Kods | DA3131 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Organisko savienojumu kvalitatīvās analīzes praktikums | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Brīvās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Ķīmija un ķīmijas tehnoloģija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Māris Turks | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 4.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss veidots kā semināru un laboratorijas darbu kopums, kuros studenti apgūst organisko savienojumu kvalitatīvās analīzes praktiskos aspektus. Praktiskās kompetences tiek iegūtas gan klasiskajā kvalitatīvajā analīzē, gan moderno spektrālo metožu pielietojumā. Galvenā uzmanība ir pievērsta kodolmagnētiskās rezonanses (KMR) spektroskopijas, infrasarkanā starojuma absorbcijas (IS) spektroskopijas un masspektrometrijas (MS) metožu praktiskam pielietojumam. Studiju kursa absolventi prot izvēlēties nepieciešamo metodi vai to kopumu, lai pierādītu kāda mazmolekulāra organiska savienojuma struktūru.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir studējošo praktisko kompetenču veidošana un stiprināšana organisko savienojumu kvalitatīvās analīzes jomā. Studiju kursa uzdevumi ir sniegt studentiem teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas darbā ar zinātniskām iekārtām, kas ļaus viņiem pilnveidot un attīstīt iepriekš apgūtās teorētiskās prasmes: 1) veikt vielu klasisko kvalitatīvo analīzi, kas balstīta krāsu reakcijās un izdarīt secinājumus par savienojumu struktūru vai struktūrelementiem; 2) patstāvīgi reģistrēt vielu 1D- un 2D-KMR spektrus, tos analizēt un pielietot savienojumu struktūras atšifrēšanā; 3) patstāvīgi reģistrēt vielu IS spektrus, tos analizēt un pielietot savienojumu struktūras atšifrēšanā; 4) patstāvīgi uzņemt vielu GH-MS un LC-MS hromatogrammas, kas papildinātas ar attiecīgajiem masspektriem, tās analizēt un pielietot savienojumu struktūras atšifrēšanā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Izprot organisko savienojumu klasisko kvalitatīvo analīzi, kas balstīta krāsu reakcijās, un māk izdarīt secinājumus par savienojumu struktūru balstoties uz šīs analīzes datiem. - Pārbaudes veidi: laboratorijas darbi, kolokvijs un eksāmens.
Kritēriji: students spēj noteikt enantiomēri bagātinātu savienojumu enantimēro pārākumu no īpatnējās optiskās griešanas datiem. Izprot organisko savienojumu 1D- un 2D-KMR spektrus. - Pārbaudes veidi: laboratorijas darbi, mājasdarbi, kolokvijs un eksāmens. Kritēriji: students prot reģistrēt KMR spektrus, analizēt un pielietot tos savienojumu struktūras atšifrēšanā. Izprot organisko savienojumu IS spektrus. - Pārbaudes veidi: laboratorijas darbi, mājasdarbi, kolokvijs un eksāmens. Kritēriji: students prot reģistrēt IS spektrus, analizēt un pielietot tos savienojumu struktūras atšifrēšanā. Izprot organisko savienojumu masspektrus un molekulārā jona fragmentāciju. - Pārbaudes veidi: laboratorijas darbi, mājasdarbi, kolokvijs un eksāmens. Kritēriji: students prot uzņemt organisko savienojumu GH-MS un ŠH-MS hromatogrammas, kas papildinātas ar attiecīgajiem masspektriem, analizēt un pielietot tos savienojumu struktūras atšifrēšanā. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Laboratorijas un mājas darbi - 30%
Kolokvijs - 35% Eksāmens - 35% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Pamatzināšanas organiskajā ķīmijā un KMR spektroskopijā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|