Kods | DE0342 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Biznesa matemātika un statistika | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Matemātika un statistika | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Datorzinātnes, informācijas tehnoloģijas un enerģētikas fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Nataļja Budkina, Andrejs Matvejevs | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Lekciju kursā apskatīti pamatjautājumi par sekojošām augstākās matemātikas tēmām: matricas un determinanti; lineāru vienādojumu sistēmas; viena argumenta funkciju diferenciālrēķini; ekstrēmu atrašana; integrāļi. Ir dots ievads varbūtību teorijā. Kursā tiek apskatīti matemātiskās statistikas pamatjēdzieni, kā arī visbiežāk lietojamās statistiskās metodes datu apstrādei un analīzei. Kursā izmantotie piemēri ilustrē aplūkoto jēdzienu un metožu pielietojumus ekonomikā, finansēs, tirgus un uzņēmumu datu analīzē. . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Sniegt pamatzināšanas matemātikā, kas ir nepieciešamas specialitātes kvantitatīvo kursu sekmīgai apgūšanai. Palīdzēt studentiem apgūt statistiskās metodes un to lietošanu ekonomisko parādību un procesu analīzē, kā arī izprast statistisko rādītāju saturu, aprēķināšanas metodes, iegūtos rezultātus. Attīstīt studentu loģisko domāšanu un jēdzienu pielietošanas iemaņas sasaistē ar praktiskiem uzdevumiem, lai veidotu studentiem prasmi analizēt turpmāk veicamo sarežģītāko uzdevumu risinājumus. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Sekmīgi apgūstot kursu, students spēj aprēķināt determinantus, veikt darbības ar matricēm, atrisināt lineāru vienādojumu sistēmas. Ar matricu palīdzību spēj risināt resursu plānošanas uzdevumus. - Studentu zināšanas un spējas tiek novērtētas pēc viņu mājasdarba un eksāmena darba rezultātiem. Spēj uzzīmēt pamatelementāro funkciju grafikus, noteikt elementāro funkciju definīcijas apgabalu. Spēj operēt ar ekonomikas uzdevumos izmantojamām funkcijām, spēj atpazīt starp tām elementārās funkcijas. Spēj aprēķināt funkcijas robežu, - Savas zināšanas un spējas studenti parāda eksāmenā. Spēj atrast funkcijas atvasinājumu, pielietot to funkcijas ekstrēmu, monotonitātes intervālu, ieliekuma un izliekuma intervālu noteikšanai. Spēj analizēt ražošanas funkcijas, noteikt pieprasījuma elastību, atrisināt optimizācijas uzdevumus ar ekonomisku saturu un par vadības lēmumu pieņemšanu. - Par minētajām tēmām studentiem paredzēti kontroldarbs un mājasdarbs, kā arī daži uzdevumi eksāmenā. Spēj integrēt vienkāršākās funkcijas, ar noteiktā integrāļa palīdzību risināt ar integrēšanu saistītos uzdevumus ar ekonomikai raksturīgu saturu. - Studentu zināšanas un spējas tiek novērtētas pēc viņu mājas darba un eksāmena darba rezultātiem Spēj rēķināt izlases vidējos lielumus, izkliedes rādītājus, attēlot sadalījumu grafiski, konstruēt vidējā un dispersijas tic.intervālus, pārbaudīt hipotēzes par vidējo un dispersiju (arī ar MS EXCEL). Spēj pielietot aplūkotās statistikas jēdzienus un metodes problēmu ar ekonomiskiem rādītājiem. - Paredzēts mājas darbs, kontroldarbs, uzdevumi eksāmenā. Spēj pārbaudīt hipotēzes par empīriskā sadalījuma atbilstību teorētiskajam (ar MS EXCEL). - Paredzēti uzdevumi mājas darbā. Spēj konstruēt lineārās regresijas modeli, novērtēt parametrus, sakarības ciešumu, konstruēt prognozi, parametru ticamības intervālus, pārbaudīt hipotēzes par regresijas parametriem,sakarības ciešumu (arī ar MS EXCEL). Spēj pielietot metodes ekonomikas problēmu risināšanai. - Paredzēti uzdevumi mājas darbā, kontroldarbs, uzdevumi eksāmenā. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Mājas darbi (lineārā algebra, atvasināšana un atvasinājuma lietojumi ekonomikā un funkciju pētīšanā, 2 MD statistika) - 20%
Kontroldarbi (robežas, atvasinājumi, integrāļi, statistika) - 30% Eksāmena darbs - 50% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Matemātikas zināšanas pilna vidusskolas kursa apjomā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|