JA0016 Kuģu uzbūve un teorija

Kods JA0016
Nosaukums Kuģu uzbūve un teorija
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Jūras transports
Struktūrvienība Latvijas Jūras akadēmija
Mācībspēks Oļģerts Sakss
Kredītpunkti 4.0
Daļas 2
Anotācija Kuģa teorija ir zinātne par kuģa īpašībām atkarībā no tā ārējas formas un masu novietojuma. Kuģa teorija pēta likumus, kuri nosaka kuģa jūras spējas. Kuģa jūrasspējas nosacīti var sadalīt divās grupās. Pirmā grupa, kas apvieno tādas īpašības kā peldētspēja jeb peldamība, stabilitāte jeb noturība un nenogremdējamība, attiecas uz kuģa nekustīgu atrašanos mierīgā ūdenī. Otrā grupa apvieno tādas īpašības kā vadāmība, gājība un zvalstīšanās jeb šūpošanās. Kravu jūras pārvadājumu efektivitāte ir zināmā mērā atkarīga no kuģa ātruma, tādēļ modernie kuģi tiek apgādāti ar jaudīgām, augstā mērā automatizētam enerģētiskām iekārtām, kurām atbilst attiecīgi projektēti un izgatavoti dzinekļi. Tā kā jūra reti kad ir mierīga, tad jautājumam par kuģa uzvedību viļņošanās laikā ir liela nozīme drošā kuģošanā; arī pareizai kuģa kursa izvēlei vētras laikā ir ļoti liela nozīme drošas kuģošanas garantēšanā. Studiju kurss ir izstrādāts atbilstoši STCW konvencijas kodeksa A-III/1. un A-III/2 standarta un profesijas standarta prasībām, kā arī ņemot vērā IMO 7.02 un 7.04 paraugkursa rekomendācijas un citus saistošos normatīvos dokumentus. .
Nepilna laika studijas neklātienē tiek organizētas pēc individuāli izstrādāta studiju plāna..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Kuģu tipi un terminoloģija. 1 0 1 0
2. Kuģa korpuss. Materiāli. Spriegumi un deformācija. 2 2 2 2
3. Korpusa karkasa sistēmas. Kuģa apakšdaļa, sānu, klāju uzbūve. 2 1 2 1
4. Apšuvums. Kuģa starpsienas. Kuģa priekšgals un pakaļgals. Korpusa stiprība, tabulas un kontrole. 2 3 2 3
5. Kuģa klāja aprīkojums, pamati. Tanki. Tankkuģi. Gāzes tankkuģi. Ūdensnecaurlaidība un ūdensnecaurlaidīgās durvis. 2 4 2 4
6. Kuģa iekārtas: stūres, enkura, kravas, tauvošanas. 2 6 2 6
7. Kuģa korpusa korozija un tās novēršana. Kuģa konstrukciju pasargāšana no korozijas. Novēršana. 1 1 1 1
8. Kuģa galvenie izmēri, pilnuma koeficienti, teorētiskais rasējums. 6 6 6 6
9. Ūdensizspaids, dedveits, tilpība, smaguma centra noteikšana. 2 2 2 2
10. Kuģa formas laukumi un apjomi, aptuvenie aprēķini. 1 0 1 0
11. Kuģa peldamība (buoyancy). 1 1 1 1
12. Hidrostatikas tabulas, un ūdensizspaida līknes, TPC. 1 2 1 2
13. Peldamības rezerve. Kravas un iegrimes zīmes. 1 1 1 1
14. Iegrime dažādos ūdeņos. Saldūdens kompensācija (FWA). 1 2 1 2
15. Statiskā kuģa noturība, noturība pie mazām sasverēm. 1 2 1 2
16. KB, BM un metacentriskās formulas un diagrammas. 2 1 2 1
17. Sānsvere un galsvere to korekcija. 1 2 1 2
18. Daļēji aizpildītu tanku ietekme uz kuģa stabilitāti, piekārtās kravas. 1 2 1 2
19. Noturība pie lielām sasverēm. Statiskās noturības diagrammas, tās iegūšana. Noturības diagrammu īpašības, pielietojums un iegūšana. 2 0 2 0
20. Kuģa smaguma centra noteikšana un izmaiņas. 1 2 1 2
21. Darbības, veiktas gadījumā, ja daļēji tiek zaudēta kuģa peldamība. Konstrukcijas, kuras nodrošina ūdens necaurlaidību. 1 0 1 0
22. Kuģa novietošana dokā vai uziešana uz sēkļa. 1 0 1 0
23. Korpusa bojājumu un ūdens ieplūduma ietekme uz kuģa sānsveri un galsveri. Korektīvas darbības. 1 0 1 0
24. Sānsveres tests. 1 0 1 0
25. Starptautisko konvenciju prasības par kuģa noturību. 2 0 2 0
26. Ūdens īpašības, līdzības teorijas pamati. Kuģa kustības režīmi. Pilnās pretestības komponentes. 2 0 2 0
27. Viskozitātes spēku pretestība, robežslānis, berzes un formas pretestība. Viļņu veidošanas pretestība. Pretestība kuģa kustībai seklajos ūdeņos. Pretestības noteikšana izmantojot modeļu testu rezultātus, Frūda hipotēze. 2 0 2 0
28. Pretestība kuģa kustībai, jauda un degvielas patēriņš. 2 3 2 3
29. Kuģu dzinekļu klasifikācija. Ideāla dzinekļa teorijas pamati. Dzenskrūvju ģeometrija un konstruktīvās īpatnības. Dzenskrūvju kinemātiskie rādītāji. 1 2 1 2
30. Spārna teorijas pamati. 1 0 1 0
31. Dzenskrūves lāpstiņu teorijas pamati. Dzenskrūves hidrodinamiskie raksturlielumi. Dzenskrūves darbības eksperimentālā pētīšana. 2 2 2 2
32. Diagrammas dzenskrūvju projektēšanai, koeficientu izvēle atkarībā no dotajiem lielumiem. Dzenskrūves un korpusa mijiedarbība: līdzplūsma, iesūkšana. Propulsīvais koeficients. 2 1 2 1
33. Dzenskrūvju kavitācija. Dzenskrūves un enerģētiskās iekārtas mijiedarbība, “smaga” un “viegla” dzenskrūve. Dzenskrūves aprēķina režīma izvēle. Pases diagramma. Dzenskrūves ar regulējamo soli. 2 1 2 1
34. Kuģa kustība un stūrēšana. 2 1 2 1
35. Kuģa korpusa vibrācija un spriegumi. 1 1 1 1
Kopā: 56 51 56 51
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis sniegt zināšanas par kuģa ekspluatāciju, tā jūrasspējas uzturēšanu atbilstoši normatīvo aktu prasībām, pielietojot kuģa un tā ierīču rasējumus, noturības un stiprības dokumentāciju ievērojot labu jūras praksi. Studiju kursa uzdevumi: - iemācīt raksturot kuģa korpusa konstrukcijas elementus; - iemācīt raksturot kuģa aprīkojumu un iekārtas; - iemācīt darbināt galvenās spēka iekārtas un palīgmehānismus, un saistītās vadības sistēmas; - iemācīt saglabāt kuģa jūrasspēju; - iemācīt noteikt un plānot tehniskās ekspluatācijas pasākumus; - iemācīt kontrolēt galsveri, noturību un slodzi; - izveidot prasmes nodrošināt un uzturēt kuģa jūrasspēju, tostarp ūdensnecaurlaidību, atbilstoši IMO kuģu sākotnējās noturības kritērijiem un vispārpieņemtai jūras praksei.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas. 1) Izprot mašīntelpas sistēmu uzbūves un darbības pamatprincipus, tostarp par dzenvārpstu iekārtu un dzenskrūvi. 2) Izprot un spēj piemērot noturības, galsveres un slodžu tabulas, diagrammas un slodžu aprēķināšanas aprīkojumu. 3) Izprot ūdensnecaurlaidības pamatprincipus. 4) Izprot pamatpasākumus, kas jāveic peldspējas daļējas zaudēšanas gadījumā. 5) Izprot galveno kuģa konstrukcijas elementu un dažādo detaļu pareizos nosaukumus. 6) Pārzina kuģu būvi, kuģu uzbūvi un teoriju, tostarp bojājumu novēršanu. 7) Izprot kuģu uzbūves pamatprincipus, teoriju un apstākļus, kas ietekmē galsveri un noturību, kā arī pasākumus, kas nepieciešami galsveres un noturības saglabāšanai. 8) Pārzina ietekmi uz kuģa galsveri un noturību, ja bojāts un tādēļ applūdis kāds nodalījums, un veicamos pretpasākumus. 9) Pārzina IMO norādījumus attiecībā uz kuģa noturību. - Metodes: starppārbaudījumi (testi), patstāvīgais darbs, noslēguma pārbaudījums. Vērtēšanas kritēriji: 1) Spēj parādīt padziļinātas zināšanas par mašīntelpas sistēmu uzbūves un darbības pamatprincipiem, tostarp par dzenvārpstu iekārtu un dzenskrūvi. 2) Spēj demonstrēt praktiskas zināšanas par noturības, galsveres un slodžu tabulām, diagrammām un slodžu aprēķināšanas aprīkojumu un to piemērošanu. 3) Izpratne par ūdensnecaurlaidības pamatprincipiem. 4) Izpratne par pamatpasākumiem, kas jāveic peldspējas daļējas zaudēšanas gadījumā. 5) Spēj parādīt padziļinātas zināšanas par galvenajiem kuģa konstrukcijas elementiem un dažādo detaļu pareizajiem nosaukumiem. 6) Spēj parādīt padziļinātas zināšanas kuģu būvē, kuģu uzbūvē un teorijā, tostarp bojājumu novēršanā. 7) Spēj parādīt zināšanas par kuģu uzbūves pamatprincipiem un teoriju un apstākļiem, kas ietekmē galsveri un noturību, un pasākumiem, kas nepieciešami galsveres un noturības saglabāšanai.
Prasmes. 1) Spēj raksturot kuģa aprīkojumu un iekārtas, kuģa korpusa konstrukcijas elementus. 2) Spēj nodrošināt un uzturēt kuģa jūrāsspēju, ūdensnecaurlaidību, atbilstoši IMO kuģu sākotnējās noturības kritērijiem un vispārpieņemtai jūras praksei. - Metodes: starppārbaudījumi (testi), patstāvīgais darbs, noslēguma pārbaudījums. Vērtēšanas kritēriji: 1) Spēj patstāvīgi praktiski raksturot kuģa aprīkojumu un iekārtas, kuģa korpusa konstrukcijas elementus. 2) Spēj patstāvīgi nodrošināt un uzturēt kuģa jūrāsspēju, ūdensnecaurlaidību, atbilstoši IMO kuģu sākotnējās noturības kritērijiem un vispārpieņemtai jūras praksei.
Kompetences. 1) Spēj darbināt galvenās spēka iekārtas un palīgmehānismus, un saistītās vadības sistēmas. 2) Spēj saglabāt kuģa jūrasspēju. 3) Spēj noteikt un plānot tehniskās ekspluatācijas pasākumus. 4) Spēj kontrolēt galsveri, noturību un slodzi. - Metodes: starppārbaudījumi (testi), patstāvīgais darbs, noslēguma pārbaudījums. Vērtēšanas kritēriji: 1) Mehānismu uzbūve un darbība ir saprotama un tiek paskaidrota, izmantojot zīmējumus/norādījumus. 2) Pie visiem kravas apstākļiem noturības nosacījumi atbilst IMO kuģu noturības kritērijiem. 3) Pasākumi, lai nodrošinātu un saglabātu kuģa ūdensnecaurlaidību, atbilst pieņemtajai praksei. 4) Darbību plānošana un sagatavošana ir piemērota energoiekārtu konstrukcijas parametriem un pārgājiena vajadzībām. 5) Noturība un slodzes visu laiku tiek uzturētas drošās robežās.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Starppārbaudījumi (testi) - 30%
Patstāvīgais darbs - 30%
Noslēguma pārbaudījums - 40%
 
Priekšzināšanas Vidusskolas zināšanas matemātikā, fizikā, angļu valodā,
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 1.3 10.0 10.0 0.0 *
2 2.7 18.0 18.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]