LJA265 Jūrniecības angļu valoda kuģu vadītājiem

Kods LJA265
Nosaukums Jūrniecības angļu valoda kuģu vadītājiem
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Jūras transports
Struktūrvienība Latvijas Jūras akadēmija
Mācībspēks Marita Sausā, Ilze Buivide-Iremašvili
Kredītpunkti 5.0 (7.5 ECTS)
Daļas 2
Anotācija Studiju kurss sniedz studentiem zināšanas par kuģiem un kuģošanu. Studiju kursā tiek aplūkota būtiska jūrniecības leksika un terminoloģija caur dažādām jūrniecības tēmām, tādējādi veidojot pamatu zināšanām, kas nepieciešamas, lai strādātu ar dažādiem tekstiem un instrukcijām jūrniecības studiju laikā un uz kuģa. Studiju kurss palīdz studentiem attīstīt lasīšanas prasmes, rakstīšanas prasmes, klausīšanās prasmes, komunikācijas prasmes un pierakstu veidošanas prasmes līdzsvarotā veidā, apvienojot jauniegūto jūrniecības un inženiertehnisko terminoloģiju ar noderīgām vispārīgās angļu valodas konstrukcijām un vārdu krājumu, kas uzlabos studentu vispārējo valodas prasmi un pārliecību par sevi. Studiju kursu ieteicams papildināt ar vispārīgās angļu valodas klausīšanās un lasīšanas uzdevumiem, kā arī gramatikas un vārdu krājuma veidošanas materiāliem visa semestra garumā, lai nodrošinātu vispusīgu angļu valodas lietošanu, gatavojoties eksāmenam un veicinātu ikdienas komunikāciju uz kuģa. .
Studentiem tiek dotas šādas vadlīnijas veiksmīgai uzdevumu izpildei: .
1. No visiem studentiem tiek sagaidīts, ka viņi visu laiku apmeklēs nodarbības un savlaicīgi būs auditorijā. .
2. Studenti iesaistās diskusijās un sniedz prezentācijas. .
3. Mājasdarbi ir jāizpilda laikā. Studentiem tiek paziņots par gaidāmajiem testiem un viktorīnām. .
4. Tekstu, ziņojumu, prezentāciju un pārbaudes darbu kopsavilkumi tiek ņemti vērā galīgajā vērtējumā. .
5. Studentiem patstāvīgi jāmācās pašmācības materiāli un jāieplāno konsultācijas ar pasniedzēju. Konsultācijas laiks ir elastīgs un tiks organizēts tā, lai pielāgotos dažādām vajadzībām. Studentiem, kuriem ir īpašas problēmas vai nepieciešams papildu darbs, regulāri jāieplāno konsultācijas ar pasniedzēju. .
6. Studenti, kuri nav izpildījuši prasības attiecībā uz kursa darbu, netiks pielaisti pie eksāmena. .
7. Galīgā atzīme semestra beigās tiks balstīta uz eksāmenu rezultātiem, kā arī uz katra studenta sekmēm, sasniegumiem un progresu semestra laikā. .
Nepilna laika neklātienes studijas tiek organizētas pēc individuāli izstrādāta studiju plāna..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. daļa Izobāri. Atmosfēras spiediens un vējš. Spiediena sistēmas B daļa 14 8 5 8 5
Anticikloni. Aukstie un siltie anticikloni. 8 5 8 5
Cikloni. Ciklonu veidošanās 8 5 8 5
Gaisa masas robežas – vai frontes. Dažas frontu kopīgās īpašības 8 5 8 5
Laikapstākļu frontes – visu frontu kopīgās īpašības. 8 5 8 5
Frontālie mākoņi un laikapstākļi. Aukstās frontes. Frontālā krasa. Siltās fronts. Oklūzijas frontes 8 5 8 5
Vējš, viļņi un bangas. Viļņu īpašības un attiecības. 6 5 6 5
Pirmā palīdzība slimajiem un ievainotajiem. Pirmā palīdzība noslīkušajiem. B daļa 17 6 5 6 5
Izdzīvošana uz sauszemes. Meklēšanas un glābšanas operāciju pamatmodeļi. 6 5 6 5
Izdzīvojušo ārstēšana. Hipotermija. Pārtika un dzērieni. Medicīniskā palīdzība, kas saistīta ar bīstamību, ko rada ķīmisku vielu pārvadāšana ar kuģiem. Saindēšanās diagnoze un pirmā palīdzība. 6 3 6 3
2. daļa Ugunsgrēka cēloņu vispārīgs apraksts. Ugunsdzēsības metodes. Organizēšana. Pirmās palīdzības ugunsdzēsēji. Ugunsdzēsības grupas. Ugunsdzēsēju grupu sastāvs jūrā. Lieli un mazi kuģi. Ostas ugunsdzēsēju grupas. Ugunsdzēsēju grupu apmācība; personīgā drošība un kontrole. Sadarbība ar krasta ugunsdzēsēju brigādēm. B10 daļa 8 6 8 6
Uzliesmojošu materiālu uzglabāšana un apstrāde. Piesardzības pasākumi attiecībā uz sprāgstvielu apstrādi un izvietošanu. Ugunsdzēsības aprīkojuma apkope un izvietošana. Ugunsdzēsības patruļas un to pienākumi. B10 daļa 8 6 8 6
Iespējamie ugunsgrēka cēloņi un avoti. Ugunsdzēsības iekārtas. Mobilās ugunsdzēsības iekārtas. Pārnēsājami avārijas sūkņi. Ugunsdzēsības palīgaprīkojums. B10 daļa 8 6 8 6
Pamest kuģi, izdzīvošana un glābšana – vēsturisks apskats. Apmācības nozīme; avārijas stacijas. Piezīmes par kuģa pamešanu B26 daļa 6 4 6 4
Personīgais glābšanas aprīkojums, glābšanas veste. Izdzīvošana; glābšanas plosta izmantošana; glābšanas plostu, glābšanas riņķu un trapu apgāšanās vai daļēja deflācija; cilvēku glābšana ostā; glābšana ar helikopteru B daļa 26 6 4 6 4
Izdzīvošana; glābšanas plosta izmantošana; Iekāpšana glābšanas plostā no ūdens; izdzīvojušā izcelšana no ūdens; turpmākā rīcība. Glābšanas riņķi un trapi. B daļa 26 6 4 6 4
Cilvēku glābšana ar helikopteru, Cilvēku glābšana ar peldētāju palīdzību. Nestuves un drošības jostas. Izdzīvojušo ārstēšana. B daļa 26 6 2 6 2
Kopā: 120 80 120 80
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir sniegt studentiem izpratni par jūrniecības terminoloģiju, veidojot visaptverošu jūras un tehnisko terminu vārdu krājumu, kas ļaus studentam kompetenti veikt visus profesionālos pienākumus saskaņā ar Starptautisko jūrnieku diplomēšanas noteikumu prasībām, (STCW’78 ar labojumiem), kas nepieciešami sertificētam stūrmanim un kapteinim. Studiju kursa uzdevumi saskaņā ar Starptautiskās Jūras organizācijas (IMO) Modeļkursa 3.17 Jūrniecības angļu valoda prasībām ir sekojoši: - sniegt studentiem vispusīgas zināšanas par kuģiem un kuģošanu; - sniegt būtisku jūrniecības leksiku un terminoloģiju caur dažādām jūrniecības tēmām, tādējādi veidojot pamatu zināšanām, kas nepieciešamas, lai strādātu ar dažādiem tekstiem un instrukcijām jūrniecības studiju laikā un uz kuģa; - attīstīt lasīšanas prasmes, rakstīšanas prasmes, klausīšanās prasmes, komunikācijas prasmes un pierakstu veidošanas prasmes līdzsvarotā veidā, apvienojot jauniegūto jūrniecības un inženiertehnisko terminoloģiju ar noderīgām vispārīgās angļu valodas konstrukcijām un vārdu krājumu, kas uzlabos studentu vispārējo valodas prasmi un pārliecību par sevi.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas. - spēj izmantot iegūtās zināšanas par jūrniecības terminoloģiju, kuģiem un kuģošanu kopumā; - spēj ievērojami uzlabot izpratni par tekstiem, kas saistīti ar jūrniecības tematiku; - spēj raksturot dažādus tirdzniecības kuģu un kravu veidus, izskaidrot speciālo uzdevumu kuģu funkcijas; - spēj izskaidrot, kā tiek organizēta kuģa apkalpe, un aprakstīt galvenās nodaļas; - spēj analizēt dažādus kuģu dzinēju un boileru veidus; - spēj aprakstīt palīgmehānismu funkcijas uz kuģa, tostarp dažādu veidu sūkņus; - spēj izskaidrot tehniskās apkopes nozīmi uz kuģa un to, kas tajā ietilpst. - Metodes: klases diskusijas, tekstu, ziņojumu un prezentāciju kopsavilkumi, patstāvīgais darbs. rakstisku darbu izpilde, eksāmens. Studenti saņem vispārēju novērtējumu, pamatojoties uz vidējo punktu skaitu katrā no četriem uzdevumiem, t.i., klausīšanās, lasīšana, rakstīšana un runāšana. Visi četri uzdevumi ir vienādi izsvērti. Sniegums tiek vērtēts pēc šādiem kritērijiem: 1. Tekošums un saskaņotība: Vai students skaidri un saskaņoti, bez ilgas vilcināšanās pauž idejas un viedokļus? 2. Leksiskais resurss: Vai students izmanto plašu vārdu krājumu? 3. Gramatiskais diapazons un precizitāte: Vai students izmanto plašu struktūru klāstu un pieļauj tikai dažas nelielas kļūdas? 4. Izruna: Vai students ir viegli saprotams? Vai students dabiski izmanto angļu valodas izrunas funkcijas?
Prasmes. - spēj izmantot kartes un citas ar navigāciju saistītas navigācijas publikācijas; - spēj izmantot atbilstošas plūdmaiņu un straumju tabulas; - spēj izprast laikapstākļu informāciju, diagrammas un ar tām saistīto informāciju; - spēj sazināties ar citiem kuģiem un krasta stacijām, izmantojot jūras sakaru standartfrāzes; - spēj izprast norādījumus un atbildēt uz loču jautājumiem par manevrēšanu, noenkurošanos, pietauvošanos un attauvošanu; - spēj raksturot dažādu kuģus un to kravas, izmantojot terminoloģiju; - spēj izprast un spēt paskaidrot boju raidītos signālus; - spēj izprast dažādu apkalpes locekļu funkcijas uz kuģa; - spēj izskaidrot dažādu faktoru/spēku ietekmi uz kuģa gaitu; - spēj salīdzināt dažādu kuģu dzinēju priekšrocības un trūkumus; - spēj aprakstīt slimību simptomus un runāt par savainojumiem uz kuģa; - spēj saprast ugunsdrošības nozīmi uz kuģa un dažādu ugunsdzēšamo līdzekļu lietošanas noteikumus. - Metodes: klases diskusijas, tekstu, ziņojumu un prezentāciju kopsavilkumi, patstāvīgais darbs. rakstisku darbu izpilde, eksāmens. Studenti saņem vispārēju novērtējumu, pamatojoties uz vidējo punktu skaitu katrā no četriem uzdevumiem, t.i., klausīšanās, lasīšana, rakstīšana un runāšana. Visi četri uzdevumi ir vienādi izsvērti. Sniegums tiek vērtēts pēc šādiem kritērijiem: 1. Uzdevuma izpilde: Vai students ir skaidri ievērojis norādījumus? Vai students ir sniedzis skaidru, precīzu un atbilstošu informācijas aprakstu? 2. Saskaņotība un saliedētība: vai rakstīšana ir labi organizēta? Vai teikumi ir loģiski saistīti? 3. Vārdu krājums un teikumu struktūra: Vai students ir izmantojis dažādus piemērotus vārdu krājumus? Vai teikumi ir labi konstruēti?
Kompetences. - spēj salīdzināt dažādus kuģu veidus un tiem paredzētās kravas; - spēj izveidot viedokli par optimālākajiem kuģu dzinējiem, spēj to pamatot un iezīmēt mūsdienu globālās tendences; - spēj noskaidrot cietušā sūdzības un/vai raksturot cietušā veselības stāvokli medicīnas personālam; - spēj saprast instrukcijas, sazināties un pilnvērtīgi piedalīties komandas darbā ugunsgrēka gadījumā; - spēj saprast instrukcijas glābšanās operācijas laikā un pilnvērtīgi uzturēt pilnvērtīgu verbālu komunikāciju ar apkārtējiem ārkārtas situācijā; - spēj izvērtēt dažādas VHF ziņojumu kategorijas un saprast katras kategorijas galvenos kritērijus. - Metodes: klases diskusijas, tekstu, ziņojumu un prezentāciju kopsavilkumi, patstāvīgais darbs. rakstisku darbu izpilde, eksāmens. Studenti saņem vispārēju novērtējumu, pamatojoties uz vidējo punktu skaitu katrā no četriem uzdevumiem, t.i., klausīšanās, lasīšana, rakstīšana un runāšana. Visi četri uzdevumi ir vienādi izsvērti. Kompetences tiek vērtētas pēc šādiem kritērijiem: 1. Uzdevuma izpilde: Vai students ir skaidri ievērojis norādījumus? Vai students ir sniedzis skaidru, precīzu un atbilstošu informācijas aprakstu? 2. Saskaņotība un saliedētība: vai rakstīšana ir labi organizēta? Vai teikumi ir loģiski saistīti? 3. Vārdu krājums un teikumu struktūra: Vai students ir izmantojis dažādus piemērotus vārdu krājumus? Vai teikumi ir labi konstruēti?
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Aktivitāte nodarbībās: klases diskusijas, tekstu, ziņojumu un prezentāciju kopsavilkumi - 20%
Patstāvīgais darbs - 20%
Rakstisku uzdevumu izpilde - 10%
Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Pabeigta jūrniecības angļu valodas 1. līmenis.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP EKPS Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 4.5 3.0 0.0 0.0 *
2 2.0 3.0 2.0 0.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]