Kods | SD0001 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Kompetencēs balstītas studijas augstskolā: izaicinājumi un risinājumi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Brīvās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Doktora, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Sociālās zinātnes | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Studiju departaments | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Karine Oganisjana, Inga Lapiņa, Pēteris Apse-Apsītis | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss ir paredzēts augstskolas docētājiem, lai veicinātu viņu profesionālo kompetenci orientēties pārmaiņu laika augstākās izglītības aktuālajos jautājumos, apgūt nepieciešamās zināšanas un pilnveidot prasmes kompetencēs balstītu studiju īstenošanai un inovatīvu risinājumu izstrādei. Kursam ir divas daļas ar četrām tematiskām sadaļām (katra 1 k.p.), kura aktualizē jautājumus par pārmaiņu laika: 1) augstākās izglītības vispārējo ietvaru un docētāju profesionālo kompetenci nodrošināt studentcentrētu studiju procesu; 2) kompetencēm, kas ir aktuālas studentiem un docētājiem globālās digitalizācijas laikmetā; 3) kompleksas un daudzveidīgas domāšanas kultūru problēmrisināšanai un pētniecībai, jaunradei un uzņēmējspējai, projektu rakstīšanai, kā arī personiskajai līderībai uzticības veidošanai docētāju un studentu savstarpējās attiecībās; un 4) problēmbalstīto studiju organizāciju un starpdisciplinaritāti ilgtspējīgai attīstībai un inovācijas kultūras paaugstināšanai. Studiju kursā tiek arī analizētas izmaiņas normatīvajā regulējumā Latvijā, studiju programmu un kursu kvalitātes un studentu sasniegumu vērtēšanas sistēma. Saskaņā ar pieaugošiem internacionalizācijas procesiem augstskolā, kursā tiek analizētas arī kultūras dimensijas un darba specifika starptautiskajā studentu auditorijā. Moduļi varētu tikt apgūti atsevišķi vai dažādās kombinācijās. . |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir izveidot ietvaru, kurā augstskolas docētāji pilnveido savas zināšanas, attīsta profesionālās prasmes un iegūst jaunu pieredzi un pārliecību par sevi, lai pārvarētu ar kompetencēs balstītu studiju īstenošanu saistītos izaicinājumus. Studiju kursa uzdevumi tā dalībniekiem veicināt: 1. Izpratnes veidošanos par augstākās izglītības jaunajām tendencēm, koncepcijām un teorētisko ietvaru Latvijā un citās EU valstīs, sasaistot tos ar savu profesionālo darbību un apzinoties, kādas zināšanas ir nepieciešamas profesionālā līmeņa paaugstināšanai; 2. prasmes attīstību organizēt mūsdienīgu studentcentrētu un problēmbalstītu studiju procesu, veicinot uzticēšanās savstarpējās attiecībās pilnveidi, nodrošinot pozitīvu mācīšanās-mācīšanas kultūru un studentu pašvadītu mācīšanos, pilnveidojot arī studentu sasniegumu vērtēšanas pieejas; 3. spēju pilnveidi problēmrisināšanai un pētniecībai, kā arī jaunradei un uzņēmējspējai nepieciešamās domāšanas kultūru, kas balstās uz metakognitivitāti un dažādu veidu domāšanas integrēšanu; 4. pozitīvu attieksmi pret studiju procesa digitalizāciju, paaugstinot kursa dalībnieku pārliecību par savām spējām jēgpilni izmantot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas; 5. zināšanu pilnveidi jaunu projektu izstrādei un savu studiju kursu pilnveidei, kritiski novērtēt un pilnveidot tos; 6. prasmju pilnveidi darbam starptautiskajā studentu auditorijā, balstoties uz dažādu kultūru īpatnību izpratni. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
1.1. Izprot augstākās izglītības jaunās tendences, koncepcijas, teorētisko ietvaru, kā arī izmaiņas normatīvajā regulējumā Latvijā un studiju programmu un kursu kvalitātes un studentu sasniegumu vērtēšanas un veicināšanas pieejas. - 1. Diskusija interaktīvās lekcijās un pēc literatūras lasīšanas.
2. Grupu darbs zināšanu sistematizēšanai un to kritiskai analīzei.
3. Patstāvīgais darbs un rezultātu prezentēšana un apspriešana.
1.2. Izprot augstskolas docētāju profesionālo kompetenču būtību un to pilnveidošanas iespējas. - 1. Diskusija interaktīvā lekcijā. 2. Grupu darbs zināšanu sistematizēšanai un to kritiskai analīzei. 2.1. Prot domāt daudzveidīgi un sistēmiski, kā arī spēj izmantot to savu studentu metakognitivitātes, kreatīvās, kritiskās, proaktīvās u.c. domāšanas veidu veicināšanai problēmrisināšanas un pētniecības, kā arī jaunrades un uzņēmējspējas attīstīšanas procesā. - 1. Diskusijas interaktīvās lekcijās. 2. Grupu darbs piedāvāto kreatīvās un kritiskās domāšanas, kā arī metakognitivitātes veicināšanas paņēmienu trenēšanai. 3. Docētāju stāsti par domāšanas veicināšanas paņēmienu izmantošanu viņu darbā ar studentiem. Stāstu kopīgā analīze nodarbībā. 2.2. Prot jēgpilni izmantot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas. - 1. Diskusija. 2. Pieredzes apmaiņa. 3. “Remote laboratorijas” idejas analīze savu studiju kursu pasniegšanas skatījumā. 3.1. Spēj atrast jaunu projektu piedāvājumus un strādāt ar projektu dokumentāciju, izmantojot kompetenču sinerģiju un izstrādāt studiju kursus, kritiski novērtēt un pilnveidot tos. - 1. Diskusija interaktīvā lekcijā. Diskusija par caurviju kompetencēm un projektu izstrādes metodoloģiju. 2. Jauna studiju kursa izstrāde vai esošā kursa kritiskā analīze. 3. Rezultātu prezentēšana kolēģiem. 3.2. Izprot personiskās līderības pamatprincipus uzticības veidošanai savstarpējās attiecībās. - 1. Diskusija interaktīvā lekcijā. 2. Grupu darbs problēmsituāciju analīzei. 4.1. Veiksmīgi darbojas starptautiskajā studentu auditorijā, balstoties uz dažādu kultūru īpatnību izpratni - 1. Diskusijas interaktīvās lekcijās. 2. Grupu darbs kultūru dimensiju analīzei, lai labāk izprastu savu starptautisko studentu uzvedību un domāšanas īpatnības. 3. Esejas rakstīšana par sava darba efektivitātes uzlabošanu starptautisko studentu auditorijā. 4.2. Spēj organizēt mūsdienīgu studentcentrētu un problēmbalstītu studiju procesu, izmantojot dažādas mācīšanas pieejas studentu sinhronas un asinhronas mācīšanās, kā arī jauktās un hibrīdās mācīšanās nodrošināšanai. - 1. Dažādu mācīšanas metožu aprobēšana savā pedagoģiskajā praksē un refleksija par iegūto pieredzi. 2. Grupu darbs rezultātu apspriešanai. 3. Diskusija apgūtā apkopošanai. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Individuālais darbs ar zinātnisko literatūru - 25%
Patstāvīgais darbs - 25% Grupu darbs nodarbībās - 25% Ieskaite - 25% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Docēšanas pieredze augstskolā. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|