Kods | BM0245 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Siltumfizika | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles; Brīvās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Siltumtehnika, siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģijas | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Būvniecības un mašīnzinību fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Sigurds Jaundālders, Dmitrijs Rusovs | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 14.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss sastāv no divām daļām. Tā pirmā daļa veltīta robežslāņa teorijas apguvei: paredzēta padziļināta siltuma un masas apmaiņas teorijas, plūsmas mehānikas un aerodinamikas teorijas un praktisko pielietojumu apguve. Īpaša uzmanība veltīta konvektīvajai siltumapmaiņai un ar to saistītajām parādībām plūsmas mehānikā. Studiju kursa 1. daļā tiek aplūkots robežslāņa novērtējums un empīriskās sakarības, kā arī analītiskās un skaitliskās vienādojumu risināšanas metodes, modelēšana un empīriskās metodes siltumapmaiņas un plūsmas mehānikas pētījumos. . Studiju kursa 2. daļa ir veltīta eksperimentu un pētniecības teorijai, pievēršot uzmanību tās praktiskam lietojumam nozares uzdevumu izpildes nodrošināšanā. Tiek aplūkotas matemātiskās statistikas, varbūtības teorijas pamatelementi, kā arī modelēšanas metodes un tehnoloģijas. Studiju kurss sniedz izpratni par dažādas eksperimentu, iekārtu testēšanas un izmēģinājumu nozīmes mūsdienu tehnoloģijām, to automatizācijas un izmantošanas iespējām. Studiju kursa ietvaros likts uzsvars uz darbu ar zinātnisko un tehnisko literatūru un tās izmantošanas prasmju attīstīšanu un pilnveidošanu profesionālo uzdevumu izpildē. Studiju kursa saturs un īstenošanas metodes attīsta analītisko un radošu domāšanu, veicinot profesionālo pilnveidi un mācīšanās prasmi.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas par robežslāņa teorijas galvenajiem jautājumiem: hidrodinamiskais un termiskais robežslānis; laminārais un turbulentais robežslānis; kā arī sniegt izpratni par siltumfizikas eksperimentu teoriju un metodēm un to izmantošanu nozares griezumā. Studiju kursa 1. daļas uzdevumi ir attīstīt un pilnveidot prasmes robežslāņu novērtēšanā, aprēķinu un empīrisko sakarību izmantošanā, kā arī izmantot robežslāņa teorijas jēdzienus un pamatlikumus iekārtu termodinamiskajos, siltumapmaiņas un plūsmas mehānikas aprēķinos. Studiju kursa 2. daļas uzdevumi ir attīstīt un pilnveidot analītiskās prasmes siltumfizikālo un inženiertehnisko aprēķinu veikšanā un eksperimentālo datu apstrādē, sniegt izpratni par nozares lietišķās pētniecības virzieniem un tehnoloģijām, attīstīt zinātnisko publikāciju izmantošanas un speciālās dokumentācijas sagatavošanas zināšanas un prasmes, kā arī pilnveidot normatīvā regulējuma zināšanas zinātniski-pētnieciskā jomā, aplūkojot to praktiskā un profesionālā lietojuma aspektus. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj atrast un apkopot informāciju par jaunākiem pētījumiem saistītā tematiskā jomā. - Pārbaudes metodes: referāta noformēšana, diskusijas.
Kritēriji: students izmanto vienu vai vairākus zinātniskās literatūras avotus, atbilstoši prasībām noformē atsauces uz zinātnisko literatūru un publikācijām, formulē savu viedokli, pamatojoties uz zinātnieku pētījumiem un atzinumiem. Spēj izskaidrot un analizēt dabā un tehnoloģiskajās iekārtās notiekošos siltumapmaiņas un hidro- un aerodinamisko procesu fizikālo būtību un likumsakarības, izmantojot robežslāņa teorijas terminus un pamatlikumus. - Pārbaudes metodes: praktiskie darbi auditorijā, mājas aprēķinu darbi, diskusijas, referāta noformēšana un prezentācija, eksāmens. Kritēriji: students skaidro procesu likumsakarības, izmanto robežslāņa teorijas jēdzienus un pamatlikumus reālu procesu un objektu analīzei. Spēj patstāvīgi veikt siltumtehniskos un plūsmas mehānikas aprēķinus objektiem un iekārtām, kurās starp viskozām plūsmām notiek konvektīvā siltumapmaiņa. - Pārbaudes metodes: praktiskie darbi auditorijā, mājas aprēķinu darbi, diskusijas, referāts, eksāmens. Kritēriji: students veic siltumtehniskos un plūsmas mehānikas aprēķinus. Spēj noteikt eksperimentālās metodes un datormodelēšanas iespējas robežslāņa pētījumos. - Pārbaudes veidi: praktiskie darbi, diskusijas, referāts, eksāmens. Kritēriji: apkopo un salīdzina divas pētījumu eksperimentālās vai datormodelēšanas metodes. Izstrādā referātu ar zinātniskā pētījuma elementiem. Augstākam vērtējumam: analizē vairākas jaunākās metodes vai tehnoloģijas. Spēj izprast mērījumu kļūdu noteikšanas, eksperimentālo datu apstrādes metodes un procesu modelēšanas tehnoloģijas. - Metodes: praktiskie darbi auditorijā, laboratorijas darbi, mājas aprēķinu darbi, diskusijas, projekta darbs, eksāmens. Kritēriji: spēj novērtēt mērījumu kļūdas, datu ticamību, pamatot datu apstrādes metodiku un datu apkopošanas veidu. Spēj raksturot procesu modelēšanas tehnoloģiju īpatnības. Spēj sastādīt eksperimenta plānu un veikt aprēķinus pēc parauga atbilstoši metodikai. - Metodes: praktiskie darbi auditorijā, laboratorijas darbi, mājas aprēķinu darbi, diskusijas, projekta darbs, eksāmens. Kritēriji: studējošais izmanto eksperimentu plānošanas teorijas elementus darba plāna sagatavošanai. Spēj noteikt eksperimentu/izmēģinājumu metodes un tehnoloģijas atbilstoši pētāmam/testējamam objektam un patstāvīgi veikt galveno siltumfizikālo parametru tiešos mērījumus. - Metodes: praktiskie darbi auditorijā, laboratorijas darbi, mājas aprēķinu darbi, diskusijas, projekta darbs, tā prezentācija/eksāmens. Kritēriji: studējošais izmanto mērīšanas tehnisko līdzekļus atbilstoši izvēlētai metodei un pamato metodes izvēli, izskaidro tehnoloģijas īpatnības. Spēj izstrādāt zinātniskās literatūras pārskata vai cita veida zinātnisko publikāciju vai lietišķās ievirzes ziņojumu aktuālā nozarei tematikā un uzstāties ar tā prezentāciju. - Metodes: praktiskie darbi, darbs ar zinātnisko literatūru, diskusijas, projekta darba noformējums. Kritēriji: studējošais izstrādā publikāciju vai ziņojumu atbilstoši norādījumiem. Prezentē to nodarbībā, zinātniskā konferencē vai nozarē organizētā pasākumā. Spēj noteikt un analizēt pētījuma/eksperimenta/izmēģinājuma projekta resursus un izpildes nosacījumus atbilstoši prasībām. - Metodes: praktiskie darbi, diskusijas, projekta darbs, projekta darba prezentācija/eksāmens. Kritēriji: studējošais nosaka izvēlētam projektam nepieciešamos resursus un to avotus, analizē to atbilstību projekta un normatīvo aktu prasībām. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Darbs ar zinātnisko literatūru un referāta/projekta darba noformējums - 10%
Praktiskie un mājas aprēķinu darbi - 30% Laboratorijas darbi - 20% Referāts/projekta darba prezentācija/Eksāmeni - 40% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Fizika, termodinamika, siltumapmaiņa un hidro- un gāzu dinamika izpratnes līmenī. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|