Kods | LJA271 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Kuģu uzbūve un teorija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Jūras transports | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Latvijas Jūras akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Imants Aleksandrovs, Oļģerts Sakss | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 1.0 (1.5 ECTS) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss ir izstrādāts atbilstoši STCW konvencijas kodeksa A-III/2 standarta un profesijas standarta prasībām, kā arī ņemot vērā attiecīgo IMO paraugkursu rekomendācijas un citus saistošos normatīvos dokumentus. . Kuģa teorija ir zinātne par kuģa īpašībām atkarībā no tā ārējas formas un masu novietojuma. Kuģa teorija pēta likumus, kuri nosaka kuģa jūrasspējas. Kuģa jūrasspējas nosacīti var sadalīt divās grupās. Pirmā grupa, kas apvieno tādas īpašības kā peldētspēja jeb peldamība, stabilitāte jeb noturība un nenogremdējamība, attiecas uz kuģa nekustīgu atrašanos mierīgā ūdenī. Otrā grupa apvieno tādas īpašības kā vadāmība, gājība un zvalstīšanās jeb šūpošanās. Kravu jūras pārvadājumu efektivitāte ir zināmā mērā atkarīga no kuģa ātruma, tādēļ modernie kuģi tiek apgādāti ar jaudīgām, lielā mērā automatizētam enerģētiskām iekārtām, kurām atbilst attiecīgi projektēti un izgatavoti dzinekļi. Tā kā jūra reti kad ir mierīga, tad jautājumam par kuģa uzvedību viļņošanās laikā ir liela nozīme drošā kuģošanā. Arī pareizai kuģa kursa izvēlei vētras laikā ir ļoti liela nozīme drošas kuģošanas garantēšanā.. Nepilna laika neklātienes studijas tiek organizētas pēc individuāli izstrādāta studiju plāna.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas par kuģa ekspluatāciju, tā jūrasspējas uzturēšanu atbilstoši normatīvo aktu prasībām, pielietojot kuģa un tā ierīču rasējumus, noturības un stiprības dokumentāciju, ievērojot labu jūras praksi, atbilstoši STCW konvencijas Kodeksa A-III/2 prasībām, kā arī ņemot vērā attiecīgo IMO paraugkursu rekomendācijas un citus saistošos normatīvos dokumentus. Studiju kursa uzdevumi: - iemācīt raksturot kuģa korpusa konstrukcijas elementus; - iemācīt raksturot kuģa aprīkojumu un iekārtas; - iemācīt darbināt galvenās spēka iekārtas un palīgmehānismus, un saistītās vadības sistēmas; - iemācīt saglabāt kuģa jūrasspēju; - iemācīt noteikt un plānot tehniskās ekspluatācijas pasākumus; - iemācīt kontrolēt galsveri, noturību un slodzi; - izveidot prasmes nodrošināt un uzturēt kuģa jūrasspēju, tostarp ūdensnecaurlaidību, atbilstoši IMO kuģu sākotnējās noturības kritērijiem un vispārpieņemtai jūras praksei. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas.
Pārzina standarta beramkravu kuģa svarīgo konstrukcijas daļu stiprības ierobežojumus un spēj interpretēt dotos lieces momentu un bīdes spēku skaitļus. - Metodes: starppārbaudījumi (testi), patstāvīgais darbs, noslēguma pārbaudījums. Vērtēšanas kritēriji:
1) Spēj parādīt padziļinātas zināšanas kuģu būvē, kuģu uzbūvē un teorijā, tostarp bojājumu novēršanā.
2) Spēj parādīt zināšanas par kuģu uzbūves pamatprincipiem un teoriju un apstākļiem, kas ietekmē galsveri un noturību, un pasākumiem, kas nepieciešami galsveres un noturības saglabāšanai.
3) Spēj parādīt zināšanas par ietekmi uz kuģa galsveri un noturību, ja bojāts un tādēļ applūdis kāds nodalījums, un par veicamajiem pretpasākumiem.
4) Spēj parādīt zināšanas par IMO norādījumiem attiecībā uz kuģa noturību. Prasmes. Spēj izskaidrot, kā izvairīties no korozijas, noguruma un neatbilstošas kravas apstrādes kaitīgās ietekmes uz beramkravu kuģiem. - Metodes: starppārbaudījumi (testi), patstāvīgais darbs, noslēguma pārbaudījums. Vērtēšanas kritēriji: 1) Norāda, ka tēraudi ir dzelzs sakausējumi, kuru īpašības ir atkarīgas no izmantoto leģējošo materiālu veida un daudzuma. 2) Norāda, ka kuģu būves tērauda specifikācijas nosaka klasifikācijas sabiedrības, ka kuģu būves tēraudu pārbauda un klasificē klasificēšanas sabiedrības inspektori, kas to apzīmogo ar apstiprinājuma zīmēm. Kompetences. Spēj novērtēt paziņotos defektus un bojājumus kravas telpās, lūku vākos un balasta tvertnēs un veikt atbilstošus pasākumus. - Metodes: starppārbaudījumi (testi), patstāvīgais darbs, noslēguma pārbaudījums. Vērtēšanas kritēriji: vērtējumi ir balstīti uz pieņemtiem principiem, pamatotiem argumentiem un pareizi veikti. Pieņemtie lēmumi ir pieņemami, ņemot vērā kuģa drošību un pastāvošos apstākļus. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Starppārbaudījumi (testi) - 30%
Patstāvīgais darbs - 30% Noslēguma pārbaudījums - 40% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Vidusskolas līmeņa zināšanas matemātikā, fizikā, angļu valodā, izpildes līmeņa zināšanas saskaņā ar IMO Model Course 7.03 Officer in Charge of a Navigational Watch. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|