BM0129 Lokomotīvju vilces piedziņas dinamika

Kods BM0129
Nosaukums Lokomotīvju vilces piedziņas dinamika
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Doktora, Akadēmiskais
Tematiskā joma Transports
Struktūrvienība Būvniecības un mašīnzinību fakultāte
Mācībspēks Pāvels Gavrilovs, Jānis Eiduks
Kredītpunkti 7.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss veltīts lokomotīvju vilces piedziņas dinamikas ievades apgūšanai. Studiju kursa ietvaros aplūkoti lokomotīvju vilces piedziņas kinemātika, kinemātiskās kļūdas saistībās vilces motoru pakares veidu, kinemātiskās pilnības nosacījumi un to analīze. Apakšsistēmas "vilces motors-pārvadmehānisms-riteņpāris" matemātiskais modelis. Apakšsistēmas "ekipāža-elastīgais sliežu ceļš" modeļa struktūra un parametri. Vilces piedziņas dinamika kvazistacionāros un nestacionāros kustības režīmos. Piedziņas frikcijas pašierosmes svārstību attīstība un pamatīpašības, to īpatnības vilces piedziņā ar hidraulisko pārvadu. Sistēmas parametru optimizācija..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Vilces piedziņas specifiskie darbības apstākļi. Vilces piedziņas pārnesuma attiecības vispārinātā analītiska izteiksme. 2 2 2 4
Kinemātiskās pilnības kritēriji un dažāda tipa piedziņas salīdzinājums. 4 4 2 4
Reduktora un ekipāžas konstruktīvo parametru ietekme uz piedziņas kinemātiku. 4 4 3 4
Pārvadu mehānismu kinemātiskās pilnības analīze un novērtējums. 4 4 3 4
Vispārinātie spēki, kas darbojas uz riteņpāri dažādos tā darba režīmos. 4 4 3 4
Apakšsistēmas “elektromotora enkurs – pārvada mehānisms - riteņpāris” matemātiskā modeļa izstrādāšanas principi. 4 4 3 4
Apakšsistēmas dobjo vārpstu transversālo telpisko svārstību matemātiskais modelis. 4 4 3 4
Apakšsistēmas “ekipāža – elastīgais ceļš” modeļa struktūras un parametru izvēle. 4 4 3 4
Sistēmas “ekipāža – vilces elektropiedziņa - ceļš” dinamisko rādītāju aprēķina metodika kvazistacionāros. 4 4 3 4
Riteņu un sliežu longitudinālās saites modeļa parametru un struktūras ietekme uz vērpes svārstībām piedziņā. 4 4 3 4
Dinamiskie procesi vilces piedziņā, kurus rada pārvada mehānismu kinemātiskā nepilnība. 4 4 3 4
Vilces piedziņas leņķisko svārstību un ekipāžas vertikālo svārstību mijiedarbības likumsakarības un vērtējuma kritēriji 4 4 3 4
Dobu vārpstu telpiskās transversālās svārstības. 2 2 3 4
Dinamiskie procesi vilces piedziņā realizējot robežsaķerei noteikto maksimālo vilces spēku. 4 4 3 4
Vilces piedziņas frikcijas pašierosmes svārstību pamatīpašības un pastāvēšanas robežas. 4 4 3 4
Sistēmas “ekipāža – vilces elektromotors - ceļš” kvaziharmonisko pašierosmes svārstību pastāvēšanas robežas. 4 4 3 6
Sākumnosacījumu un sistēmas “ekipāža – vilces elektromotors - ceļš” dažādu parametru ietekme. 4 4 2 6
Dažādu faktoru ietekme uz vilces piedziņas dinamiskām slodzēm un pašierosmes svārstībām. 4 4 3 6
Lokomotīvju tehniski ekonomisko parametru noteikšana. 4 4 3 6
Dīzeļlokomotīves iekšdedzes virzuļdzinēja tehnisko parametru noteikšana. 4 4 4 6
Dīzeļdzinēja barošanas, eļļas, ūdens un gaisa padeves sistēmu parametru aprēķini. 4 4 2 6
Dīzeļdzinēja ūdens dzesēšanas sistēmas siltumapmaiņas aprēķini. 4 4 2 6
Dīzeļdzinēja siltummaiņa siltumapmaiņas aprēķini. 4 4 3 6
Dīzeļdzinēja virspūtes gaisa dzesēšanas sistēmas aprēķins un shēmas izvēle. 4 4 3 6
Lokomotīvju palīgiekārtu piedziņas jaudas aprēķini. 4 4 3 6
Vilces zobratu pārvada aprēķini. 4 4 3 6
Kopā: 100 100 74 126
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas par lokomotīvju vilces piedziņas dinamiku. Veidot topošā inženiera kompetentu mūsdienīgu priekšstatu par dinamiskām slodzēm lokomotīvju vilces piedziņā, to rašanās iemesliem un pasākumiem to samazināšanai. Studiju kursa uzdevumi ir: 1. veidot izpratni par lokomotīvju kinemātiskās pilnības kritērijiem un dažāda tipa piedziņas salīdzinājumus; 2. sniegt zināšanas par riteņu un sliežu longitudinālās saites modeļa parametru un struktūras ietekme uz vērpes svārstībām piedziņā; 3. sniegt zināšanas par dinamiskiem procesiem; 4. sniegt zināšanas par lokomotīvju vilces piedziņa aprēķiniem.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Prot izskaidrot dinamisko slodžu noteikšanas metodiku lokomotīvju vilces piedziņā, matemātiskās modelēšanas pamatnostādnes. - Patstāvīgie darbi, diskusijas nodarbībās. Eksāmens, kurā ietverti gan kursa darba rezultāti, gan teorētiskie, gan praktiskie jautājumi.
Prot lokomotīvju tehniski ekonomisko parametru noteikšanu un dīzeļlokomotīves iekšdedzes virzuļdzinēja tehnisko parametru noteikšanu. - Eksāmens, kurā ietverti gan kursa darba rezultāti, gan teorētiskie, gan praktiskie jautājumi.
Prot apakšsistēmas “vilces motors - pārvadmehānisms – riteņpāris” matemātiskais modelis. Apakšsistēmas “ekipāža - elastīgais sliežu ceļš” modeļa struktūra un parametri. - Patstāvīgie darbi, diskusijas nodarbībās. Eksāmens, kurā ietverti gan kursa darba rezultāti, gan teorētiskie, gan praktiskie jautājumi.
Prot vilces piedziņas dinamika kvazistacionāros un nestacionāros kustības režīmos. - Eksāmens, kurā ietverti gan kursa darba rezultāti, gan teorētiskie, gan praktiskie jautājumi.
Prot piedziņas frikcijas pašierosmes svārstību attīstība un pamatīpašības, to īpatnības vilces piedziņā ar ar hidraulisko pārvadu. Sistēmas parametru optimizācija. - Patstāvīgie darbi, diskusijas nodarbībās. Eksāmens, kurā ietverti gan kursa darba rezultāti, gan teorētiskie, gan praktiskie jautājumi.
Spēj izveidot lokomotīvju vilces piedziņas diferenciālvienādojumus. - Studiju darbs.
Izprot materiālu par lokomotīvju vilces piedziņas dinamiku. - Eksāmena teorētiskie jautājumi.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Kontroldarbu izpilde - 10%
Studiju darba izpilde - 35%
Atbildes uz eksāmena teorētiskiem jautājumiem - 40%
Eksāmena praktiskā uzdevuma izpilde - 15%
 
Priekšzināšanas Dīzeļlokomotīvju dinamika, darbības principi.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 7.0 32.0 48.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]