Kods | BM0101 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Radiācijas un vides drošība medicīnā | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles; Brīvās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Medicīnas inženierija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Būvniecības un mašīnzinību fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Aldis Balodis, Mārtiņš Pikšis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 4.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursā sniegta fizikāla izpratne par jonizējoša starojuma veidiem un to mijiedarbību ar vielām un bioloģiskajiem objektiem un dozu veidiem un to aprēķiniem. Jonizējošā starojuma izmantošana medicīnā ievērojot ALARA principu un izpratni par riskiem, kā arī starptautisko un Latvijas likumdošanu par dozu limitiem un radiācijas aizsardzību. Tiek sniegtas zināšanas un izpratne par vides aizsardzības, vides politikas un vides monitoringu dažādu vides aspektu un ietekmes uz vidi novērtēšanas pamatprincipiem un likumdošanas prasībām.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir sniegt studentiem zināšanas par aizsardzības no radioaktīvā starojuma organizāciju un radīt izpratni par esošajam LR un starptautiskajiem noteikumiem un radiācijas drošības prasībām, kā arī sniegt izpratni par vides aizsardzību. Studiju kursa uzdevumi: - sniegt zināšanas par kodolfizikas likumu būtību un starojumu atšķirībām, lai studenti spēj izskaidrot pacienta un medicīnas personāla aizsardzību, izmantojot jonizējošo starojumu terapijas un diagnostikas nodrošināšanā; - iemācīt pielietot praktiskās zināšanas dozimetrijas kontroles pārbaudēs un bioloģisko efektu novērtēšanā; - attīstīt prasmi izvēlēties vides aizsardzības tehnoloģijas, lai samazinātu ietekmi uz vidi, kā arī spēju definēt un pielietot vides aizsardzības principus. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj izskaidrot starptautisko un nacionālo likumdošanu par jonizējošā starojuma pielietošanu ražošanas uzņēmumos un klīnikās, pārzin dozu limitus. - Kontroldarbs, mājasdarbs, eksāmens. Prot novērtēt fona starojumu veikt mērījumus telpu monitoringam. - Laboratorijas darbs par dozu monitoringu, eksāmens. Spēj izmērīt un aprēķināt jonizējošās Rtg starojuma iekārtas darba parametru vērtības un izvērtēt to atbilstību LR MK noteikumu prasībām. - Laboratorijas darbs par dentālās un projekcijas Rtg iekārtas parametru mērīšanu un novērtēšanu, eksāmens. Spēj izvērtēt atkarībā no starojuma veida radiācijas aizsardzības pasākumu efektivitāti. - Laboratorijas darbs par starojuma vājināšanu, eksāmens. Prot novērtēt pacienta un personāla saņemto dozu, aprēķinot efektīvo dozu. - Laboratorijas darbs par izkliedēto starojumu un datortomogrāfijas dozas indeksu, eksāmens. Prot izvēlēties vides aizsardzības tehnoloģijas, lai samazinātu ietekmi uz vidi, spēj definēt un pielietot vides aizsardzības principus. - Mājasdarbs, eksāmens. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Laboratorijas darbi, to aizstāvēšana - 30%
Mājasdarbi - 10% Kontroldarbi - 10% Eksāmens - 50% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Fizika, matemātika. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|