Kods | DE0136 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Sistēmu modelēšanas un imitācijas pamati | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Datorika | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Datorzinātnes, informācijas tehnoloģijas un enerģētikas fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Jeļena Pečerska, Gaļina Merkurjeva, Jurijs Merkurjevs, Vitālijs Boļšakovs, Nadežda Zeņina, Jana Bikovska, Raisa Smirnova | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 5.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurā tiek apskatīti sistēmu modelēšanas pamatjēdzieni, t.s. datormodelēšanas jēdziens un procedūra, modelēšanas motivācija un pamatpaņēmieni, modeļa izveidošanas un izmantošanas aspekti. Tiek izklāstītas analītiskās sistēmu modelēšanas būtība un veidi, t.s. sistēmu modelēšana diferenciālvienādojumu un diferenču vienādojumu veidā, Būla funkcijas, izteikumu funkcijas, galīgi automāti, tīkla veida modeļi un Petri tīkli. Tiek apskatīti statistiskās (imitācijas) modelēšanas būtība un pielietojumi. Tiek definētas imitācijas modeļa datorprogrammas struktūra un tās komponentes. Tiek aplūkotas diskrētu notikumu imitācijas modelēšanas metodes ieejas datu apstrādei, procesu attēlošanai un laika skaitīšanai, modelēšanai ar elektroniskajām tabulām un modelēšanas rezultātu analīzei. Tiek apskatītas sistēmu dinamikas metodes. Tiek apskatīti modeļa adekvātuma pārbaudes pamatprincipi un to realizējošās metodes. Tiek aplūkoti modelēšanas programmlīdzekļi.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir sniegt pamatzināšanas par sistēmu modelēšanas un imitācijas principiem. Studiju kursa uzdevumi ir: - iepazīstināt ar sistēmu modelēšanas pamatjēdzieniem, modeļa izveidošanas un pielietošanas teorētiskiem un praktiskiem aspektiem, matemātisko modeļu veidiem, sarežģītu sistēmu analītiskiem modeļiem, imitācijas datormodeļu izveidošanas principiem un metodem; - iemācīt formulēt modelēšanas mērķi un prasības sistēmas modelim, izvēlēties piemērotāko modeļa veidu un modelēšanā lietojamā matemātiskā aparāta tipu; - iemācīt izveidot modelējamās sistēmas imitācijas modeli ar vispārīgo imitācijas modelēšanas programmatūru un to pielietot sistēmas darbības analīzei un optimizācijai. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Prot lietot un interpretēt sistēmu modelēšanas terminoloģiju. - Sekmīgi izpildīts e-tests par sistēmu modelēšanas pamatjēdzieniem un principiem. Prot interpretēt un lietot sarežģītu sistēmu elementu analītiskus modeļus. - Sekmīgi izpildīts e-tests par sistēmu analītisko modelēšanu. Laboratorijas darbā ar MATLAB līdzekļiem ir demonstrētas prasmes lietot analītiskus modeļus vadības sistēmas modelēšanai un analīzei. Prot interpretēt un lietot statistiskās (imitācijas) modelēšanas metodes. - Sekmīgi izpildīts e-tests par statistiskās sistēmu modelēšanas metožu lietojumu aspektiem. Studiju darba izstrādes gaitā ir demonstrētas spējas lietot imitācijas modelēšanas metodes. Spēj izveidot vienkāršus imitācijas modeļus un tos pielietot sistēmas darbības analīzei un uzlabošanai. - Laboratorijas darbos un studiju darba izstrādes gaitā ir demonstrētas prasmes izveidot vienkāršus imitācijas modeļus ar AnyLogic līdzekļiem un tos lietot dažādu sistēmu modelēšanai un analīzei. Spēj izvēlēties noteiktai problēmai piemērotāko modelēšanas veidu un matemātisko aparātu. - Sekmīgi izpildīts e-tests, kas ietver modelēšanas problēmu analīzi un adekvātu modeļu izvēli. Spēj raksturot sarežģītu sistēmu analītiskus un algoritmiskus modeļus, to iespējas un nozīmi sistēmu analīzes un optimizācijas jomās. - Eksāmena laikā ir demonstrēta spēja atpazīt formulēto tematisko jautājumu būtību, kā arī sniegt argumentētu uzdoto tematu skaidrojumu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Laboratorijas darbi - 20%
Studiju darbs - 25% E-testi - 10% Eksāmens - 45% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Pamatzināšanas matemātikā, diskrētā matemātikā, varbūtību teorijā un matemātiskajā statistikā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|