Kods | DE0143 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Matemātika | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Matemātika un statistika | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Datorzinātnes, informācijas tehnoloģijas un enerģētikas fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Nataļja Budkina, Aija Pola, Andrejs Matvejevs, Evija Liepa-Hazeleja, Aleksandrs Matvejevs, Dina Barute | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 8.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursā apskatīti pamatjautājumi par sekojošām augstākās matemātikas tēmām: matricas un determinanti; lineāru vienādojumu sistēmas; viena argumenta funkciju diferenciālrēķini; vairāku argumentu funkciju parciālie atvasinājumi, integrālrēķini. Studiju kursā dots ieskats par varbūtību teorijas (notikumu algebra, diskrētie un nepārtrauktie gadījuma lielumi) un matemātiskās statistikas elementiem. Studiju kursā izmantotie piemēri ilustrē aplūkoto jēdzienu un metožu pielietojumus ekonomikā, resursu plānošanā, lēmumu pieņemšanā un citās ar specialitāti saistītas nozarēs.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir sniegt pamatzināšanas matemātikā, kas ir nepieciešamas RTU IEVF specializācijas studiju kursu sekmīgai apgūšanai. Studiju kursa uzdevumi ir: 1. Attīstīt loģisko domāšanu un jēdzienu pielietošanas iemaņas sasaistē ar specializācijas studiju kursiem un to pamatobjektiem. 2. Veidot prasmi analizēt turpmāk veicamo sarežģītāko uzdevumu risinājumus. 3. Iemācīt skaidrot un argumentēti diskutēt par iegūtajiem rezultātiem. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj aprēķināt determinantus, veikt darbības ar matricām, atrisināt lineāru vienādojumu sistēmas. Ar matricu palīdzību spēj risināt resursu plānošanas uzdevumus. - Studentu zināšanas un spējas tiek novērtētas pēc viņu mājasdarba un eksāmena darba rezultātiem. Spēj uzzīmēt pamatelementāro funkciju grafikus, noteikt elementāro funkciju definīcijas apgabalu. Spēj operēt ar ekonomikas uzdevumos izmantojamām funkcijām, spēj atpazīt starp tām elementārās funkcijas. Spēj aprēķināt funkcijas robežu, spēj izmantot 2. ievērojamo robežu saliktajiem procentiem. - Savas zināšanas un spējas studenti parāda kontroldarbā un eksāmenā. Spēj atrast funkcijas atvasinājumu, pielietot to funkcijas ekstrēmu, monotonitātes intervālu, ieliekuma un izliekuma intervālu noteikšanai. Spēj analizēt ražošanas funkcijas, noteikt pieprasījuma elastību, atrisināt optimizācijas uzdevumus ar ekonomisku saturu un par vadības lēmumu pieņemšanu. - Par minētajām tēmām studentiem paredzēti kontroldarbs un mājasdarbs, kā arī daži uzdevumi eksāmenā. Spēj noteikt doto funkciju parciālos atvasinājumus, noteikt funkcijas ekstrēmus un nosacītos ekstrēmus. Spēj analizēt ražošanas funkcijas, noteikt parciālo elastību, atrisināt optimizācijas uzdevumus ar ekonomikai raksturīgu saturu un par vadības lēmumu pieņemšanu.. - Pārbaudei paredzēts kontroldarbs, mājasdarbs un uzdevumi eksāmenā. Spēj integrēt vienkāršākās funkcijas, pielietot noteikto integrāli ekonomisko rādītāju aprēķināšanai (t.sk. produkcijas apjoma, resursu patēriņa noteikšanai, ražošanas izmaksu, realizācijas ieņēmumu un peļņas pieauguma noteikšanai). - Studentu zināšanas un spējas tiek novērtētas pēc viņu kontroldarba, mājas darba un eksāmena darba rezultātiem Spēj rēķināt gadījuma lieluma varbūtības. Spēj pielietot vajadzīgās formulas (klasisko definīciju, nosacīto varbūtību, pilnās varbūtības formulu, Baiesa un Bernulli formulas) un izdarīt pamatotus secinājumus uzdevumos ar ekonomikai atbilstošu saturu, piemēros par resursu un uzņēmumu vadību. - Studentu zināšanas tiek novērtētas pēc kontroldarba un eksāmena rezultātiem. Spēj konstruēt diskrēta gadījuma lieluma varbūtību sadalījumu, izmantot binomiālo sadalījumu un Puasona sadalījumu ekonomisko problēmu risināšanai, vadības lēmumu pieņemšanas pamatojumam atbilstošos piemēros. - Studentu zināšanu pārbaudei paredzēti kontroldarbs un daži uzdevumi eksāmenā. Spēj veikt darbības ar varbūtību blīvuma funkciju un sadalījuma funkciju. Spēj atrisināt uzdevumus, ar ekonomikai raksturīgu saturu un kas ir saistīti ar normālo sadalījumu. Spēj izmantot Laplasa funkciju tabulu. - Studentu zināšanu pārbaudei paredzēti kontroldarbs un daži uzdevumi eksāmenā. Spēj veikt datu apstrādi, konstruēt ticamības intervālus, pārbaudīt statistiskās hipotēzes attiecībā pret vidējo vērtību. Spēj pielietot statistikas jēdzienus un aplūkotās statistiskās metodes problēmu ar ekonomiskiem rādītājiem risināšanai. - Paredzēts individuālais mājas darbs. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Mājas darbi (lineārā algebra, atvasināšana un atvasinājuma lietojumi ekonomikā un funkciju pētīšanā, divu argumentu funkcijas, nenoteiktais un noteiktais integrāļi, statistika) - 20%
Kontroldarbi (robežas, atvasinājumi, integrāļi, divu argumentu funkcijas, varbūtību teorija) - 30% Eksāmens - 50% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Labas matemātikas zināšanas pilna vidusskolas kursa apjomā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|