DA5108 Ievads vides sistēmdinamikas modelēšanā

Kods DA5108
Nosaukums Ievads vides sistēmdinamikas modelēšanā
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Akadēmiskais
Tematiskā joma Vides inženierzinātnes un pārvaldība
Struktūrvienība Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte
Mācībspēks Andra Blumberga, Armands Grāvelsiņš, Ritvars Freimanis
Kredītpunkti 8.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss sniedz pamatzināšanas par sistēmdinamikas modelēšanas izmantošanu vides problēmu risināšanai. Studiju kursa ietvaros tiek apgūti sistēmiskas domāšanas pamatprincipi un vienkāršāko grafisko instrumentu izmantošana sistēmu veidošanai un analīzei, krājumu un plūsmu struktūras veidošana, dinamiskās uzvedības modeļi, nelinearitāte, novēlojumi un modeļu būvēšanas pamatprincipi modelēšanas vidē. Studiju kurss sastāv no lekcijām un praktiskajiem darbiem..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Ievads kursā. Dinamiskā problēma, struktūra un uzvedība. 8 8 0 0
Dinamiskā uzvedība. Krājumi un plūsmas. Sistēmdinamikas modeļu veidošanas principi. 8 8 0 0
Eksponenciāls pieaugums un samazinājums. 8 8 0 0
Eksponenciāls pieaugums un samazinājums. Uz mērķi virzīta uzvedība. 8 8 0 0
Eksponenciāls pieaugums un samazinājums. Uz mērķi virzīta uzvedība. 8 8 0 0
Pozitīvās un negatīvās cilpas un to kombinēšana. 8 8 0 0
S veida uzvedība. 8 8 0 0
Pieaugums ar sabrukumu. 8 8 0 0
Novēlojumi. 4 4 0 0
Pieaugums ar svārstībām. 4 4 0 0
Svārstīga uzvedība. 4 4 0 0
Arhetipi. 4 4 0 0
Dinamisko problēmu modelēšana. 4 4 0 0
Modeļu verifikācija. 4 4 0 0
Politiku veidošana. 4 4 0 0
Lomu spēles 8 8 0 0
Kopā: 100 100 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas par sistēmas domāšanas pamatprincipiem, dinamisku sistēmu veidošanas un analīzes instrumentiem, to izmantošanu ar vidi saistītu problēmu risināšanā, ilgtspējīgas attīstības pamatprincipiem un to izmantošanu dažādu politiku veidošanā. domāšanas instrumentus. Studiju kursa uzdevumi: 1. Risinot kompleksas vides problēmas noteiktas teritorijas robežās, iemācīt spēt tās analizēt un risināt, izmantojot sistēmiskas. 2. Iepazīstināt studējošos ar sistēmiskām sakarībām, mainīgiem parametriem. 3. Sniegt priekštatu par dinamisko sistēmu grafisko attēlojumu. 4. Sniegt priekštatu par sistēmdinamikas modeļu izveidi.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Spēj identificēt un analizēt sistēmiskas sakarības, sistēmas mainīgos parametrus un novērtēt to dinamiskās izmaiņas un ietekmi uz sistēmu. - Pārbaudes veidi: kontroldarbi, praktiskie darbi, eksāmens, lomu spēle. Kritēriji: students identificē sistēmiskās sakarības, tās ietekmējošos parametrus, to izmaiņas laikā un savstarpējās saiknes
Spēj grafiski attēlot dinamiskas sistēmas, izmantojot vienkāršos sistēmiskās domāšanas instrumentus. - Pārbaudes veidi: kontroldarbi, praktiskie darbi, eksāmens. Kritēriji: students grafiski attēlo dinamiskas sistēmas
Spēj izveidot cēloniskās cilpas diagrammu. - Pārbaudes veidi: kontroldarbi, praktiskie darbi, eksāmens. Kritēriji: students izveido cēloniskās cilpas diagrammu.
Spēj izveidot sistēmdinamikas modeli, izmantojot krājumu un plūsmu struktūru, atgriezeniskās saites, nelinearitāti, novēlojumus, kā arī spēj veikt sistēmu dinamiskās uzvedības cēloņus, analizējot sistēmas struktūru. - Pārbaudes veidi: kontroldarbi, praktiskie darbi, eksāmens, lomu spēle, kursa darbs. Kritēriji: students analizē procesus no sistēmdinamikas struktūras viedokļa
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Eksāmens - 40%
Kontroldarbi, praktiskie darbi, lomu spēle, kursa darbs - 60%
 
Priekšzināšanas Nav nepieciešamas specifiskas priekšzināšanas.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 8.0 20.0 40.0 40.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]