Kods | IV0057 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Arodveselība un ergonomika | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Civilā un darba aizsardzība | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Inženierekonomikas un vadības fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Valentīna Urbāne, Ineta Tērauda | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 7.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss aptver arodveselības un ergonomikas principu teorētisko zinību un praktisko rīcību apguvi. Vispirms studējošie apgūst arodveselības, kā sabiedrības veselības pamatelementa vadības filozofiju, pēc tam turpina ar praktisko rīcību piemēru izpēti - darba likumdošanu un tās prasībām pret drošām darba vietām, izpratni par arodveselību, ergonomiskajiem darba riskiem un to samazināšanas iespējām. Studiju kurss sniedz zināšanas par organisma uzbūvi, funkcijām, darba vides ergonomiku, par psihoemocionālo stresu, citiem stresa faktoriem, problēmām un risinājumiem kā pamatu cilvēka labklājības veicināšanai. Studenti iegūst kompetenci analizēt un novērtēt piespiedu darba pozas, darba spējas, darba slodzi, noguruma izpausmes, kā arī izstrādāt preventīvos pasākumus to mazināšanai.. Studiju kurss veicina kritiskās domāšanas un argumentēšanas prasmes attīstību, prasmi lietot profesionālo terminoloģiju, strādāt grupās un individuāli.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir veidot studentiem izpratni par arodveselību kā sabiedrības veselības sastāvdaļu, sniegt zināšanas par cilvēka attīstības galvenajiem etapiem, darba un apkārtējās vides ietekmi uz cilvēka attīstības īpatnībām, preventīvo pasākumu un rehabilitācijas nozīmi nodarbināto veselības veicināšanā. Lai sasniegtu studiju kursa mērķi, tiek izvirzīti sekojoši studiju kursa uzdevumi: - veidot izpratni par organisma uzbūvi un funkcijām; - veidot izpratni par psihoemocionālo stresu, stresa faktoriem, problēmām un risinājumiem; - veidot izpratni par alerģisko un kancerogēnu vielu iedarbību uz organismu; - veidot izpratni par agrīnās rehabilitācijas nozīmi veselības veicināšanā un darbspēju uzlabošanā; - veidot prasmi patstāvīgi pieņemt pamatotus lēmumus, kas sekmētu cilvēku darbaspēju uzturēšanu un attīstīšanu; - veidot izpratni un sniegt zināšanas par ergonomikas un darba psiholoģijas svarīgākajiem jēdzieniem un likumsakarībām; - attīstīt prasmes orientēties darba psiholoģijā un ergonomikā. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj piedalīties arodveselības problēmu risināšanā darba vidē uzņēmumos un organizācijās. (1/2) - Situāciju analīze, praktiskie darbi. Rezultātu prezentācija un dalība grupas diskusijās. Pārzina darba vides risku ietekmes uz cilvēka veselību novērtēšanas metodes, spēj pielietot praksē fizikālo, ķīmisko, bioloģisko, ergonomisko un psihosociālo risku ietekmes uz cilvēka veselību novērtēšanas metodes. (1/2) - Situāciju analīze, praktiskie darbi. Rezultātu prezentācija un dalība grupas diskusijās. Spēj izvērtēt darba vides risku ietekmi uz strādājošo organismu un izstrādāt nepieciešamos preventīvos pasākumus. (1/2) - Praktiskie darbi. Rezultātu prezentācija un diskusijas. Izprot par cilvēka darbības likumsakarībām un ietekmējošiem faktoriem, darba fizioloģijas nozīmi ergonomikā. (2/2) - Situāciju analīze. Rezultātu prezentācija un dalība grupas diskusijās. Izprot un spēj izanalizēt darba vides psihoemocionālo un ergonomisko faktoru iedarbību uz strādājošā cilvēka darbaspējām un veselības stāvokli. (2/2) - Situāciju analīze, mācību uzdevumu risināšana. Rezultātu prezentācija un dalība grupas diskusijās. Prot izmantot ergonomikas zināšanas darba vides, darba vietas, darba slodzes novērtēšanā - reālas sistēmas "cilvēks-mašīna-vide" analīze un novērtēšana. (2/2) - Grupu darbs, rezultātu prezentācija, grupu darba atskaite. Spēj izvēlēties sistēmas "cilvēks-mašīna-vide" optimizācijas paņēmienus - reālas sistēmas "cilvēks-mašīna-vide" optimizācijas pasākumu izvēle. (2/2) - Grupu darbs, rezultātu prezentācija, grupu darba atskaite. Eksāmens. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Situāciju analīze, praktiskie darbi - arodveselības problēmu risināšanā darba vidē, darba vides risku ietekmes izvērtēšana, analīze un preventīvo pasākumu izstrādāšana (1/2) - 10%
Situāciju analīze, praktiskie darbi - fizikālo, ķīmisko, bioloģisko, ergonomisko un psihosociālo risku novērtēšana (1/2) - 10% Semināri, grupu darbs - darba vides risku ietekmes dažādās nozarēs strādājošajiem, nepieciešamo preventīvo pasākumu noteikšana riska samazināšanai (1/2) - 10% Praktiskais darbs - izvērtēt ergonomiskus un psihoemocionālus riskus un izstrādāt pasākumus risku mazināšanai (1/2) - 10% Situāciju analīze – cilvēka darbības likumsakarības un ietekmējošie faktori. Rezultātu prezentācija un dalība grupas diskusijās (2/2) - 10% Situāciju analīze, mācību uzdevumu risināšana - darba psihoemocionālo un ergonomisko faktoru iedarbības izvērtēšana uz strādājošā cilvēka darbspējām, veselības stāvokli (2/2) - 10% Grupu darbs - darba vietu, ergonomisko darba vides riska faktoru, darba slodzes novērtēšana. Rezultātu prezentācija, grupu darba atskaite (2/2) - 10% Grupu darbs - sistēmas “cilvēks-mašīna-vide” analīze, pielietošana un novērtēšana. Rezultātu prezentācija, grupu darba atskaite (2/2) - 10% Eksāmens (2/2) - 20% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Ķīmija, fizika, bioloģija vidusskolas līmenī. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|
Kursa apgūšanas cena klausītājam | Pilna laika studijas Klātiene |
Nepilna laika studijas Klātiene |
Nepilna laika studijas Neklātiene |
---|---|---|---|