Kods | AD0042 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | 21. gadsimta problēmas un izaicinājumi dizainā un tehnoloģijās | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Lietišķā māksla un dizains | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Arhitektūras un dizaina institūts | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Silvija Kukle, Zane Zelča, Ieva Baķe | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 5.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursa ietvaros studējošais apgūst zināšanas un izpratni par to, kā integrēt nepieciešamās izmaiņas produktos, pakalpojumos un vides objektos globālās sasilšanas un saimnieciskās darbības radīto efektu ierobežošanai un kompensēšanai, kā piesaistīt finansiālos resursus, plānot, veikt un vadīt pakalpojumu un projektu izstrādi.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Mērķis: izprast aktuālās kosmogoniskās un cikliskās, tehnogēnās un lauksaimnieciskās sistēmas ietekmes, kā arī antropogēno aktivitāšu radītās sekas planētas biosfērā, saskatīt nepieciešamību un spēt meklēt/izmantot/radīt iespējas samazināt “ekoloģisko pēdu” integrējot tās produktu, pakalpojumu, vides, tehnoloģiju un kompleksu dizaina un tehnoloģiju projektu risinājumos. Uzdevumi: • apgūt zināšanas par planētas biosfēru kā vienotu organismu, cilvēces radītajiem apdraudējumiem un atbildību, • veikt iespējamo 21.gs. pirmās puses saimnieciskās darbības, resursu lietojuma un ierobežojošo aktivitāšu mijiedarbības scenāriju apskatu, to salīdzinošu analīzi, • gūt izpratni par “zaļās domāšanas” pamatprincipiem un to integrētu piemērošanu jomas praktiskos lietojumos, • veikt resursu efektīvas iegūšanas un lietojuma analīzi, identificēt virzienus, kur uzlabojumi dod lielākus ieguldījumus, • dziļas izpratnes līmenī apgūt aprites ekonomikas un aprites bioekonomikas pamatprincipus, ilgtspējīgas aprites ekonomikas un bioekonomikas attīstības rīcības plānus vispār un attiecībā uz studējošā pārstāvēto jomu, • apgūt zināšanas un prasmes nano līmeņa modifikāciju piemērošanā un efektivitātes novērtēšanai praktiskos pielietojumos, iespējamo kaitējumu veselībai un ekosistēmai identificēšanas iespējām. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Apgūt zināšanas par planētas biosfēru kā vienotu organismu, cilvēces radītajiem apdraudējumiem un atbildību. - Pārbaudes veids: Izpratne un aktivitāte diskusijās; demonstrētā prasme iekļaut referāta nodaļā un prezentācijā apdraudējumus un iespējamo līdzdalību to novēršanai.
Kritēriji: pozitīvs vērtējums par apgūto zināšanu lietojumu diskusijās un eksāmenā, referāta nodaļas un prezentācijas aizstāvēšanas/apsriešanas pozitīvs vērtējums .
Resursu efektīvas iegūšanas un lietojuma analīzei, virzienu identifikācija, kuros uzlabojumi dizainā un tehnoloģijā dod lielākos ieguldījumus resursu patēriņa samazināšanā. - Pārbaudes veids: praktisku problēmorientētu risinājumu analīze, iespējamo uzlabojumu/korekciju izstrādes efektivitāte, jautājumi eksāmenā. Kritēriji: pozitīvs vērtējums par apgūto zināšanu lietojumu pratisku risinājumu analizei un diskusijās, un eksāmenā, pozitīvs vērtējums par izvēlētas neefetīva resursu lietojuma problēmas detalizētu analīzi un risinājumu piedāvājumu resusrsu patēriņa optimizācijai. Materiālu, virsmu, struktūru, telpas nano līmeņa modifikācijas, to funkcionālās un tautsaimnieciskās efektivitātes un iespējamo kaitējumu vērtējumu. - Pārbaudes veids: Demonstrēta izpratne un aktivitāte diskusijās, eksāmenā, laboratorijas darbu sagatavošanā, īstenošanā un aizstāvēšanā. Kritēriji: pozitīvs vērtējums par apgūto zināšanu izpratni eksāmenā, praktisku lietojumu laboratorijas darbu izstrādes procesā un iegūto rezultātu izskaidrošanā. Aprites ekonomikas un aprites bioekonomikas pamatprincipu integrētu lietojumu projektējot produktus, kolekcijas, procesus, ES un Latvijas ilgtspējīgas aprites ekonomikas un bioekonomikas attīstības rīcības plānu iedzīvināšanu savās aktivitātēs. - Pārbaudes veids: praktisku problēmorientētu risinājumu analīze ES un Latvijas ilgtspējīgas aprites ekonomikas un bioekonomikas attīstības rīcības plānu iedzīvināšanai konkrētos risinājumos Kritēriji: pozitīvs vērtējums par apgūto zināšanu izpratni eksāmenā un lietojumu argumentācijai diskusijās, semestrī paveiktajiem individuālo uzdevumu risinājumiem. Atbildīgu profesionālo dizainera un tehnologa darbību iekšēji konfliktējošas sistēmas “ražotājs-izplatītājs-lietotājs” un “ierobežotie planētas resursi” ietvaros. - Pārbaudes veids: praktisku konfliktējošu sistēmu identifikācija, pretstāves iemeslu analīze iespējamo risinājumu piedāvājumu izstrādes un veiktspējas vērtējums Kritēriji: pozitīvs vērtējums par apgūto zināšanu izpratni eksāmenā un lietojumu argumentācijai diskusijās, semestrī paveiktajiem individuālo uzdevumu risinājumiem. “Zaļās domāšanas” pamatprincipu integrētu lietojumu produktu, pakalpojumu un projektu izstrādē. - Pārbaudes veids: Demonstrēta izpratne un aktivitāte diskusijās, eksāmenā, spēja praktiski izmantot pamaprincipus produkta/pakalpojuma koncepcijas izstrādē. Kritēriji: pozitīvs vērtējums par apgūto zināšanu izpratni eksāmenā, sekmīgu integrāciju izdividuāla objekta un grupas projekta koncepcijā Nepieciešamo izmaiņu veicināšanu sabiedrības uzskatos, viedokļos, prioritātēs un pārliecības stiprināšanu par atbildības deleģēšanu katram sabiedrības loceklim. - Pārbaudes veids: Demonstrēta izpratne un aktivitāte diskusijās, eksāmenā, izstrādāto konceptuālo risinājumu atspoguļošanas un prezentēšanas prasme, dizainera atbildības novērtēšana Kritēriji: pozitīvs vērtējums par apgūto zināšanu izpratni eksāmenā, sekmīgu atspoguļojumu referāta nodaļā un koncepcijas prezentācijā sabiedriskai apsriešanai. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Laboratorijas darbi (divi, atbilstoši uzdevumam), izpildīti, aizstāvēti - 30%
Prezentācijas (Nanotehnoloģijas efektīvs lietojums; Ekoloģijas problēmas identifikācija, risinājums) - 30% Referāts-prezentācija: Aprites bioekonomikas pamatprincipu integrācija konkrētas problēmas risinājumā - 10% Eksāmens - 30% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Bakalaura līmeņa studiju kursi: specializācijai atbilstoša materiālu māciba un tehnoloģija. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|