Kods | BM0069 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Robottehnika | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Mehānika, mašīnzinības, mašīnu un aparātu būvniecība | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Būvniecības un mašīnzinību fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Jānis Kaņeps, Agris Treimanis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 4.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursa ievadā aplūkota robotikas vēsture, mūsdienu robotu klasifikācija, industriālo robotu definīcija. Turpinājumā tiek izskatīti tikai industriālie roboti. Iesākumā apskatītas industriālo robotu struktūrshēmas, koordinātu sistēmas, dots ieskats kinemātikas tiešajā un apgrieztajā uzdevumā. Tālāk aplūkoti robotu pārneses un orientējošo kustības brīvību konstrukciju varianti, spēļu izņemšanas paņēmieni pārvados un robotu locekļu līdzsvarošana. Tiek izskatīti arī robotu satvērēji, to nomaiņas un aizsardzības mehānismi. Bez robotu mehānikas, dots ieskats arī robotu piedziņās un sensoros, robotu vadības pamatprincipos un programmēšanā. Studiju kurss noslēdzas ar rūpniecisko robotu izplatītāko pielietojumu apskatu, robotizētu kompleksu plānojumu, dažādiem pielietojumiem un tipveida perifērijas iekārtu apskatu.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir nodrošināt studējošajiem tādu kompetenci rūpniecības robotu uzbūvē, un pielietojumos kas turpmākajās studijās sekmētu tālāku, padziļinātu zināšanu apguvi šajās jomās, ļautu veikt vienkāršu modulāru robotu un robotu satvērēju projektēšanu un izstrādāt racionālus robotizētu kompleksu plānojumus dažādu tehnoloģisko procesu automatizācijai. Studiju kursa uzdevumi ir: 1. Sniegt pamata zināšanas par rūpniecisko robotu strukturālo un konstruktīvo uzbūvi, kā arī ieskatu robotu piedziņās sensoros, to vadības principos, vadības sistēmās un programmēšanā. 2. Veidot sapratni par robota konstrukcijas piemērotību noteiktu tehnoloģisko procesu automatizācijai un šim nolūkam nepieciešamajām perifērijas iekārtām un robotizētu iecirkņu plānojumu. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj klasificēt rūpnieciskos robotus pēc to mehāniskās struktūrshēmas, raksturot struktūrshēmu saistību ar apkalpes zonu un citām to funkcionālajām īpašībām. - Pārbaudes veidi: laboratorijas darbs, eksāmens.
Kritēriji: spēj nosaukt un raksturot izplatītākās struktūrshēmas, atpazīt tās reāliem robotiem pēc tehniskās dokumentācijas un dabā. Spēj izskaidrot kinemātikas tiešā un apgrieztā uzdevuma būtību un pielietojumu robotikas jomā, spēj ar vienkāršiem paraugiem demonstrēt to matemātiskā formā. - Pārbaudes veidi: kontroldarbs, eksāmens. Kritēriji: spēj teorētiski izskaidrot kinemātikas tiešā un apgrieztā uzdevuma būtību un pielietojumu robotikas jomā un matemātiskā formā demonstrēt to vienkāršākajām robotu struktūrām (SCARA tipa robotiem u.tml.). Spēj aprakstīt robotu mehāniskās daļas galveno elementu konstrukciju un darbības principu, spēj konstrukciju attēlot kinemātisko shēmu formā. - Pārbaudes veidi: laboratorijas darbs, eksāmens. Kritēriji: spēj izskaidrot robotu manipulatoru dažādu konstruktīvo elementu darbību dabā un pēc rasējumiem, spēj attēlot atsevišķus elementus un robotu konstrukciju kopumā ar kinemātiskajām shēmām. Spēj struktūru un funkcionālo shēmu līmenī aprakstīt robotu piedziņu, sensoru un vadības sistēmu uzbūvi un vispārīgi aprakstīt programmēšanas paņēmienus. - Pārbaudes veidi: kontroldarbs, eksāmens. Kritēriji: spēj izskaidrot robotu elektrisko sastāvdaļu uzbūvi un darbības pamatprincipus, kā arī programmēšanas paņēmienus vispārinātā veidā. Spēj veikt nepieciešamos konstruktīvo elementu izvēles aprēķinus, veidojot moduļveida manipulatoru konstrukcijas, izmantojot galvenokārt FESTO u.c. komponenšu ražotāju metodikas. - Pārbaudes veidi: laboratorijas darbs, eksāmens. Kritēriji: spēj veikt nepieciešamos aprēķinus un dimensionēšanu tādām manipulatoru komponentēm, kā mehāniskie un vakuuma satvērēji, lineārie virzes moduļi u.tml. Izpildot konkrētus tehnoloģisko procesu automatizācijas uzdevumus, spēj izvēlēties tiem atbilstošus robotus, sakomplektēt nepieciešamās robotu perifērijas iekārtas un izveidot racionālus robottehnisko kompleksu plānojumus. - Pārbaudes veidi: referāts, eksāmens. Kritēriji: Spēj vienkāršotā veidā izveidot robotizētu iecirkņu plānojuma shēmas un to elementu aprakstu dažādu tehnoloģisko procesu automatizācijai. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Referāts - 20%
Laboratorijas darbi - 30% Kontroldarbi - 10% Eksāmens - 40% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Fizika, matemātika, elektrotehnikas un elektronikas pamati, elektropneimo tehnika. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|