Kods | JA0021 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Kuģu palīgmehānismi un sistēmas | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Jūras transports | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Latvijas Jūras akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Maksims Rastopčins | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 10.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursā tiek iegūtas teorētiskās zināšanas par šķidruma īpašībām: Paskāla likums, šķidruma mehāniskās un fizikālās īpašības, šķidruma plūšanas režīmi un kustības veidi, Bernulli un Eilera vienādojumi. . Studiju kursā tiek apskatīti kuģa palīgmehānismi un sistēmas: sūkņi (veidi, darbības princips, priekšrocības un trūkumi), kuģa sistēmas (eļļas, degvielas, dzesēšanas, saspiestā gaisa, ventilācijas, kondicionēšanas, pretšūpošanas, ugunsdzēsības, balasta), stūres mehānismi, klāja mehānismi, degvielas un eļļas attīrīšanas veidi, ūdens saldināšanas iekārtas, gaisa kompresori, atkritumu dedzināšanas iekārta, bioloģiskā attīrīšanas iekārta, satečūdeņu attīrīšanas iekārta, maināmā soļa dzenskrūve un dzenskrūves soļa izmaiņas mehānisms, kuģu mehānismu hidropievadi, tankkuģu speciālās sistēmas un kuģu saldēšanas iekārtas. . Studiju kursa ietvaros tiek aplūkots šo mehānismu un sistēmu elementu pielietojums, klasifikācija, iespējamie konstruktīvie tipi, kā arī tiek analizēti to raksturojošie parametri, un veikta iespējamo defektu analīze.. Studiju kurss atbilst STCW kodeksa standartiem A-III/1 un A-III/2 un ietver IMO Moduļu kursu 7.02 un 7.04 atbilstošas sadaļas. . Nepilna laika studijas neklātienē tiek organizētas pēc individuāli izstrādāta studiju plāna.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir iepazīstināt ar apskatāmiem kuģu palīgmehānismiem un sistēmām un veicināt izpratni par to tehnisko ekspluatāciju, atbilstoši STCW konvencijas Kodeksa A-III/1 un A-III/2 prasībām, kā arī ņemot vērā attiecīgo IMO paraugkursu rekomendācijas un citus saistošos normatīvos dokumentus. Studiju kursa uzdevumi: 1) Pilnveidot teorētiskās zināšanas par mehānismu un sistēmu principiālo uzbūvi, darbības principiem, konstruktīviem tipiem un klasifikāciju. 2) Iemācīt darbināt galvenās spēka iekārtas un palīgmehānismus, un saistītās vadības sistēmas. 3) Iemācīt darbināt degvielas, eļļošanas, balasta un citas sūknēšanas sistēmas un ar tām saistītās vadības sistēmas. 4) Pilnveidot prasmes kuģa mehānismu un iekārtu tehniskā apkopē un remontdarbos. 5) Pilnveidot prasmes noteikt un plānot tehniskās ekspluatācijas pasākumus. 6) Iemācīt vadīt degvielas un balasta operācijas. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas.
1) Izprot mašīntelpas sistēmu uzbūves un darbības pamatprincipus, tostarp zināšanas par palīgmehānismiem, dažādiem sūkņiem, gaisa kompresoru, separatoru, saldūdens iegūšanas iekārtu, siltummaini, saldēšanas, gaisa kondicionēšanas un ventilēšanas sistēmu, stūres mehānismu, eļļas, degvielas un dzesēšanas sistēmu šķidrumu plūsmu un īpašībām un klāja mehānismiem.
2) Izprot sūknēšanas un cauruļvadu sistēmu, tostarp to vadības sistēmu, darbības raksturojumiem, kā arī sūknēšanas sistēmu darbību ikdienas sūknēšanas operācijām un sateču ūdens, balasta un kravas sūknēšanas sistēmu darbināšanu.
3) Izprot saldēšanas iekārtas un saldēšanas ciklus. - Metodes: patstāvīgais darbs, praktiskie darbi ar datorsimulatoru, rezultātu prezentēšana, noslēguma pārbaudījums.
Vērtēšanas kritēriji:
1) Spēj parādīt padziļinātas zināšanas par mašīntelpas sistēmu uzbūves un darbības pamatprincipiem.
2) Spēj parādīt padziļinātas zināšanas par sūknēšanas un cauruļvadu sistēmu.
3) Spēj parādīt padziļinātas zināšanas par saldēšanas iekārtām un saldēšanas cikliem. Prasmes. 1) Spēj veikt sagatavošanās, darbināšanas, defektu konstatēšanas un nepieciešamos pasākumus, lai novērstu bojājumu radīšanu citiem mehānismiem vai vadības sistēmām primārajiem palīgdzinējiem un ar tiem saistītajām sistēmām. 2) Pārzia prasības attiecībā uz eļļainā ūdens separatoriem (vai līdzīgām iekārtām) un to darbināšanu. 3) Spēj lasīt cauruļvadu, hidrauliskās un pneimatiskās shēmas. 4) Spēj identificēt kuģu sistēmas, pielietot un analizēt sistēmu shēmas. 5) Spēj definēt kuģu palīgmehānismu un sistēmu raksturlielumus un kritiski analizēt parametrus. 6) Spēj definēt palīgmehānismu un sistēmu defektus pēc izmaiņām parametru vērtībās. 7) Pārzina mehānismu, tostarp sūkņu un cauruļvadu sistēmu ekspluatāciju un tehnisko apkopi. - Metodes: patstāvīgais darbs, praktiskie darbi ar datorsimulatoru, rezultātu prezentēšana, noslēguma pārbaudījums. Vērtēšanas kritēriji: 1) Spēj patstāvīgi praktiski izmantot apgūto teoriju par sagatavošanos, darbināšanu, defektu konstatēšanu un nepieciešamo pasākumu veikšanu, lai novērstu bojājumu radīšanu citiem mehānismiem vai vadības sistēmām. 2) Pārzina prasības attiecībā uz eļļainā ūdens separatoriem un to darbināšanu. 3) Spēj lasīt cauruļvadu, hidrauliskās un pneimatiskās shēmas. 4) Spēj patstāvīgi identificēt kuģu sistēmas, pielietot un analizēt sistēmu shēmas. 5) Spēj patstāvīgi definēt kuģu palīgmehānismu un sistēmu raksturlielumus, un kritiski analizēt parametrus. 6) Spēj patstāvīgi definēt palīgmehānismu un sistēmu defektus pēc izmaiņām parametru vērtībās. 7) Spēja patstāvīgi praktiski izmantot apgūto teoriju par mehānismu, tostarp sūkņu un cauruļvadu sistēmu, ekspluatācija un tehniskā apkope. Kompetences. Spēj demonstrēt savu kompetenci atbilstoši STCW konvencijas Kodeksa A-III/1 un A-III/2 sadaļas prasībām: 1) Darbināt galvenās spēka iekārtas un palīgmehānismus, un saistītās vadības sistēmas. 2) Darbināt degvielas, eļļošanas, balasta un citas sūknēšanas sistēmas, un ar tām saistītās vadības sistēmas. 3) Kuģa mehānismu un iekārtu tehniskā apkope un remontdarbi. 4) Noteikt un plānot tehniskās ekspluatācijas pasākumus. 5) Vadīt degvielas un balasta operācijas. - Metodes: patstāvīgais darbs, praktiskie darbi ar datorsimulatoru, rezultātu prezentēšana, noslēguma pārbaudījums. Vērtēšanas kritēriji: 1) Mehānismu uzbūve un darbība ir saprotama un tiek paskaidrota, izmantojot zīmējumus/norādījumus. 2) Darbības tiek plānotas un veiktas saskaņā ar pieņemtajiem noteikumiem un procedūrām, lai nodrošinātu darbību drošumu un novērstu jūras vides piesārņošanu. 3) Tiek ātri atklātas novirzes no normas. 4) Tiek ātri atklāti mehānismu darbības traucējumi, un tiek noteikti pasākumi, lai nodrošinātu kuģa un iekārtas vispārējo drošību, ņemot vērā dominējošos apstākļus un nosacījumus. 5) Darbību plānošana un sagatavošana ir piemērota energoiekārtu konstrukcijas parametriem un pārgājiena vajadzībām. 6) Degvielas un balasta operācijas atbilst ekspluatācijas prasībām un tiek veiktas tādā veidā, lai novērstu jūras vides piesārņošanu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Patstāvīgais darbs - 30%
Praktiskie darbi ar datorsimulatoru un rezultātu prezentēšana - 30% Noslēguma pārbaudījums - 40% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Vidusskolas līmeņa zināšanas dabaszinātnes priekšmetos. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|