Kods | AD0048 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Dizains pārmaiņām | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Lietišķā māksla un dizains | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Arhitektūras un dizaina institūts | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Andra Ulme, Ilze Gūtmane | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 5.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Nepārtraukta jauno tehnoloģiju attīstība un integrācija laikā un telpā rada nepieciešamību pēc netradicionāliem risinājumiem esošajās dizaina sistēmās, radot, pielāgojot un mainot tās atbilstoši laikam, izmaiņām domāšanā un uztverē, kā arī veidojot arvien sarežģītākas sistēmas. Par nepieciešamību ir kļuvusi produktu un risinājumu izstrāde, kas līdzsvaro indivīdu un sabiedrības vajadzības kopumā. Idejām un risinājumiem jāspēj apskatīt globālas problēmas, jāveido stratēģijas, kas veicina izpratni par risinājumu ietekmi dažādos slāņos/struktūrās un nozarēs, kā arī uz iesaistītajiem indivīdiem. Reālās pasaules izaicinājumi ietekmē produktu, pakalpojumu un stratēģiju izveidi vietējā, nacionālā vai starptautiskā līmenī, prasot intuitīvu pieeju, spēju atpazīt esošus modeļus un transformēt tos idejās ar emocionālu un funkcionālu nozīmi, kas arī tiek apgūts studiju kursa ietvaros.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Mērķis: identificēt, izprast, pētīt un analizēt esošo situāciju un problēmas, integrēt dizaina domāšanas principus radošos, netradicionālos, inovatīvos problēmu risinājumos un to realizācijā. Uzdevumi: • identificēt un pētīt aktuālās problēmas produktu, pakalpojumu un citās jomās; • izprast pārmaiņu nozīmi, sociāli kulturālo perspektīvu un starpdisciplināras pieejas nepieciešamību, dizaina pārmaiņu radīšanas iemeslus un procesus; • pētīt attīstību no produktu radīšanas līdz cilvēku un produktu attiecībām, no produktu attiecību analīzes līdz attiecībām starp cilvēkiem; • pārveidot novērojumus ieskatos, ieskatus produktos un pakalpojumos, kas risina problēmas; • attīstīt spēju saskatīt esošā dizaina neatrisinātās problēmas, risināt tās netradicionāli, aplūkojot no dažādiem skatu punktiem. Spēt atklāt jaunas problēmas, mērķtiecīgi, radoši un elastīgi izstrādāt un īstenot risinājumus eksperimentālā sociālā un telpiskā vidē; •salīdzināt konkurējošās idejas palielinot ticamību, ka iznākums būs drosmīgāks, radošāks un kompromitējošāks; • radīt vai pielāgot risinājumus radikālu izmaiņu iniciēšanai, sabiedrības aktivizēšanai, pārmaiņu virzīšanai sabiedrībā, t.sk. domāšanā, uztverē, prioritātēs. Indivīdu, domubiedru grupu, uzņēmumu, organizāciju un sabiedrības kopumu virzīt kā pārmaiņu iniciatoru vai dalībnieku. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Prot identificēt un pētīt aktuālās problēmas produktu, pakalpojumu un citās jomās. Izprot un spēj analizēt pārmaiņu rašanās cēloņus, pārmaiņu nepieciešamību un daudzveidību. - Uzdevums: Izstrādāt konkrēta produkta, pakalpojuma un citu jomu pirms projekta izpētes plāna variantus.
Pārbaudes veids: Darbs, izpētes plāna vairāki varianti;
Kritēriji: izpratne un aktivitāte diskusijās, prasme sagatavot izpētes plānu un to prezentēt, pozitīvs vērtējums veido 1. daļu no gala vērtējuma.
Spēj saskatīt esošā dizaina neatrisinātās problēmas, risināt tās netradicionāli, aplūkojot no dažādiem skatupunktiem. Spēj atklāt jaunas problēmas, mērķtiecīgi, radoši un elastīgi izstrādāt un īstenot risinājumus eksperimentālā sociālā un telpiskā vidē. - Uzdevums: Neatrisinātu dizaina problēmu identifikācija norādītajā apkārtnē, analīze, netradicionālu risinājumu piedāvājumu izstrāde. Pārbaudes veids: prezentācija. Kritēriji: aktīva dalība diskusijā, izpētes rezultātā iegūto rezultātu prezentācija, analīze, nepieciešamo korekciju izstrāde, pozitīvs vērtējums veido 2. daļu no gala vērtējuma. Prot pētīt un analizēt attīstību no produktu radīšanas līdz cilvēku un produktu attiecībām, no produktu attiecību analīzes līdz attiecībām starp cilvēkiem. - Uzdevums darbam grupā: uzņēmuma kolekciju veidošanas tradīciju un sortimenta interfeisa ar lietotāju analīze, asociāciju veidošanas tehnoloģijas, izmaiņu nepieciešamības un iespējamības analīze. Pārbaudes veids: Diskusijas semināra laikā, prezentācija. Kritēriji: aktīva dalība diskusijā, izpētes rezultātā iegūto rezultātu prezentācija, analīze, nepieciešamo korekciju izstrāde, pozitīvs vērtējums veido 3. daļu no gala vērtējuma. Izprot mērķtiecīgas komunikācijas nozīmi pārmaiņu iniciēšanā, prot novērtēt domubiedru un sabiedrības iesaisti risinājumu radīšanā, ieviešanā un uzturēšanā. - Uzdevums: Sekmīgas sabiedrības iesaistes piemēru analīze globālu un lokālu problēmu risināšanā. Problēmu identificēšana darba/dzīves vidē, kādas varētu risināt/veicināt ar sabiedrības līdzdalību. Pārbaudes veids: Aktīvs darbs grupā, diskusijas, prezentācija. Kritēriji: aktīva dalība diskusijā, izpētes rezultātā iegūto rezultātu prezentācija, analīze, nepieciešamo korekciju izstrāde, pozitīvs vērtējums veido 4. daļu no gala vērtējuma. Spēj formulēt un pamatot risināmo problēmu un tās mērķi, balstoties uz veikto izpēti, kā arī jaunu, uzlabotu vai esošu risinājumu analīzi. - vai prototipa veidošanas fāzēs, prasme formulēt un pamatot risināmo problēmu. Sekmīgu un nesekmīgu piemēru prezentācija ar detalizētu analīzi. Pozitīvs vērtējums veido 5. daļu no gala vērtējuma_ Spēj plānot un vadīt pārmaiņu procesu no problēmas identificēšanas līdz pārmaiņu uzturēšanai, spēj organizēt un koordinēt dizaina pārmaiņu izstrādi no idejas līdz ieviestam risinājumam. - _Nepieciešamo pārmaiņu apzināšana, ranžēšana pēc nozīmīguma, nozīmīgāko pārmaiņu un to realizācijas projektēšana nodrošinot sabiedrības grupas atbalstu. Pārbaudes veids_ Patstāvīgais darbs – referāts.Kritēriji_ apgūta prasme plānot un vadīt pārmaiņu procesu no problēmas identificēšanas līdz pārmaiņu uzturēšanai, līdz ieviestam risinājumam. Pozitīvs vērtējums veido 6. daļu no gala vērtējuma_ Prot pamatoti pārveidot novērojumus ieskatos un ieskatus produktos un pakalpojumos, kas risina dizaina problēmas, veikt analīzi un pilnveidi visās darba stadijās. - Uzdevums: Sakopot paveikto studiju darba formātā, pievienojot izvērstu teorētisku un kritisku etapu analīzi. Pārbaudes veids: Patstāvīgais darbs – referāts. Kritēriji: Izpratne un aktivitāte grupas diskusijās par dizaina problēmu risinājumiem, prasme iekļaut patstāvīgajā darbā – referātā apdraudējumus un iespējamo līdzdalību to novērtēšanai, veikt analīzi un pilnveidi visās darba stadijās veido 7.daļu no gala pārbaudījuma. Apgūtas zināšanas un prasmes, spēj vadīt/pārraudzīt projekta realizācijas un pēc-projekta procesus. - Uzdevums: Sagatavot projekta pētījumu, iesniegt vērtēšanai un demonstrēt iegūtās zināšanas un prasmes eksāmena laikā. Pārbaudes veids: Izstrādāts studiju darbs, darba aizstāvēšana. Kritēriji: Izpratne un aktivitāte diskusijās, loģiskas atbildes uz eksāmena laikā uzdotajiem jautājumiem, veido daļu no gala pārbaudījuma. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Dalība diskusijās, prezentācijas - 30%
Darbs grupā - 10% Gala darbs - 60% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Pamatizpratne par dizaina teoriju, produkta projektēšanas specifiku, labas angļu valodas zināšanas literatūras studijām un diskusijām, komunikācijas prasmes, saskarsmes psiholoģija, kritiskās un analītiskās domāšanas spējas, pamatzināšanas par zinātniskās pētniecības metodēm. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|