AD0042 21. gadsimta problēmas un izaicinājumi dizainā un tehnoloģijās

Kods AD0042
Nosaukums 21. gadsimta problēmas un izaicinājumi dizainā un tehnoloģijās
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Augstākā līmeņa, Profesionālais
Tematiskā joma Lietišķā māksla un dizains
Struktūrvienība Arhitektūras un dizaina institūts
Mācībspēks Silvija Kukle, Zane Zelča, Ieva Baķe
Kredītpunkti 5.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursa ietvaros studējošais apgūst zināšanas un izpratni par to, kā integrēt nepieciešamās izmaiņas produktos, pakalpojumos un vides objektos globālās sasilšanas un saimnieciskās darbības radīto efektu ierobežošanai un kompensēšanai, kā piesaistīt finansiālos resursus, plānot, veikt un vadīt pakalpojumu un projektu izstrādi..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Kosmogoniskās un cikliskās ietekmes un to izraisītās sekas planētas biosfērā. 2 2 0 0
Tehnogēnās sistēmas ietekmes un to izraisītās globālās un lokālās sekas. 3 5 0 0
Lauksaimnieciskās darbības ietekmes un to izraisītās globālās un lokālās sekas. 3 3 0 0
Iespējamie scenāriji 21.gs. otro pusi uzsākot atkarībā no mijiedarbības efektiem. 2 4 0 0
Esošās un iespējamās tehnoloģijas un zinātnes piedāvātie aktuālo problēmu risinājumi. 6 10 0 0
Ieskats nanotehnoloģiju vēsturiskos lietojumos, jauni zinātnes virzieni un tehnoloģijas. 6 10 0 0
Materiālu, virsmu nano līmeņa modifikācijas papildīpašību piešķiršanai. Piemērojamās tehnoloģijas un efekti, to novērtēšana. 12 10 0 0
Funkcionālu nanotīmekļu izstrāde lietojumam tehniskām vajadzībām, medicīnas un kosmētikas jomā. 6 12 0 0
Nanolīmeņa pārklājumu uznešana uzputināšanas procesā vai piemērojot sol gela tehnoloģiju. 4 8 0 0
Daudzveidīgas tekstiliju nanolīmeeņa modifikācijas. 4 8 0 0
Kopā: 48 72 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis: izprast aktuālās kosmogoniskās un cikliskās, tehnogēnās un lauksaimnieciskās sistēmas ietekmes, kā arī antropogēno aktivitāšu radītās sekas planētas biosfērā, saskatīt nepieciešamību un spēt meklēt/izmantot/radīt iespējas samazināt “ekoloģisko pēdu” integrējot tās produktu, pakalpojumu, vides, tehnoloģiju un kompleksu dizaina un tehnoloģiju projektu risinājumos. Uzdevumi: • apgūt zināšanas par planētas biosfēru kā vienotu organismu, cilvēces radītajiem apdraudējumiem un atbildību, • veikt iespējamo 21.gs. pirmās puses saimnieciskās darbības, resursu lietojuma un ierobežojošo aktivitāšu mijiedarbības scenāriju apskatu, to salīdzinošu analīzi, • gūt izpratni par “zaļās domāšanas” pamatprincipiem un to integrētu piemērošanu jomas praktiskos lietojumos, • veikt resursu efektīvas iegūšanas un lietojuma analīzi, identificēt virzienus, kur uzlabojumi dod lielākus ieguldījumus, • dziļas izpratnes līmenī apgūt aprites ekonomikas un aprites bioekonomikas pamatprincipus, ilgtspējīgas aprites ekonomikas un bioekonomikas attīstības rīcības plānus vispār un attiecībā uz studējošā pārstāvēto jomu, • apgūt zināšanas un prasmes nano līmeņa modifikāciju piemērošanā un efektivitātes novērtēšanai praktiskos pielietojumos, iespējamo kaitējumu veselībai un ekosistēmai identificēšanas iespējām.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Apgūt zināšanas par planētas biosfēru kā vienotu organismu, cilvēces radītajiem apdraudējumiem un atbildību. - Pārbaudes veids: Izpratne un aktivitāte diskusijās; demonstrētā prasme iekļaut referāta nodaļā un prezentācijā apdraudējumus un iespējamo līdzdalību to novēršanai. Kritēriji: pozitīvs vērtējums par apgūto zināšanu lietojumu diskusijās un eksāmenā, referāta nodaļas un prezentācijas aizstāvēšanas/apsriešanas pozitīvs vērtējums .
Resursu efektīvas iegūšanas un lietojuma analīzei, virzienu identifikācija, kuros uzlabojumi dizainā un tehnoloģijā dod lielākos ieguldījumus resursu patēriņa samazināšanā. - Pārbaudes veids: praktisku problēmorientētu risinājumu analīze, iespējamo uzlabojumu/korekciju izstrādes efektivitāte, jautājumi eksāmenā. Kritēriji: pozitīvs vērtējums par apgūto zināšanu lietojumu pratisku risinājumu analizei un diskusijās, un eksāmenā, pozitīvs vērtējums par izvēlētas neefetīva resursu lietojuma problēmas detalizētu analīzi un risinājumu piedāvājumu resusrsu patēriņa optimizācijai.
Materiālu, virsmu, struktūru, telpas nano līmeņa modifikācijas, to funkcionālās un tautsaimnieciskās efektivitātes un iespējamo kaitējumu vērtējumu. - Pārbaudes veids: Demonstrēta izpratne un aktivitāte diskusijās, eksāmenā, laboratorijas darbu sagatavošanā, īstenošanā un aizstāvēšanā. Kritēriji: pozitīvs vērtējums par apgūto zināšanu izpratni eksāmenā, praktisku lietojumu laboratorijas darbu izstrādes procesā un iegūto rezultātu izskaidrošanā.
Aprites ekonomikas un aprites bioekonomikas pamatprincipu integrētu lietojumu projektējot produktus, kolekcijas, procesus, ES un Latvijas ilgtspējīgas aprites ekonomikas un bioekonomikas attīstības rīcības plānu iedzīvināšanu savās aktivitātēs. - Pārbaudes veids: praktisku problēmorientētu risinājumu analīze ES un Latvijas ilgtspējīgas aprites ekonomikas un bioekonomikas attīstības rīcības plānu iedzīvināšanai konkrētos risinājumos Kritēriji: pozitīvs vērtējums par apgūto zināšanu izpratni eksāmenā un lietojumu argumentācijai diskusijās, semestrī paveiktajiem individuālo uzdevumu risinājumiem.
Atbildīgu profesionālo dizainera un tehnologa darbību iekšēji konfliktējošas sistēmas “ražotājs-izplatītājs-lietotājs” un “ierobežotie planētas resursi” ietvaros. - Pārbaudes veids: praktisku konfliktējošu sistēmu identifikācija, pretstāves iemeslu analīze iespējamo risinājumu piedāvājumu izstrādes un veiktspējas vērtējums Kritēriji: pozitīvs vērtējums par apgūto zināšanu izpratni eksāmenā un lietojumu argumentācijai diskusijās, semestrī paveiktajiem individuālo uzdevumu risinājumiem.
“Zaļās domāšanas” pamatprincipu integrētu lietojumu produktu, pakalpojumu un projektu izstrādē. - Pārbaudes veids: Demonstrēta izpratne un aktivitāte diskusijās, eksāmenā, spēja praktiski izmantot pamaprincipus produkta/pakalpojuma koncepcijas izstrādē. Kritēriji: pozitīvs vērtējums par apgūto zināšanu izpratni eksāmenā, sekmīgu integrāciju izdividuāla objekta un grupas projekta koncepcijā
Nepieciešamo izmaiņu veicināšanu sabiedrības uzskatos, viedokļos, prioritātēs un pārliecības stiprināšanu par atbildības deleģēšanu katram sabiedrības loceklim. - Pārbaudes veids: Demonstrēta izpratne un aktivitāte diskusijās, eksāmenā, izstrādāto konceptuālo risinājumu atspoguļošanas un prezentēšanas prasme, dizainera atbildības novērtēšana Kritēriji: pozitīvs vērtējums par apgūto zināšanu izpratni eksāmenā, sekmīgu atspoguļojumu referāta nodaļā un koncepcijas prezentācijā sabiedriskai apsriešanai.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Laboratorijas darbi (divi, atbilstoši uzdevumam), izpildīti, aizstāvēti - 30%
Prezentācijas (Nanotehnoloģijas efektīvs lietojums; Ekoloģijas problēmas identifikācija, risinājums) - 30%
Referāts-prezentācija: Aprites bioekonomikas pamatprincipu integrācija konkrētas problēmas risinājumā - 10%
Eksāmens - 30%
 
Priekšzināšanas Bakalaura līmeņa studiju kursi: specializācijai atbilstoša materiālu māciba un tehnoloģija.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 5.0 32.0 0.0 16.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]