Kods | LJA210 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Lietišķā ķīmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Jūras transports | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Latvijas Jūras akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Gerda Gaidukova, Sergejs Gaidukovs | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 1.0 (1.5 ECTS) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Tēmā „Neorganiskie savienojumi” studenti iegūst zināšanas par sērskābes, slāpekļskābes, fosforskābes, nātrija, kālija hidroksīda un citu ķimikāliju īpašībām, pārvadājot tās uz ķīmiskās kravas kuģiem, kā arī to ietekmi uz dzīvajiem organismiem un jūras vides ekosistēmu.. Tēmā „Organisko savienojumi” apskata tos organiskos savienojumus, kurus pārvadā uz tankkuģiem un ķīmiskās kravas kuģiem kā bīstamās kravas. Doti priekšstati par organiskajām vielām, kuras ir toksiskas dzīvajiem organismiem – metanolu, etilēnglikolu, acetonu, toluola diizocianātu, akrilnitrilu, bet kuras tiek pārvadātas uz ķīmiskās kravas kuģiem. Aplūkoti svarīgākie savienojumu, kas ietilpst kuģu krāsās: oleosveķi, žūstošās eļļas, alkīdsveķi, polimerizācijas ķimikālijas.. Tēma „Dispersas sistēmas un ūdens šķīdumi” saistīta ar dispersu sistēmu veidiem jūras ūdenī, jūras ūdens kā elektrolīta ķīmiskais sastāvs, tā sāļu saturs ppm. Aplūkotas oksidēšanās-reducēšanās reakcijas ūdens šķīdumos, dots metālu vispārīgs raksturojums, to fizikālās un ķīmiskās īpašības, koncentrāciju metālu un metālu sakausējumu īpašības vidēs ar atšķirīgiem pH līmeņiem un veikts atbilstošs laboratorijas darbs.. Materiāls studiju kursā izkārtots atbilstoši IMO (daļēji iekļauts IMO paraugkurss 7.03) un STCW konvencijas kompetences prasībām, kā papildināts.. Nepilna laika neklātienes studijas tiek organizētas pēc individuāli izstrādāta studiju plāna.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studija kursa mērķi: - izveidot sapratni par ķīmisko vielu īpatnībām, ko pārvadā uz ķīmiskās kravas kuģiem, par to ķīmiskajām īpašībām un ķīmiskajām reakcijām, ķīmisko vielu toksiskumu, izpratne par ekoloģiskām problēmām, kas saistītas ar jūrniecības profesiju. - attīstīt prasmi novērtēt ķīmiskās kravas bīstamību un to iedarbību uz dzīvajiem organismiem un vidi; - sniegt padziļinātas teorētiskas zināšanas un iemaņas izvērtēt apstākļus, pārvadājot bīstamās kravas. Studiju kursa uzdevumi ir veidot kompetenci ķīmijā un attīstīt sekojošas iemaņas: - klasificēt ķīmijas objektus atkarībā no dabas, agregātstāvokļa, mijiedarbības intensitātes un pagatavošanas veida un tehnoloģijas; - saprast īpašību specifiku materiālu ķīmijas objektiem, kuri raksturojas ar amorfo un kristālisku struktūru, reaktivitāti, heterogenitāti, milzīgu īpatnējo virsmu; - izprast to savstarpējās mijiedarbības un arī struktūras ietekmi uz ķīmisko procesu norisi un makroskopiskajām materiāla īpašībām; - klasificēt un noteikt notiekošos procesus materiālu sistēmās ūdens vidēs, iedarbībās un agresīvos stāvokļos, saistīt ķīmijas objektu struktūru ar īpašībām; - izprast vides ilgtspējas jautājumus un toksisko vielu ietekmi un cilvēku un vidi. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas.
Pārzina dažādu ķīmisko vielu īpašības, ko pārvadā uz ķīmiskās kravas kuģiem, degvielas un citus produktus, ko lieto uz kuģa. Izprot ekoloģiskās problēmas. Pārzina ūdens šķīdumus, ūdens izmantošanu tvaika katlos un dīzeļu dzesēšanas sistēmās, šo ūdeņu analīzes metodes. - Metodes - kontroldarbi, mājasdarbi, laboratorijas darbi, pētījums un tā prezentācija.
Kritēriji - zināšanas tiek novērtētas, pamatojoties uz studiju kursa laikā uzrādītajiem pārbaudes darbu, laboratorijas darbu, individuālo zināšanu pārbaužu jautājumiem. Prasmes. Spēj apkopot informāciju par ķīmiskām vielām. Spēj aprakstīt ķīmisko procesu norisi dabā un tehnoloģiskajos procesos. Spēj pierakstīt ķīmiskās reakcijas un struktūrformulas. Spēj izskaidrot ķīmisko procesu norisi. - Metodes - kontroldarbi, mājasdarbi, laboratorijas darbi, pētījums un tā prezentācija. Kritēriji - tiek vērtētas studenta prasmes patstāvīgi apkopot, pierakstīt, aprakstīt, un izskaidrot ķīmiskos procesus, kā arī atbildēt uz jautājumiem par ķīmisko reakciju norisi. Tiek vērtētas studenta prasmes patstāvīgi analizēt un izprast ķīmisko vielu bīstamību, transportējot bīstamās kravas, kā arī izpratne par katla un dīzeļa ūdeņiem. Kompetences. Spēj patstāvīgi analizēt ar jūrniecību saistītas ķīmisko procesu norisi, formulēt problēmas un definēt to risinājumus. Spēj argumentēti pamatot izstrādātos priekšlikumus vai risinājumu ķīmisko procesu kontrolei un regulēšanai. - Metodes - kontroldarbi, mājasdarbi, laboratorijas darbi, pētījums un tā prezentācija. Kritēriji - tiek vērtēta studenta kompetence izteikt argumentētu viedokli par faktoriem, kas ietekmē ķīmisko reakciju un procesu norisi. Studiju kursā iegūto kompetenci students prot izmantot konkrētu problēmu risināšanai un pielietot praksē. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Izpildīti un ieskaitīti visi mājasdarbi - 25%
Izpildīti un ieskaitīti visi kontroldarbi - 25% Izstrādāti un ieskaitīti visi laboratorijas darbi - 25% Pētījums un tā prezentācija - 25% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Matemātika, Fizika, Jūrniecības angļu valoda. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|