LJA350 Cilvēku attiecību psiholoģija jūrniecības vidē

Kods LJA350
Nosaukums Cilvēku attiecību psiholoģija jūrniecības vidē
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Jūras transports
Struktūrvienība Latvijas Jūras akadēmija
Mācībspēks Helēna Šimkuva
Kredītpunkti 2.0 (3.0 ECTS)
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss saistīts ar jūrnieku profesionālo pienākumu izpildīšanu kuģa apstākļos. Studiju kursa apguves laikā studenti iegūst zināšanas par cilvēku psiholoģiskajiem tipiem, to uzvedības modeļiem un attiecību aspektiem kuģa apstākļos, par kuģu komandas – mazās grupas veidošanas psiholoģiskajiem un socioloģiskajiem aspektiem, studenti apgūst prasmes un iemaņas darbam multinacionālās komandās. Studiju kurss nodrošina kuģu navigācijas sardzes virsnieku sagatavotības atbilstību STCW konvencijas un tās Kodeksa 2010. gada grozījumu prasībām, ņemot vērā kuģu speciālistu darbības īpatnības uz kuģa; sniegt zināšanas un prasmes attiecībā uz cilvēkresursu vadību, līderismu, vadības prasmēm. Studiju kurss ietver MLC konvencijas regulējuma apguvi attiecībā uz jūrnieku darba un sadzīves apstākļiem. Studenti pilnveido pētnieciskās prasmes studiju kursa apguves laikā..
Nepilna laika neklātienes studijas tiek organizētas pēc individuāli izstrādāta studiju plāna..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Cilvēku psihes struktūra, personības psiholoģiskie tipi un to raksturojums. 4 4 4 4
Personības izpausmes veidi kuģa apstākļos. Kuģa komandas/mazās grupas veidošanās process ”Grūtais cilvēks” uz kuģa. 4 4 4 4
Kuģa komandas vadības stils, kuģa komandas dar­bības efektivitāte un individuālā motivācija. Uzdevumu un darba noslodzes izpilde un vadība. 5 4 5 4
Kuģu dienesta organizācija un komandas locekļu attiecības, pildot darba pienākumus. Starptautisko normatī­vo aktu raksturojums. 5 4 5 4
Jūrnieku darba vides riska faktori un dzīvesveida kvalitatīvie raksturlielumi. 5 2 5 2
Cilvēku attiecību veidi kuģa apstākļos. Grupu un individuālās darba metodes kuģa apstākļos un to izmantošanas iespējas kuģa komandas attiecību pilnveidošanai. 5 3 5 3
Kuģa komandas savstarpējo attiecību veidi un īpatnības. Cilvēka uzvedība ekstremālos apstākļos. Avārijas un pēcavārijas krīzes situācijas reducēšanas psiholoģiskie līdzekļi. 5 3 5 3
Stress un tā reducēšanas iespējas komandas darbā. Stresa līmeņi un to saistība ar noteiktiem indivīdu psiholoģiskajiem tipiem. 5 3 5 3
Darbs daudznacionālā kuģa apkalpes komandā. Komunikāciju pamatprincipi un to īpatnības. 6 3 6 3
Konflikti, to izcelšanās, attīstība un atrisināšana kuģa apstākļos. 4 2 4 2
Kopā: 48 32 48 32
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir nodrošināt kuģu virsnieku sagatavotības atbilstību STCW konvencijas un tās Kodeksa (A-III/1, A-III/2) standartiem un 2010. gada grozījumu prasībām, ņemot vērā kuģu mehānikas speciālistu darbības īpatnības uz kuģa; sniegt zināšanas un prasmes attiecībā uz cilvēkresursu vadību, līderismu, vadības prasmēm. Studiju kursa uzdevumi: 1) sniegt studentiem zināšanas, veidot prasmes un attīstīt kompetences par cilvēka faktora nozīmi un tā ietekmi uz profesionālo darbību uz kuģa; 2) sniegt studentiem zināšanas, veidot prasmes un attīstīt kompetences par cilvēkresursu vadību, līdera prasmēm un kompetencēm; 3) nodrošināt nepieciešamās zināšanas, prasmes un kompetenci cilvēku attiecību veidošanā specifiskos apstākļos uz kuģa, saistībā ar stresu, nogurumu, konfliktiem jūrnieku profesionālo pienākumu pildīšanā uz kuģa; 4) sniegt zināšanas par cilvēku psiholoģiskajiem tipiem un attiecību galvenajiem aspektiem, kas palīdz veidot praktiskas iemaņas, veicot darba pienākumus kuģa multinacionālās komandās 5) pilnveidot pētnieciskās iemaņas, veicot kompleksu patstāvīgo darbu un iepazīstināt ar aktuāliem pētījumiem par jūrnieku darba dzīvi un tās kvalitāti, pamatojoties uz MLC un STCW konvencijām.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas. Pārzina kuģa personāla vadības pamatus; pārzina efektīvas kuģa apkalpes vadības metodes, pārzina atbilstošus starptautiskos normatīvos aktus jūrniecības jomā, zina kultūru atšķirības un jūrniecībā nodarbināto etnisko grupu uzvedību modeļus, pārzina konfliktu izcelsmes procesu, pārzina darba slodzes vadības un efektīvu kuģa apkalpes vadības procesu. - Metodes: diskusija, grupu darbs, materiālu analīze, kompleksā darba izstrāde un aizstāvēšana, diferencētais ieskaites darbs. Kritēriji: studiju kursa izskatīto tēmu pārzināšana, semināros prezentēto komplekso darbu rezultātu izprašana, spēja argumentēti izklāstīt viedokli un spēja analizēt materiālus.
Prasmes. Prot organizēt kuģa apkalpes darbu, prot efektīvi strādāt apkalpē ar dažādu nacionalitāšu jūrniekiem, prot ierobežot un risināt konfliktus, prot ierobežot stresa ietekmi uz kuģa apkalpi, prot nodrošināt labvēlīgus darba un sadzīves apstākļus jūrniekiem. - Metodes: diskusija, grupu darbs, materiālu analīze, kompleksā darba izstrāde un aizstāvēšana, diferencētais ieskaites darbs. Kritēriji: studenti prot patstāvīgi analizēt kuģa apkalpes vadības procesu, spēj analizēt materiālus, spēj efektīvi risināt konfliktus, organizēt darba un sadzīves jautājumus uz kuģa, prot efektīvi strādāt multinacionālā apkalpē. Studenti prot kritiski reflektēt par apgūto teoriju, strādāt grupā un risināt problēmsituācijas saistībā ar darba un sadzīves procesu uz kuģa.
Kompetences. Spēj patstāvīgi analizēt materiālus situācijas, problēmas, kas saistās ar cilvēku attiecībām jūrniecības vidē. Spēj pieņemt attiecīgos lēmumus un rīkoties. Spēj argumentēti pamatot savus priekšlikumus, lēmumus vai risinājumus. - Metodes: diskusija, grupu darbs, materiālu analīze, kompleksā darba izstrāde un aizstāvēšana, diferencētais ieskaites darbs, gala ieskaites darbs, kompetence referēt par sasniegto kompleksā darba rezultātu. Kritēriji: tiek vērtēta studenta kompetence izteikt argumentētu viedokli semināros, spēja analizē materiālus, studiju kursā iegūto kompetenci students prot izmantot zināšanas un prasmes konkrētu problēmattiecību risināšanā kuģa apkalpes darbā.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Darbs grupās - 10%
Materiālu analīze - 20%
Kompleksā darba izstrāde un aizstāvēšana - 25%
Diferencētais ieskaites darbs - 25%
Gala ieskaites darbs - 20%
 
Priekšzināšanas Zināšanas psiholoģijā vidusskolas līmenī.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP EKPS Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 2.0 3.0 3.0 2.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]