LJA271 Kuģu uzbūve un teorija

Kods LJA271
Nosaukums Kuģu uzbūve un teorija
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Jūras transports
Struktūrvienība Latvijas Jūras akadēmija
Mācībspēks Imants Aleksandrovs, Oļģerts Sakss
Kredītpunkti 1.0 (1.5 ECTS)
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss ir izstrādāts atbilstoši STCW konvencijas kodeksa A-III/2 standarta un profesijas standarta prasībām, kā arī ņemot vērā attiecīgo IMO paraugkursu rekomendācijas un citus saistošos normatīvos dokumentus. .
Kuģa teorija ir zinātne par kuģa īpašībām atkarībā no tā ārējas formas un masu novietojuma. Kuģa teorija pēta likumus, kuri nosaka kuģa jūrasspējas. Kuģa jūrasspējas nosacīti var sadalīt divās grupās. Pirmā grupa, kas apvieno tādas īpašības kā peldētspēja jeb peldamība, stabilitāte jeb noturība un nenogremdējamība, attiecas uz kuģa nekustīgu atrašanos mierīgā ūdenī. Otrā grupa apvieno tādas īpašības kā vadāmība, gājība un zvalstīšanās jeb šūpošanās. Kravu jūras pārvadājumu efektivitāte ir zināmā mērā atkarīga no kuģa ātruma, tādēļ modernie kuģi tiek apgādāti ar jaudīgām, lielā mērā automatizētam enerģētiskām iekārtām, kurām atbilst attiecīgi projektēti un izgatavoti dzinekļi. Tā kā jūra reti kad ir mierīga, tad jautājumam par kuģa uzvedību viļņošanās laikā ir liela nozīme drošā kuģošanā. Arī pareizai kuģa kursa izvēlei vētras laikā ir ļoti liela nozīme drošas kuģošanas garantēšanā..
Nepilna laika neklātienes studijas tiek organizētas pēc individuāli izstrādāta studiju plāna..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Kuģu būves materiāli (IMO 7.01.-Competence 3.1) - norāda, ka tēraudi ir dzelzs sakausējumi, kuru īpašības ir atkarīgas no izmantoto leģējošo materiālu veida un daudzuma - norāda, ka kuģu būves tērauda specifikācijas nosaka klasifikācijas sabiedrības - nosaka, ka kuģu būves tēraudu pārbauda un klasificē klasificēšanas sabiedrības inspektori, kas to apzīmogo ar apstiprinājuma zīmēm - paskaidro, ka lielākajā daļā kuģa daļu izmanto vieglu tēraudu, kura šķira A līdz E - norāda, kāpēc augstākas stiepes tēraudu var izmantot vietās ar augstu spriegumu, piemēram, sloksnē - skaidro, ka augstākas stiepes tērauda izmantošana vieglā tērauda vietā ļauj ietaupīt svaru, ja ir tāda pati stiprība. - paskaidro, ko nozīmē: - stiepes izturība - elastība - cietība - stingrība - definē deformāciju kā pagarinājumu, kas dalīts ar sākotnējo garumu - ieskicē sprieguma-deformācijas līkni vieglam tēraudam - paskaidro: - tecēšanas robeža - maksimālais stiepes spriegums - elastības modulis 4 3 4 3
Kuģa starpsienas un to veidi starpsienas, veidi un atrašanās vieta - nosaka, ka šķērseniskās starpsienas kalpo, lai sadalītu kuģi, lai novērstu applūšanu un riepu izplatīšanos, lai atbalstītu klājus un virsbūves un izturētu plauktu slodzi - izšķir ūdensnecaurlaidīgas, necaurlaidīgas un eļļas necaurlaidīgas vai tvertņu starpsienas - nosaka: - robežlīniju - starpsienu klāju - laika apstākļu necaurlaidību - nosaka, ka kravas kuģiem jābūt: : triecienstarpsiena, ūdensnecaurlaidīga līdz brīvsānu klājam, novietota ne mazāk kā 5% no kuģa garuma (vai 10 metriem, atkarībā no tā, kurš ir mazāks) un ne vairāk kā 8% no kuģa garuma no priekšējā perpendikula : pēcpīķa starpsiena, kas aptver kāta cauruli un stūres stumbru ūdensnecaurlaidīgā nodalījumā - starpsiena katrā mašīntelpas galā - paskaidro, ka kravas kuģiem atbilstoši to garumam ir vajadzīgas papildu starpsienas, kā noteikts klasificēšanas sabiedrības noteikumos - apraksta ūdensnecaurlaidīgas starpsienas konstrukcijas 6 4 6 4
Ūdensnecaurlaidīgas durvis Ūdensnecaurlaidīgas un laikapstākļu necaurlaidīgas durvis - nosaka, ka atverēm ūdensnecaurlaidīgajās starpsienās jābūt aprīkotām ar ūdensnecaurlaidīgām durvīm - nosaka, ka atveru skaits pasažieru kuģu ūdensnecaurlaidīgajās starpsienās ir jāsamazina līdz minimumam, kas atbilst kuģa R2 konstrukcijai un darbībai - iedala ūdensnecaurlaidīgās durvis šādās kategorijās: : 1. klase - veramas durvis : 2. klase — ar roku atveramas bīdāmās durvis : 3. klase — bīdāmās durvis, kas ir gan mehāniski darbināmas, gan ar roku darbināmas - nosaka, ka visu veidu ūdensnecaurlaidīgajām durvīm jābūt aizvērtām, kuģim noliekot 15° leņķī jebkurā virzienā - ar skicēm apraksta mehāniski darbināmu bīdāmo ūdensnecaurlaidīgo durvju izvietojumu - ar skicēm apraksta veramas ūdensnecaurlaidīgas durvis, parādot to nostiprināšanas līdzekļus - nosaka, ka veramas ūdensnecaurlaidīgas durvis ir atļautas tikai virs klāja vismaz 2,0 metrus virs dziļākās sadales kravas līnijas 4 3 4 3
Korozija un tās novēršana korozija un tās novēršana - paskaidro, ko nozīmē korozija - paskaidro, ko nozīmē metālu erozija, un sniedz piemērus, kur tā var notikt - apraksta korozijas šūnas veidošanos un definē anodu, katodu un elektrolītu - norāda, ka korozija notiek pie anoda, kamēr katods paliek neskarts - apraksta galvanisko metālu sēriju jūras ūdenī - ņemot vērā galvanisko sēriju, norāda, kurš no diviem metāliem veidos anodu korozijas šūnā - izskaidro virsmas stāvokļa vai sprieguma koncentrācijas atšķirības, kas var izraisīt korozijas šūnas starp diviem viena metāla laukumiem - norāda, ka koroziju var kontrolēt: : aizsargpārklājuma uzklāšana, lai izolētu tēraudu no gaisa vai jūras ūdens elektrolīta : izmantojot katodaizsardzību, lai neļautu tēraudam veidot korozijas šūnas anodu - skaidro, ka katodaizsardzību var izmantot tikai zemūdens korpusa vai balasta tanku aizsardzībai - norāda, ka abas iepriekš minētās metodes parasti izmanto kopā 8 4 8 4
Aptaujas un sausā doka - norāda klasificēšanas sabiedrību aptauju biežumu - nosaka, ka intervālus starp sauso dokstaciju var pagarināt līdz 2,5 gadiem, ja kuģim ir augstas pretestības krāsa un apstiprināta automātiska nospiešanas strāvas katodaizsardzības sistēma - nosaka, ka speciālos apsekojumus var aizstāt nepārtraukta korpusa apsekošana, kurā 5 gadu laikā tiek pārbaudīti visi nodalījumi - izskaidro visus apsekojumu veidus, kuriem kuģis ir pakļauts, tostarp, bet tikai: sākotnējais apsekojums, atjaunošanas apsekojums, periodisks apsekojums, starpposma apsekojums, ikgadējais apsekojums, kuģa dibena ārpuses pārbaude, papildu apsekojums. - Izskaidro Harmonizēto kuģu apsekošanas un sertifikācijas sistēmu - Izskaidro naftas tankkuģu stāvokļa novērtēšanas shēmu (CAS) un stāvokļa novērtēšanas programmu (CAP) - uzskaita ikgadējā apsekojumā pārbaudītās preces kā: :atveru aizsardzība: lūkas, ventilatori, kravas durvis, sānu iluminatori, sānu izplūdes atveres un visas citas atv 2 2 2 2
Kopā: 24 16 24 16
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas par kuģa ekspluatāciju, tā jūrasspējas uzturēšanu atbilstoši normatīvo aktu prasībām, pielietojot kuģa un tā ierīču rasējumus, noturības un stiprības dokumentāciju, ievērojot labu jūras praksi, atbilstoši STCW konvencijas Kodeksa A-III/2 prasībām, kā arī ņemot vērā attiecīgo IMO paraugkursu rekomendācijas un citus saistošos normatīvos dokumentus. Studiju kursa uzdevumi: - iemācīt raksturot kuģa korpusa konstrukcijas elementus; - iemācīt raksturot kuģa aprīkojumu un iekārtas; - iemācīt darbināt galvenās spēka iekārtas un palīgmehānismus, un saistītās vadības sistēmas; - iemācīt saglabāt kuģa jūrasspēju; - iemācīt noteikt un plānot tehniskās ekspluatācijas pasākumus; - iemācīt kontrolēt galsveri, noturību un slodzi; - izveidot prasmes nodrošināt un uzturēt kuģa jūrasspēju, tostarp ūdensnecaurlaidību, atbilstoši IMO kuģu sākotnējās noturības kritērijiem un vispārpieņemtai jūras praksei.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas. Pārzina standarta beramkravu kuģa svarīgo konstrukcijas daļu stiprības ierobežojumus un spēj interpretēt dotos lieces momentu un bīdes spēku skaitļus. - Metodes: starppārbaudījumi (testi), patstāvīgais darbs, noslēguma pārbaudījums. Vērtēšanas kritēriji: 1) Spēj parādīt padziļinātas zināšanas kuģu būvē, kuģu uzbūvē un teorijā, tostarp bojājumu novēršanā. 2) Spēj parādīt zināšanas par kuģu uzbūves pamatprincipiem un teoriju un apstākļiem, kas ietekmē galsveri un noturību, un pasākumiem, kas nepieciešami galsveres un noturības saglabāšanai. 3) Spēj parādīt zināšanas par ietekmi uz kuģa galsveri un noturību, ja bojāts un tādēļ applūdis kāds nodalījums, un par veicamajiem pretpasākumiem. 4) Spēj parādīt zināšanas par IMO norādījumiem attiecībā uz kuģa noturību.
Prasmes. Spēj izskaidrot, kā izvairīties no korozijas, noguruma un neatbilstošas kravas apstrādes kaitīgās ietekmes uz beramkravu kuģiem. - Metodes: starppārbaudījumi (testi), patstāvīgais darbs, noslēguma pārbaudījums. Vērtēšanas kritēriji: 1) Norāda, ka tēraudi ir dzelzs sakausējumi, kuru īpašības ir atkarīgas no izmantoto leģējošo materiālu veida un daudzuma. 2) Norāda, ka kuģu būves tērauda specifikācijas nosaka klasifikācijas sabiedrības, ka kuģu būves tēraudu pārbauda un klasificē klasificēšanas sabiedrības inspektori, kas to apzīmogo ar apstiprinājuma zīmēm.
Kompetences. Spēj novērtēt paziņotos defektus un bojājumus kravas telpās, lūku vākos un balasta tvertnēs un veikt atbilstošus pasākumus. - Metodes: starppārbaudījumi (testi), patstāvīgais darbs, noslēguma pārbaudījums. Vērtēšanas kritēriji: vērtējumi ir balstīti uz pieņemtiem principiem, pamatotiem argumentiem un pareizi veikti. Pieņemtie lēmumi ir pieņemami, ņemot vērā kuģa drošību un pastāvošos apstākļus.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Starppārbaudījumi (testi) - 30%
Patstāvīgais darbs - 30%
Noslēguma pārbaudījums - 40%
 
Priekšzināšanas Vidusskolas līmeņa zināšanas matemātikā, fizikā, angļu valodā, izpildes līmeņa zināšanas saskaņā ar IMO Model Course 7.03 Officer in Charge of a Navigational Watch.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP EKPS Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 1.0 1.5 0.5 0.5 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]