procesa automatizācijas realizēšanai. Izprot programmējamo loģisko kontrolieru darbības principus, pārzina kontrolieru programmēšanas vidi. - Pārbaudes veidi: pārbaudes darbs, praktiskais darbs, mājasdarbs, eksāmens. Kritēriji: spēj programmēt loģisko kontrolieri, lai risinātu nozares automatizācijas uzdevumus. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Mājasdarbi - 10%
Pārbaudes darbi - 20% Praktiskie darbi - 20% Eksāmens - 50% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Zināšanas augstākajā matemātikā. Programmēšanas iemaņas MatLab vidē. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|