Kods | BM0072 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Iekārtu un produktu ergonomika | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles; Brīvās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Mehānika, mašīnzinības, mašīnu un aparātu būvniecība | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Būvniecības un mašīnzinību fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Anita Geriņa-Ancāne | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 4.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss aptver ergonomikas nosacījumus, kā arī darba aizsardzības prasības dažādām iekārtām un produktiem, tai skaitā instrumentiem un darbarīkiem. Objektu ergonomiskās analīzes pamatshēma: cilvēks – mašīna – darba vieta – apkārtējā vide. Apskatītas cilvēku antropometriskās, fizioloģiskās, biomehāniskās, psiholoģiskās u.c. pamatīpašības un to ievērošana, iekārtu un produktu radīšanā un darba vietu organizācijā. Analizētas ergonomiskās un darba aizsardzības prasības smagu iekārtu un izstrādājumu celšanā un pārvietošanā.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir nodrošināt kompetenci antropometrijā, biomehānikā, inženierpsiholoģijā un apkārtējās vides faktoros, kas ļautu tiem no ergonomikas viedokļa objektīvi novērtēt esošās iekārtas un dažādus produktus, un pielietot zināšanas jaunu iekārtu un produktu izstrādē. No darba drošības viedokļa studiju kursa uzdevumi ir: 1. Sniegt zināšanas smagumu celšanā un pārvietošanā, kā arī pareizas darba vides izveidošanā. 2. Iepazīstināt ar iekārtu un produktu ergonomikas standartiem un ergonomikas darba vides risku un antropometrisko mērījumu noteikšanas metodēm. 3. Sniegt ieskatu par daudzveidīgām datorizētās ergonomikas iespējām. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj noteikt un pielietot antropometriskos izmērus. - Pārbaudes veidi: literatūras apskats, laboratorijas darbs, pārbaudes darbs.
Kritēriji: spēj veikt mērījumus un tos salīdzināt ar ergonomikas standartiem, un pielietot jaunu produktu izstrādē un darba vietā.
Spēj noteikt un novērtēt darba vides un iekārtu lietošanas riskus. - Pārbaudes veidi: laboratorijas darbs, pārbaudes darbs. Kritēriji: spēj saskatīt darba vietas un dažādu iekārtu un produktu lietošanas riskus, veicot preventīvos pasākumus. Spēj veikt instrumentu un darbarīku izpēti, pārzina to drošas lietošanas nosacījumus. - Pārbaudes veidi: laboratorijas darbs, pārbaudes darbs. Kritēriji: spēj pielietot zināšanas rokas antropometrisko izmēru noteikšanā un to pielietojumu darbarīku un instrumentu projektēšanā. Spēj veikt ievada un izvada elementu izpēti. - Pārbaudes veidi: laboratorijas darbs, pārbaudes darbs. Kritēriji: spēj izmantot dažādus ievada un izvada elementus produktos atbilstoši ergonomiskajiem nosacījumiem. Spēj pielietot ergonomikas galvenās sastāvdaļas un pārzina darba vides riska faktorus. Spēj pielietot preventīvos pasākumus. - Pārbaudes veidi: eksāmens. Kritēriji: spēj izmantot un pamatot stardartizētos ergonomikas raksturlielumus produkta izpētē un izstrādē. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Pārbaudes darbi - 30%
Laboratorijas darbi - 30% Eksāmens - 40% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Atbilstoši studiju plāniem. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|