Kods | DE0055 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Elektriskās piedziņas sistēmu teorija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Enerģētika un elektrotehnika | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Datorzinātnes, informācijas tehnoloģijas un enerģētikas fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Leonīds Ribickis, Ansis Avotiņš, Artūrs Bogdanovs | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 7.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Elektriskās piedziņas pamatu apguve dod izpratni par elektromehāniskajiem pārveidotājiem mehānisku darbu veikšanai dažādās tautsaimniecības nozarēs un sadzīvē. Elektrisko dzinēju darba režīmu aprēķinu, ātruma regulēšanas, metožu un piedziņas sistēmu izvēles zināšanas dod iespēju izstrādāt, ražot un ekspluatēt maiņstrāvas un līdzstrāvas piedziņas sistēmas visās ražošanas jomās, neatkarīgi no pielietojuma vietas. Maiņstrāvas un līdzstrāvas piedziņu sistēmas tiek analizētas kopā ar energoelektronikas pārveidotājiem statiskas un dinamiskas darbības režīmos, kas dod izpratni par dažādu konfigurāciju līdzstrāvas un maiņstrāvas pusvadītāju pārveidotāju ietekmi uz piedziņas sistēmu energoefektivitāti un darbību kopumā, kā arī dod prasmes aprēķināt un eksperimentāli izveidot racionālas piedziņas tādās nozarēs kā rūpniecībā, elektrotransportā, pakalpojuma biznesa sfērā, veselības aprūpē, mājsaimniecībā u.c.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir iepazīstināt ar elektriskās piedziņas sistēmu mehāniku; sniegt zināšanas par parametru ietekmi uz piedziņas raksturlīknēm, par ātruma regulēšanas metodēm, par energoelektronikas pārveidotāju veidiem un to pielietojumu līdzstrāvas un maiņstrāvas piedziņās, par piedziņas sistēmu vadības metodēm, par pārejas procesa aprēķinu metodēm; attīstīt prasmes aprēķināt piedziņas enerģētiskos raksturlielumus un izvēlēties dzinēju dažādiem elektriskās piedziņas darbības režīmiem, analizēt un izstrādāt jaunas elektriskās piedziņas sistēmas. Studiju kursa uzdevumi ir attīstīt studenta prasmes izvēlēties elektriskās piedziņas dzinējus un aprēķināt shēmas elementus, izvēlēties racionālas energoelektronikas pārveidotāju spēka shēmas dažādiem maiņstrāvas un līdzstrāvas dzinējiem dažādās automatizācijas elektroiekārtās, kā arī aprēķināt pārejas procesu ietekmi uz elektriskās piedziņas sistēmu darbību. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj aprakstīt elektrisko mašīnu veidus, to konstrukcijas un raksturlīknes. - Kontroldarbs. Tiek pārbaudīta studenta spēja aprakstīt dažādus elektriskās piedziņas veidus un shēmu parametru ietekmi uz piedziņas raksturlīknēm. Spēj aprēķināt līdzstrāvas un maiņstrāvas mašīnu un piedziņas sistēmu mehāniskās un elektromehāniskās raksturlīknes. - Kontroldarbs. Tiek pārbaudīta studenta spēja aprēķināt līdzstrāvas un maiņstrāvas piedziņas mehāniskās un elektromehāniskās raksturlīknes. Spēj aprakstīt ātruma regulēšanas metodes, maiņstrāvas un līdzstrāvas piedziņas sistēmās ar energoelektronikas pārveidotājiem. - Kontroldarbs. Tiek pārbaudīta studenta spēja aprakstīt ātruma regulēšanas metodes, maiņstrāvas un līdzstrāvas piedziņas sistēmās, kā arī uzzīmēt regulēšanas raksturlīknes. Spēj aprēķināt pārejas procesus līdzstrāvas un maiņstrāvas piedziņas sistēmām. - Kontroldarbs. Tiek pārbaudīta studenta spēja aprēķināt pārejas procesus līdzstrāvas un maiņstrāvas piedziņas sistēmām, kā arī uzzīmēt raksturlīknes ātruma un strāvas izmaiņai laikā. Spēj aprēķināt jaudas zudumus līdzstrāvas un maiņstrāvas piedziņām. - Kontroldarbs. Tiek pārbaudīta studenta spēja aprēķināt jaudas zudumus līdzstrāvas un maiņstrāvas piedziņām. Spēj izvēlēties elektriskos dzinējus dažādiem piedziņas darba režīmiem ražošanas mehānismiem dažādos tehnoloģiskos procesos. - Kontroldarbs. Tiek pārbaudīta studenta spēja izvēlēties elektriskos dzinējus dažādiem piedziņas darba režīmiem ražošanas mehānismiem dažādos tehnoloģiskos procesos. Spēj praktiski saslēgt līdzstrāvas un maiņstrāvas piedziņu shēmas, tās eksperimentāli izpētīt un uzrakstīt laboratorijas darbu atskaiti. - Laboratorijas darbu ieskaite, kurā tiek pārbaudītas studiju zināšanas laboratorijas darbu izpildē. Spēj izstrādāt un analizēt elektriskās piedziņas tipveida shēmas. - Eksāmens, kurā tiek pārbaudītas studenta zināšanas visā studiju kursā. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Izpildīti kontroldarbi - 20%
Nokārtota laboratorijas darbu ieskaite - 30% Nokārtots eksāmens - 50% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Zināšanas elektrībā un magnētismā, elektrotehnikas teorētiskajos pamatos, elektriskajās mašīnās un energoelektronikā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|