SD0003 Inovatīvu produktu izstrāde un uzņēmējdarbība

Kods SD0003
Nosaukums Inovatīvu produktu izstrāde un uzņēmējdarbība
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Inovācijas
Struktūrvienība Studiju departaments
Mācībspēks Elīna Gaile-Sarkane, Vita Brakovska, Anita Geriņa-Ancāne, Jūlija Gušča, Elīna Miķelsone, Valentīna Strautmane, Modris Ozoliņš, Ieva Andersone, Darja Čirjuļina, Deniss Kolosovs, Judīte Jakubāne, Gina Mata, Jana Eriņa, Gerda Gaidukova
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss rada padziļinātu izpratni par biznesa uzsākšanas un attīstības procesiem no biznesa idejas līdz pat gatavam produktam. Studiju kursa ietvaros tiek attīstītas studējošo kompetences jaunu produktu izstrādāšanā un tehnoloģiju pārnesē, tiek veidota uzņēmējprasme un iegūto zināšanu par jaunu produktu izstrādi pielietošana praksē. Vienlaikus tiek veicināta vispārējā jaunrades un plānošanas prasmju attīstība, kā arī prasme prezentēt individuālās idejas. Mācību darbs ir orientēts uz zināšanu apguvi darot un integrētu teorētisko zināšanu veidošanu..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Ievads. Inovācija un tehnoloģiju pārnese. Komercdarbības pamati. Belbin tests. 3 2 1 4
Projekta priekšlikuma prezentācija. Projektu izvēle. Projekta grupu izveidošana. Komandas nozīme uzņēmumā. 2 2 1 3
Projektu vadīšana. Komercdarbības pamati. 2 2 1 3
Vajadzību identificēšana. 10 10 5 15
Produkta funkcijas un to noteikšana. Funkciju kategorijas. Funkciju domāšana (functional thinking). 3 3 2 4
Vajadzību-funkciju matrica, QFD matrica. Produkta sākotnējā specifikācija (funkcijās balstīta specifikācija). 3 3 2 4
Koncepciju radīšana. Radošās domāšanas metodes. 4 4 2 6
Radošās domāšanas metodes. Vajadzību/funkciju integrēšana produktā. 4 4 2 6
Koncepciju skices. Koncepciju prezentācijas. 4 4 2 6
Koncepciju izvērtēšana (caurskatīšana, novērtēšana). 2 1 1 2
Koncepciju attīstības tunelis. TRIZ metode, tās izmantošana koncepciju radīšanā. 3 3 1 5
Produkta stratēģiskā attīstītība un ekonomiskais pamatojums. 2 4 1 5
Nozares tehnoloģijas Produkta arhitektūra. Produkta funkcijas. 6 6 3 9
Nozares tehnoloģijas. 4 4 2 6
Produkta darbības ietekmes faktoru noteikšana P diagramma. 2 2 1 3
Produkta dizains, produkta pievienotā vērtība. 3 3 2 4
Robustais dizains. Izstrādājumu arhitektūra. 3 3 1 5
Produkta prototipēšanas veidi un iespējas. Produktu testēšana. 4 4 2 6
Produktu/pakalpojumu izstrādāšana. Patenti, intelektuālais īpašums. Produktu izstrādāšanas tiesiskais pamats. 2 2 1 3
Produkta specifikācija pašizmaksas kalkulācijai. Ražošanas izmaksas un to plānošana. 2 2 1 3
Produkta stratēģiskās attīstības plānošana. Uzņēmuma stratēģiskās vadīšanas pamati. 2 2 1 3
Produkta mārketings, pārdošanas kanālu izvēle. Produkta pārdošana starptautiskā tirgū. Eksporta stratēģijas. Starptautiskā tiesiskā vide. 2 2 1 3
Investīciju piesaiste uzņēmējdarbības uzsākšanai. 2 2 1 3
Pārrunu, dialoga veidošanas un prezentācijas prasmes. 2 2 1 3
Moduļa kopsavilkums (Contract book, prezentācija). 4 4 2 6
Kopā: 80 80 40 120
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir sniegt padziļinātas zināšanas jaunu produktu izstrādāšanu, tehnoloģiju pārnesi, uzņēmējdarbību, kā arī inovācijām un to rezultātu komercializācijas jautājumos, veicināt prasmi izmantot iegūtās zināšanas, prasmes un metodes praksē un profesionālajā attīstībā, uzsākot komercdarbību un veidojot uzņēmumus, kā arī vadot komandas darbu, attīstīt prasmi prezentēt individuālās idejas. Studiju kursa uzdevumi ir attīstīt studējošo prasmes: - noteikt patērētāju (klientu) vajadzības un tās pārvērst produkta funkcijās; - izmantot jaunrades metodes un spēt tās izmantot konkrētā situācijā; - pārzināt ražošanas procesu un spēt analizēt procesu kartes/produktu rasējumus; - izstrādāt produkta specifikāciju ekonomisko aprēķinu veikšanai; - spēt atšķirt, attiecināt un izskaidrot dažādus ekonomiskos un tehniskos rādītājus un indikatorus; - plānot un organizēt investīciju piesaistes procesu, prot sastādīt investīciju plānu; - atrast, atlasīt, izvērtēt, strukturēt informāciju un izskaidrot to citiem.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Spēj noteikt patērētāju (klientu) vajadzības un tās pārvērst produkta funkcijās. - Pārbaudes veidi: pārbaudes darbs, individuālie un grupu projekti, prezentācijas. Kritēriji: spēj novērtēt, analizēt, diskutēt un atrast atbilstošākos risinājumus. Spēj sintezēt jaunas idejas.
Pārzina dažādus inovāciju aspektus, jaunrades metodes un to nozīmi, spēj novērtēt atbilstošās metodes lietderību konkrētā situācijā. - Pārbaudes veidi: pārbaudes darbs, individuālie un grupu projekti, prezentācijas. Kritēriji: spēj atšķirt atklātas un slēgtas inovācijas, izvēlēties tām atbilstošos biznesa modeļus.
Pārzina jaunu produktu izstrādes un tehnoloģiju pārneses procesus - Pārbaudes veidi: pārbaudes darbs, individuālie un grupu projekti. Kritēriji: spēj integrēt un apvienot dažādus risinājumus jaunu produktu izstrādē.
Pārzina ražošanas procesu un spēj analizēt procesu kartes/produktu rasējumus un atbilstoši tiem izstrādāt produkta specifikāciju ekonomisko aprēķinu veikšanai. - Pārbaudes veidi: pārbaudes darbs, individuālie un grupu projekti, prezentācijas. Kritēriji:pārzina tāmēšanas pamatus un spēj veikt produktu ekonomisko izvērtēšanu.
Spēj atšķirt, attiecināt un izskaidrot dažādus ekonomiskos un tehniskos rādītājus un indikatorus, izvēlēties no tiem situācijas risināšanai atbilstošākos. - Pārbaudes veidi: individuālie un grupu projekti, gala pārbaudes darbs (eksāmens), prezentācija. Kritēriji: spēj izstrādāt produktu prototipus.
Izprot investīciju piesaistes procesu, prot sastādīt investīciju plānu. - Pārbaudes veidi: individuālie un grupu projekti, gala pārbaudes darbs (eksāmens), prezentācija. Kritēriji: prot izstrādāt piedāvājumus potenciālajiem investoriem. Spēj sastādīt biznesa un investīciju plānu, to prezentēt investoriem.
Spēj atrast, atlasīt, izvērtēt, strukturēt informāciju un izskaidrot to citiem. - Pārbaudes veidi: praktiskie uzdevumi (grupu un/vai individuālais darbs), diskusijas, prezentācijas. Kritēriji: spēj pārliecinoši izklāstīt savu viedokli, prezentēt grupas darba rezultātus, publiski argumentēt savu viedokli.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Grupu vai individuāls darbs - 30%
Grupas/individuāli darbi auditorijā - 20%
Kontroldarbi/pārbaudes darbi - 10%
Produkta prototipa un investīciju plāna prezentācija (eksāmens) - 40%
 
Priekšzināšanas Ieteicamas priekšzināšanas uzņēmējdarbībā un ekonomikas pamatos, nozares tehnoloģijās.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas nedēļā Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 40.0 40.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]