LJA559 Fizika

Kods LJA559
Nosaukums Fizika
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Jūras transports
Struktūrvienība Latvijas Jūras akadēmija
Mācībspēks Zigurds Strīgelis
Kredītpunkti 4.0 (6.0 ECTS)
Daļas 2
Anotācija Studiju kurss nodrošina kuģu sardzes virsnieka kompetences līmeni, kuru nosaka STCW kodeksa prasības, atbilstošu fizikālo procesu un likumsakarību izpratne. Saturā iekļautas IMO moduļu kursa 7.08.prasības..
Fizika ir cieši saistīta ar dabaszinātnēm, rezultātā veidojas jaunie starpdisciplinārie zinātnes virzieni – biofizika, materiālzinātne, fizikāla ķīmija. Fizika ir arī inženierzinātņu pamats. Tieši no fizikas attīstības ir atkarīgs ražošanas tehniskais līmenis. Tas viss norāda uz to, ka fizikas kursam tehniskajā universitātē ir īpaša nozīme. Studiju kurss ir inženiera teorētiskās sagatavotības fundamentāla bāze, bez kuras inženiera tālāka veiksmīga darbība nav iespējama. Studiju kurss sniedz uz augstskolas matemātikas balstītas teorētiskās pamatzināšanas mehānikā, molekulārā fizikā un termodinamikā, elektromagnētismā, viļņu un kvantu optikā, kvantu mehānikā, cietvielu fizikā, atomfizikā, atomu kodolu un elementārdaļiņu fizikā. Studiju kursa ietvaros tiek apgūtas praktisko uzdevumu risināšanas metodes, kā arī eksperimentālā darba iemaņas un eksperimentu rezultātu matemātiskās apstrādes pamati..
Studiju kurss sastāv no lekcijām ar praktisko uzdevumu piemēriem un laboratorijas darbiem..
Nepilna laika neklātienes studijas tiek organizētas pēc individuāli izstrādāta studiju plāna..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Fizikālie lielumi, to mērvienības, tiešie un netiešie mērījumi, kļūdas (IMO 7.08 Pielikums A1.1.1.). 4 2 4 2
Kinemātika, virzes un rotācijas kustības kinemātika. 6 4 6 4
Dinamika, Ņūtona likumi, spēku veidi, darbs, enerģija, cieta ķermeņa rotācija (IMO 7.08 Pielikums A1.1.2.; A1.1.3.). 14 10 14 10
Šķidrums. Spiediena ietekme, tā saistība ar šķidruma dziļumu un spēku (IMO 7.08 Pielikums A1.1.4.). 6 6 6 6
Mehāniskās svārstības un viļņi, rimstošās un uzspiestās svārstības. 8 4 8 4
Molekulāri kinētiskās teorijas un termodinamikas pamati, siltumietilpība, iekšējā enerģija, entropija, termodinamikas likumi, Karno cikls, siltuma mašīnas (IMO 7.08 Pielikums A1.1.5.). 14 10 14 10
Elektrostatika, elektriskais lauks vakuumā, elektriskais lauks dielektriķos, vadītāji elektriskā laukā, elektrostatiskā lauka enerģija. 8 4 8 4
Elektrodinamika, elektriskā strāvas, metālu vadītspēja no metālu klasiskās elektronu teorijas viedokļa, elektriskās strāvas likumi. 6 4 6 4
Elektromagnētisms, magnētiskais lauks vakuumā, magnētiskais lauks vielā, elektromagnētiskā indukcija, elektromagnētiskā lauka enerģija, Maksvela elektromagnētiskā lauka teorija. Nobīdes strāva, Maksvela vienādojumi elektromagnētiskam laukam integrālā un diferenciālā formā, elektromagnētiskās svārstības, elektromagnētiskie viļņi. 14 8 14 8
Optika, fotometrija, optiskie instrumenti. Elektromagnētisko viļņu mijiedarbe ar vielu, gaismas interference, gaismas difrakcija, gaismas polarizācija, hologrāfija. Siltuma starojums, fotoelektriskais efekts, gaismas spiediens. Komptona efekts. 12 8 12 8
Kvantu mehānikas elementi. 4 4 4 4
Kopā: 96 64 96 64
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis sniegt teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes fizikā augstskolas līmenī. Studiju kursa uzdevumi: - attīstīt fizisko-tehnisko pasaules uztveri un loģisko domāšanu; - sniegt zināšanas par klasisko fiziku un jaunākiem sasniegumiem fizikā un to pielietojumā dažādu tehnikas problēmu risināšanā, tai skaitā augstas pievienotās vērtības tehnoloģijās; - izveidot prasmes sasaistīt fizikas teorētisko jautājumu ar praksi, kā arī risināt salīdzinoši sarežģītus fizikas problēmu scenārijus; - attīstīt prasmes veikt fizikas eksperimentus, matemātiski apstrādāt eksperimentu rezultātus, veikt rezultātu analīzi un secinājumu gūšanu.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas. Demonstrē svarīgāko jēdzienu, fundamentālo likumu, principu, teoriju zināšanas un izpratni: - vispārīgajā fizikā (mehānikā, termodinamikā, optikā, elektromagnētismā, cietvielu fizikā kvantu fizikā); - lietišķajā fizikā (nanotehnoloģijās vai materiālu apstrādes tehnoloģijās); - augstākajā matemātikā un datorzinātnēs. Demonstrē zināšanas fizikas eksperimentu un fizikālo mērījumu metodikā, kā arī fizikas zināšanu praktiskā lietojuma aspektā. - Metodes: kontroldarbi, mājasdarbi, kompleksais patstāvīgais darbs, eksāmens. Kritēriji: spēja orientēties dažādu veidu fizikas likumos. Spēja veikt konkrētus skaitliskus aprēķinus.
Prasmes. Darbā ar informāciju spēj: - iegūt, atlasīt, analizēt un apkopot informāciju dažādos informācijas avotos; - argumentēti diskutēt par fizikāla satura un atsevišķām inženiertehniskām problēmām un to risinājumiem; - lietot datorprogrammas fizikālo procesu modelēšanā. Veicot pētījumus, spēj: - saskatīt pētījuma problēmas; - plānot un organizēt savu patstāvīgo radošo un pētniecisko darbību; - droši lietot fizikālās ierīces un aparatūru; - iegūt, apstrādāt un analizēt pētījumos iegūtos datus, izvērtēt to ticamību; - datu apstrādē lietot informācijas tehnoloģijas; - apkopot un prezentēt sava darba rezultātus. - Metodes: kontroldarbi, mājasdarbi, kompleksais patstāvīgais darbs, eksāmens. Kritēriji: spēja ar kritiski reflektējošu izpratni patstāvīgi un praktiski izmantot apgūto teoriju un zinātnisko informāciju, sadarbībā ar citiem strādāt un risināt problēmsituācijas.
Kompetences. Patstāvīgi spēj: - analizēt un risināt fizikas un tās pielietojumu pamatproblēmas; - saskatīt fizikas lietojuma iespējas inženierzinātnēs un citās zinātnes nozarēs; - iepazīties ar informāciju un komunikāciju tehnoloģiju jaunumiem un saskatīt to izmantošanas iespējas savā profesionālajā un pētnieciskajā darbā; - uzņemties iniciatīvu un atbildību, parādot zinātnisku pieeju problēmu risināšanā, kā arī sadarboties un strādāt komandā; - rast radošus risinājumus mainīgos un neskaidros apstākļos; - izvērtēt savas profesionālās darbības ietekmi uz vidi un sabiedrību. - Metodes: kontroldarbi, mājasdarbi, kompleksais patstāvīgais darbs, eksāmens. Kritēriji: spēja izskaidrot ar fiziku saistītas dabas parādības. Spēja formulēt, kritiski analizēt un argumentēti pamatot pieņemtos lēmumus un risinājumus.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Kontroldarbi - 10%
Mājasdarbu izpilde - 20%
Kompleksais patstāvīgais darbs - 30%
Eksāmens - 40%
 
Priekšzināšanas Fizikā, ķīmijā un matemātikā vidusskolas kursa apjomā; augstākās matemātikas elementi.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP EKPS Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 4.0 3.0 1.0 1.0 0.0 *
2 4.0 3.0 1.0 1.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]