Kods | LJA599 | ||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Kuģa uzbūve un teorija (studiju darbs) | ||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Jūras transports | ||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Latvijas Jūras akadēmija | ||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Oļģerts Sakss | ||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 1.0 (1.5 ECTS) | ||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Kuģa teorija ir zinātne par kuģa īpašībām atkarībā no tā ārējas formas un masu novietojuma. Kuģa teorija pēta likumus, kuri nosaka kuģa jūras spējas. Kuģa jūrasspējas nosacīti var sadalīt divās grupās. Pirmās grupas īpašības pēta, apskatot kuģa statiskos stāvokļus uz mierīga ūdens. Kuģa kustība, tās ātrums un paātrinājums, mainoties stāvoklim attiecībā pret ūdens virsmu, netiek ņemti vērā. Tādēļ šī kuģa teorija ir nosaukta par kuģa statiku. Kuģa statika pēta peldamību, noturību un nenogremdējamību. Šos uzdevumus bez lielām grūtībām var izpētīt ar teorētiskās mehānikas un hidrostatikas metodēm.. Otrā grupa apvieno tādas īpašības kā vadāmība, gājība un zvalstīšanās jeb šūpošanās. Šīs īpašības ir saistītas ar kuģa pārvietošanos pa jūras virsmu, kas ļoti reti ir mierīga. Šīs grupas īpašības pēta kuģa teorijas sadaļa, kuru sauc par kuģa dinamiku. Kuģa dinamika pēta kuģa kustību, kas radusies dažādu ārēju spēku iedarbības rezultātā. Šie uzdevumi ir daudz sarežģītāki, tādēļ, iegūstot teorētiskos risinājumus, pat vienkāršotā uzdevuma nostādnē jāpārvar lielas grūtības. Risinot kuģa dinamikas uzdevumus, plaši pielieto eksperimentālās metodes. Kuģa gājība ir atkarīga no kuģa korpusa formas, tā virsmas stāvokļa un dzinekļa, tādēļ kuģu teorijas ietvaros ir divas sadaļas, kurās pēta vides pretestību kuģa kustībai un kuģa dzinekļu teoriju.. Nepilna laika studijas neklātienē tiek organizētas pēc individuāli izstrādāta studiju plāna.. |
||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju darba mērķis nostiprināt iegūtās teorētiskās zināšanas un prasmes kuģa kustības pretestības, dzinēja jaudas un degvielas patēriņa aprēķinā, apkopot rezultātus un tos interpretēt. Studiju darba uzdevumi ir attīstīt prasmes: 1. Veikt kuģa kustības pretestības aprēķinu. 2. Veikt kuģa dzinēja jaudas aprēķinu. 3. Veikt degvielas patēriņa aprēķinu. 4. Izdarīt secinājumus un sniegt priekšlikumus. | ||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas.
1) Pārzina kuģa peldamības, noturības un nenogremdējamības parametrus un spēj tos novērtēt.
2) Pārzina kuģa dzinekļu konstrukcijas un spēj veikt nepieciešamos aprēķinus.
3) Spēj demonstrēt praktiskas zināšanas par noturības, galsveres un slodžu tabulām, diagrammām un slodžu aprēķināšanas aprīkojumu un to piemērošanu. - Metodes: studiju darbs (valoda un tehniskais noformējums, saturs, secinājumi un priekšlikumi) un tā aizstāvēšana.
Vērtēšanas kritēriji: spējas patstāvīgi demonstrēt zināšanas nepieciešamo parametru aprēķinos, lai nodrošināt kuģa peldamību. Prasmes. 1) Spēj veikt kuģa korpusa koeficientu noteikšanu un pretestības aprēķinus. 2) Spēj veikt kuģa dzenskrūves parametru noteikšanai nepieciešamo datu noteikšanu un veikt dzenskrūves parametru aprēķinus. 3) Spēj veidot grafikus un pamatot izvēli pēc veikto aprēķinu rezultātiem. - Metodes: studiju darbs (valoda un tehniskais noformējums, saturs, secinājumi un priekšlikumi) un tā aizstāvēšana. Vērtēšanas kritēriji: spējas patstāvīgi praktiski veikt kuģa kustības pretestības, jaudas un degvielas patēriņa aprēķinus, kā arī veidot grafikus un interpretēt rezultātus. Kompetences. 1) Spēj izmantot gūtās zināšanas nepieciešamo parametru aprēķinos, lai nodrošināt kuģa peldamību. 2) Spēj kritiski novērtēt iegūtos aprēķinu rezultātus un pamatoti pieņemt lēmumu par tālāko rīcību. - Metodes: studiju darbs (valoda un tehniskais noformējums, saturs, secinājumi un priekšlikumi) un tā aizstāvēšana. Vērtēšanas kritēriji: spējas patstāvīgi formulēt un kritiski interpretēt iegūtos aprēķinu rezultātus, tai sk., pieņemt pamatotus lēmumus. |
||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Darba valoda un tehniskais noformējums - 10%
Saturs: izklāsta loģika, teorija un prakse - 50% Secinājumi un priekšlikumi - 10% Studiju darba aizstāvēšana - 30% |
||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Vidusskolas zināšanas matemātikā, fizikā, angļu valodā. | ||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|