AD0054 Dizaina domāšana inženierzinātnēs

Kods AD0054
Nosaukums Dizaina domāšana inženierzinātnēs
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Doktora, Akadēmiskais
Tematiskā joma Lietišķā māksla un dizains
Struktūrvienība Arhitektūras un dizaina institūts
Mācībspēks Svetlana Vihodceva, Dana Almli, Andrejs Broks
Kredītpunkti 5.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā studējošie iepazīstas ar dizaina domāšanas procesu - īpašu domāšanas veidu un metožu kopumu radošu alternatīvu ģenerēšanai, uz izpēti un datiem balstītu nelineāru metodi problēmu identificēšanai, risinājumu radīšanai kopradē ar lietotājiem, to prototipēšanu un testēšanu, kā arī risinājumu ieviešanu un nemitīgu uzlabošanu. Studiju kursā dizaina domāšana un citas pieejas jaunrades attīstīšanai ir pielāgotas zinātnisko pētījumu īpašajām vajadzībām un izaicinājumiem. Studējošie tiek iepazīstināti ar dizaina domāšanas jēdzienu, vēsturi, procesu un tās posmiem, un kā šo procesu pieņemt un izmantot pētniecībā. Liela uzmanība tiek pievērsta dažādu metožu un rīku apguvei katrā dizaina domāšanas posmā, kas palīdz sasniegt katra posma mērķus - empātijas/izpētes, problēmas definēšanas, ideju ģenerēšanas, prototipēšanas un testēšanas. Studiju kursa ietvaros studējošie apgūst kā šīs prasmes var pielietot pētniecības specifiskajā kontekstā jauno materiālu un tehnoloģiju idejas radīšanai un pilnveidošanai..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Dizaina domāšanas vēsture, teorija un tas loma pētniecības specifiskajā kontekstā. 6 6 0 0
Empātijas nozīme pētījuma problēmas izpētē. Datu apkopošanas un analīzes paņēmieni. 6 10 0 0
Problēmas definēšanas svarīgums. Problēmas izpētes metodes un rīki, datu apkopošana, organizēšana un vizualizēšana. Analīze un sintēze. 7 10 0 0
Ideju ģenerēšanas metodes un radošās tehnikas. 6 7 0 0
Prototipēšanas veidi pētījumā. Prototipēšana, kā domāšanas process. “Jūs pabeidzāt prototipu ... ko tagad?” 7 15 0 0
Testēšanas plāna sagatavošana. 3 6 0 0
Sava pētījuma stāsta izveide un metodes stāstīt prasmju attīstīšanai. Prezentāciju piemērošana atbilstoši auditorijas specifikai. Vizualizācija. Kritika un atsauksmes. 7 10 0 0
Prakstisko darbu analīze un prezentācijas. 6 8 0 0
Kopā: 48 72 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir attīstīt studējošo prasmes un izpratni par dizaina domāšanu, tās etapiem un lomu pētniecības specifiskajā kontekstā. Studiju kursa uzdevumi: attīstīt studējošo spējas izmantot dizaina domāšanu un citas pieejas radošuma attīstīšanai pētniecībā; attīstīt studējošo spējas izmantot dizaina instrumentus un metodoloģiju jauno materiālu un tehnoloģiju izstrādē, vai esošo uzlabošanā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Izprot dizaina domāšanas procesu. - Pārbaudes veids: praktiskie darbi, diskusija. Kritēriji: izprot dizaina domāšanas procesu.
Pārvalda dizaina domāšanas metožu lietojumu, to specifiku un procesu; spēj tās lietot radošu alternatīvu ģenerēšanai pētījuma attīstībai. - Pārbdaudes veids: praktiskie darbi, diskusija. Kritēriji: spēja pielietot dizaina domāšanas metodes.
Spēj veikt pētījuma problēmas izpēti izmantojot dažādas metodes un rīkus, formulēt un kritiski analizēt problēmu. - Pārbdaudes veids: praktiskie darbi, diskusija, prezentācija. Kritēriji: spēja pielietot dizaina domāsanas metodes pētījuma problēmas izpētei.
Spēj izmantot dažādas ideju ģenerēšanas metodes un radošas tehnikas, jauno pētījuma/materiālu/tehnoloģiju ideju patstāvīgai radīšanai, formulēšanai, pilnveidošanai. - Pārbaudes veids: praktiskie darbi, diskusija, prezentācija. Kritēriji: spēja pielietot metodes un radošas tehnikas jauno ideju ģenerēšanai.
Spēj izvēlēties atbilstošāko prototipēšanas tehniku un izveidot materiālu un tehnoloģiju prototipu atbilstoši iepriekš definētajiem mērķiem, spēj vizualizēt savu pētījuma ideju, materiālu / tehnoloģiju. - Pārbaudes veids: praktiskie darbi, diskusija, prezentācija. Kritēriji: spēja veikt ātru prototipēšanu un pētījuma vizualizāciju.
Spēj prezentēt skaidru vīziju par izstrādāto materiālu/tehnoloģiju, savu pētījumu, izmantojot stāstu stāstīšanas metodes, spēj piemērot savu prezentāciju atbilstoši auditorijas specifikai. - Pārbaudes veids: praktiskie darbi, diskusija, prezentācija. Kritēriji: spēja prezentēt savu pētījumu atbilstoši auditorijas specifikai.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Praktiskie darbi - 40%
Diskusijas - 20%
Prezentācija - 40%
 
Priekšzināšanas Zināšanas, kas iegūtas dažādos studiju kursos.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 5.0 16.0 32.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]