Kods | DA3103 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Ķīmisko vielu pārvaldība un vides aizsardzība | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Civilā drošība | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Māra Jure, Inese Mieriņa | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 4.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studējošais iegūst zināšanas par ķīmisko vielu pārvaldības starptautisko politiku, ES un Latvijas likumdošanu (Globāli harmonizēto sistēmu GHS, REACH, CLP, biocīdu, PIC un NOP regulām, CAD un CMR direktīvām, Seveso direktīvu, ADR, RID, IATA, IMDG), iemācās izgūt informāciju par ķīmiskajām vielām no drošības datu lapām (SDS, MSDS), datu bāzēm, tirgotāju vietnēm. Studiju kurss rada padziļinātu izpratni par ķīmisko vielu bīstamību (fizikālo un veselības bīstamību, bīstamību videi), bīstamo vielu klasificēšanu, marķēšanu, iepakošanu, savietojamību, uzglabāšanu un transportēšanu. Studējošais iegūst zināšanas par toksikoloģiju, biocīdiem, ķīmiskajiem ieročiem, bīstamo ķīmisko vielu un atkritumu identifikāciju, neitralizāciju, dezaktivāciju un likvidāciju, toksisko un kodīgo gāzu uztveršanu un neitralizāciju, apgūst darba drošību strādājot ar ķīmiskajām vielām, iemācās izvēlēties un pielietot atbilstošus individuālos aizsardzības līdzekļus un ugunsdzēšamos līdzekļus, sniegt pirmo palīdzību ķīmiskos negadījumos. Studiju kursa ietvaros tiek analizēti nozīmīgāko ķīmisko katastrofu cēloņi, studenti tiek iepazīstināti ar Eiropas zaļo kursu - ceļvedi ekonomikas ilgtspējai, lai veicinātu resursu efektīvu izmantošanu, pārejot uz tīru, aprites ekonomiku, un mazinātu klimata pārmaiņas, bioloģiskās daudzveidības zudumu un piesārņojumu. Studiju kursa ietvaros tiek apskatīta tēmas aktualitāte mūsdienu sabiedrībā, vides aizsardzības pasākumi, vides piesārņojums, tā ietekme uz nākamajām paaudzēm un tā novēršanas tehnoloģijas un metodes, tiek analizētas un novērtētas iespējas uzlabot ķīmiskās ražošanas procesus, izmantojot zaļās ķīmijas principus, pamatojoties uz vides un ilgtspējības perspektīvu.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis: sniegt kompetenci ķīmisko vielu pārvaldības likumdošanā un politikā Latvijā, ES un pasaulē; sniegt zināšanas par bīstamo ķīmisko vielu īpašībām, darba drošību un vides aizsardzību, bīstamo vielu neitralizāciju, noplūžu likvidēšanu, individuālās aizsardzības līdzekļiem, pirmās palīdzības metodēm, ugunsdzēsības līdzekļiem, rīcībai ķīmisko avāriju situācijās, vides un klimata politikas pamatprincipiem, Eiropas izvirzītajiem mērķiem attiecībā uz ekonomikas ilgtspēju, transportu, enerģētiku, lauksaimniecību un rūpniecību, īpaši saistībā ar videi bīstamajām ķīmiskajām vielām un procesiem. Studiju kursa uzdevumi: * izkopt iemaņas atrast nepieciešamo informāciju par ķīmiskajām vielām un to īpašībām, izkopt spēju orientēties bīstamo vielu klasifikācijā un marķēšanā, sniegt zināšanas par vielu iepakošanu un transportēšanas prasībām, attīstīt kompetenci ķīmisko vielu pārvaldības likumdošanas jautājumos; * sniegt zināšanas par to, kā ķīmiskās vielas un to ražošana ietekmē vides piesārņojumu un klimata mainību, attīstīt prasmi strādāt ar bīstamām ķīmiskām vielām ievērojot drošības tehnikas un vides aizsardzības prasības; * sniegt zināšanas par vides aizsardzības un klimata pārmaiņu problēmām, attīstīt spēju analizēt piesārņojuma cēloņus un prasmi rīkoties, lai novērstu vai samazinātu šos cēloņus. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Orientējas starptautiskajā un Latvijas likumdošanā par ķīmisko vielu pārvaldību (GHS, REACH, CLP, biocīdu, PIC un NOP regulas, CAD un CMD, Ķīmisko vielu likums), spēj atrast informāciju par vielu datu bāzēs un vielas tirgotājus. - Pārbaudes veidi: mājasdarbs, kontroldarbi, eksāmens.
Kritēriji: students spēj nosaukt galvenos likumdošanas dokumentus un atbildīgās iestādes ķīmisko vielu pārvaldībā pasaulē, ES un Latvijā, pārzin to saturu un uzdevumus, spēj sameklēt prasīto informāciju par vielām (īpašības, cenas, tirgotājus). Pārzina visas bīstamo ķīmisko vielu klases, vielu bīstamību, darba drošības tehniku laboratorijā, galveno ķīmiski-tehnoloģisko procesu bīstamību, ir sagatavots risku pārvaldībai. - Pārbaudes veidi: mājasdarbs, kontroldarbi, eksāmens. Kritēriji: students orientējas bīstamības apzīmējumos, bīstamības kategorijās un kodos, izprot un spēj pielietot bīstamības piktogrammas, spēj pieņemt pareizus lēmumus ķīmisku negadījumu gadījumā, spēj likvidēt ķīmisko vielu noplūdes. Orientējas vielu klasifikācijā un marķēšanā, spēj sagatavot vielas drošības datu lapu, klasificēt, marķēt un iepakot vielu transportēšanai, pārzina vielu savietojamības principus un uzglabāšanas prasības. - Pārbaudes veidi: mājasdarbs, kontroldarbi, eksāmens. Kritēriji: students pilnībā orientējas vielu DDL, pārzin to struktūru, spēj sagatavot vielas transportēšanai (izrāda kompetenci klasificēšanā, marķēšanā, iepakošanā), spēj grupēt vielas pēc to savietojamības. Spēj pieņemt lēmumu kā rīkoties ķīmiska negadījuma apstākļos, prot izvēlēties konkrētai bīstamībai atbilstošus individuālās aizsardzības līdzekļus un bīstamo vielu neitralizācijas/likvidācijas metodes, orientējas ugunsgrēku klasifikācijā, pārzin pirmās palīdzības sniegšanas pasākumus. - Pārbaudes veidi: mājasdarbs, kontroldarbi, eksāmens. Kritēriji: students strādājot ar konkrētu vielu prot piemeklēt trauku un cimdu materiālus, spēj izvēlēties IAL un ugunsgrēka klasei atbilstošus ugunsdzēšamos līdzekļus, zina kā jārīkojas ieelpojot, norijot vai saskaroties ar doto vielu. Apzinās ķīmisko vielu un procesu bīstamību videi, izprot zaļās ķīmijas principus, pārzin alternatīvos enerģijas avotus, pārzina ķīmiskā piesārņojuma novēršanas tehnoloģijas. - Pārbaudes veidi: mājasdarbs, kontroldarbi, eksāmens. Kritēriji: Students spēj nosaukt zaļās ķīmijas principus un minēt to pielietojuma piemērus, spēj izstrādāt dotā produkta vienkāršotu vides novērtējumu. Spēj definēt galvenos Eiropas vides un klimata mērķus, spēj nosaukt galvenās vides problēmas un to cēloņus, pārzina atsevišķas vides pētījumu un pārvaldības metodes. - Pārbaudes veidi: kontroldarbi, eksāmens. Kritēriji: Students nosauc galvenos Eiropas vides un klimata mērķus, apraksta to sasniegšanas mehānismus, nosauc aktuālākās problēmas, apraksta to pētīšanas un risināšanas ceļus. Orientējas vides tehnoloģijās un stratēģijās vides problēmu risināšanai, risinot kompleksas problēmas, apzinās saistību ar vidi, spēj problēmu risināšanā ņemt vērā ilgtspējīgas attīstības koncepciju. - Pārbaudes veidi: kontroldarbi, eksāmens. Kritēriji: Students demonstrē spēju definēt un izskaidrot vides tehnoloģiju pamatjēdzienus, demonstrē spēju ņemt vērā ilgtspējīgas ekonomikas attīstības koncepciju lēmumu pieņemšanā. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Laboratorijas darbi - 10%
Mājas darbi - 10% Mazi zināšanu kontroles testi - 10% Kumulatīvie kontroldarbi - 10% Grupu darbs: "case study" - 10% Eksāmens - 50% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Ķīmijas zināšanas vidusskolas līmenī. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|