Kods | DA5107 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Atkritumu pārstrādes koncepts un tehnoloģijas | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Vides inženierzinātnes un pārvaldība | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Francesco Romagnoli, Jūlija Gušča, Jeļena Pubule, Fabian Andres Diaz Sanchez | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 9.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss sastāv no divām daļām. Studiju kursa pirmā daļa balstās uz ilgtspējīgas atkritumu apsaimniekošanas konceptu, kas ietver sevī radīto atkritumu apjomu samazināšanu ar mērķi novērst apkārtējās vides piesārņojumu un nelietderīgu resursu izmantošanu. Tā ietvaros tiek apskatītas atkritumu apstrādes/pārstrādes metodes, modelēti atkritumu apsaimniekošanas optimizācijas procesi saistībā ar ietekmes uz vidi novēršanu/samazināšanu un ekonomisko rentabilitāti. Studiju kursa otrā daļā tiek izskaidrotas dažādas ģeofizisko mērījumu metodes, kas tiek pielietotas, lai risinātu inženiertehniskas un vides problēmas. Katras metodes izklāsts ietver iekārtu aprakstus, rezultātu ieguves matemātiskos pamatus, mērījumu veikšanas metodikas un algoritmus, precizitātes noteikšanu, ekonomiskos un sociālos aspektus, apstrādātu mērījumu rezultātu interpretāciju un analīzi.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas par atkritumu apsaimniekošanu un tās optimizāciju un sniegt zināšanas par ģeofizikālo mērījumu metodēm (aprēķina formulas, izmantotās iekārtas, mērījumu veikšanas metodika reālos apstākļos, tam nepieciešamie resursi). Studiju kursa uzdevumi ir: 1. Iemācīt noteikt atkritumu veidus, to bīstamību, ietekmi uz vidi un cilvēka veselību. 2. Veidot prasmi veikt atkritumu apsaimniekošanas procesu modelēšanu no tehniskiem, ekonomiskiem, vides un likumdošanas aspektiem. 3. Iemācīt identificēt piemērotākās ģeofizikālo mērījumu metodes specifisku ģeoloģisku, hidroģeoloģisku vai ģeotehnisku mērījumu veikšanai, izvērtēt ģeofiziskos rezultātus un interpertēt tos. 4. Veidot zināšanas par apstrādātu datu interpretēšanas pamatiem. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj noteikt atkritumu veidu, ievērojot atkritumu fizikālās un ķīmiskās īpašības. - Pārbaudes veidi: praktiskie darbi, eksāmens.
Kritēriji: spēj noteikt atkritumu veidus un klasificēt tos saskaņā ar atkritumu klasifikatoru, noteikt atkritumu bīstamību un ietekmi uz vidi. Spēj noteikt dažādu atkritumu veidu ietekmi uz vidi. - Pārbaudes veidi: praktiskie darbi, eksāmens. Kritēriji: spēj novērtēt (kvantitatīvi un kvalitatīvi) dažādu atkritumu veidu komplekso ietekmi uz vidi (augsni, gaisu, ūdeņiem, dabu, klimatu). Spēj veikt apstrādes/pārstrādes tehnoloģijas izvēli/novērtējumu dažādiem atkritumu veidiem, pamatojot to ar ekonomiskiem, vides, sociāliem un likumdošanas aspektiem. - Pārbaudes veidi: praktiskie darbi, eksāmens. Kritēriji: spēj izvēlēties noteiktam atkritumu veidam piemērotu tehnoloģiju un tās lietojumu. Spēj identificēt piemērotākās ģeofizikālo mērījumu metodes specifisku ģeoloģisku, hidroģeoloģisku vai ģeotehnisku mērījumu veikšanai, izvērtēt ģeofiziskos rezultātus un interpertēt tos. - Pārbaudes veidi: praktiskie darbi, eksāmens. Kritēriji: spēj izprast specifiskas ģeoloģiskas, ģeotehniskas, hidroģeoloģiskas un vides apstākļu situācijas. Spēj izplānot un organizēt ģeofizisko mērījumu veikšanu atkarībā no vides apstākļiem un mērījumu veikšanas mērķa. - Pārbaudes veidi: praktiskie darbi, eksāmens. Kritēriji: spēj noteikt mērījumu laikā nosakāmos parametrus, izmantojamās iekārtas, sastādīt mērījumu veikšanas grafiku Spēj interpretēt un analizēt mērījumu rezultātus. - Pārbaudes veidi: praktiskie darbi, eksāmens. Kritēriji: spēj pareizi interpretēt jau apstrādātus datus un atrast piemērotākus inženiertehniskus risinājumus. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Eksāmeni - 40%
Praktiskie darbi - 60% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Ķīmija, ekonomikas pamati, fizika, matemātika, priekšzināšanas par enerģijas veidiem un vides piesārņojumu. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|