LJA371 Kuģu dīzeļiekārtas un turbīnas

Kods LJA371
Nosaukums Kuģu dīzeļiekārtas un turbīnas
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Jūras transports
Struktūrvienība Latvijas Jūras akadēmija
Mācībspēks Andrejs Sotņičenko, Artūrs Koreņkovs, Rauls Klaucāns
Kredītpunkti 8.0 (12.0 ECTS)
Daļas 5
Anotācija Studiju kurss sniedz studējošajiem zināšanas un prasmes attiecībā uz kuģa dīzeļdzinējiem, tvaika un gāzu turbīnām un propulsijas sistēmām, kas nepieciešamas, lai studējošais spētu ekspluatēt galveno enerģētisko iekārtu un palīgmehānismus, degvielas, eļļošanas, balasta un citas sūknēšanas sistēmas atbilstoši noteiktajām prasībām, nodrošinot to darbības nepārtrauktību un atbilstību kuģa ekspluatācijas režīmam, kā arī vadīt galveno enerģētisko iekārtu, palīgmehānismu un saistīto sistēmu ekspluatāciju..
Tiek aplūkoti kuģu galveno dīzeļdzinēju un palīgdzinēju konstrukcijas un sastāvdaļas. Studenti iegūs padziļinātu izpratni par šo dzinēju darbību un to nozīmi kuģu dzinēju propulsijas sistēmās..
Izmantojot praktiskās apmācības un teorētiskās zināšanas, studenti apgūs zināšanas par pareizu mašīnu uzbūvi, palaišanas un izslēgšanas procedūrām, darbības uzraudzību un problēmu novēršanas paņēmieniem..
Dīzeļdzinēju pamatteorijas izpratne ir ļoti svarīga topošajiem kuģu inženieriem. Tiek aplūkoti tādi temati kā termodinamika, sadegšanas procesi, dzinēja cikli un emisiju kontrole, kas ļauj studentiem izprast pamatprincipus, kuri nosaka dīzeļdzinēju darbību..
Papildus dīzeļdzinējiem tiek aptvertas arī kuģu tvaika un gāzes turbīnu uzbūves aspekti. Studenti pētīs turbīnu darbības principus, lāpstiņu konstrukciju, vadības mehānismus un to integrāciju kuģu dzinēju sistēmās..
Nepilna laika studijas neklātienē tiek organizētas pēc individuāli izstrādāta studiju plāna..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1.Daļa 0 0 0 0
Kuģa enerģētiskā iekārta ar vienu galveno dzinēju un vienu dzenskrūvi 2 0 2 0
Kuģa enerģētiskā iekārta ar četriem galveniem dzinējiem un divām dzenskrūvēm (IMO 7.02.-1.3.3.10.) 2 2 2 2
Kuģa enerģētiskā iekārta ar elektropiedziņu 2 4 2 4
Kuģa enerģētiskā iekārta ar galveno tvaika turbīnu 2 0 2 0
Kuģa enerģētiskā iekārta ar galveno gāzes turbīnu 2 0 2 0
Ievads dīzeļdzinējos. Kloķa klaņa mehānisms. Četrtaktu un divtaktu dīzeļdzinēja darbības princips (IMO 7.04.-1.4.1.1.) 2 0 2 0
Kompresijas pakāpe un termiskais lietderības koeficients (IMO 7.04.-1.4.1.1.) 1 0 1 0
Dīzeļdzinēja pamatrāmis un statne. Kloķvārpstas pamata gultņi, gultņa ielikteņi (IMO 7.04.-1.4.1.1.; IMO 7.02.-1.2.3.3.; 1.3.3.2.) 2 2 2 2
Dīzeļdzinēja cilindra bloks, cilindra ielikteņi (IMO 7.04.-1.4.1.1.; IMO 7.02.-1.1.1.) 2 3 2 3
Cilindra galvas, enkursaites, Izplūdes vārsts (IMO 7.04.-1.4.1.1.; IMO 7.02.-1.1.1.) 2 2 2 2
Dīzeļdzinēja krustgalvis (IMO 7.04.-1.4.1.1.) 1 1 1 1
Virzulis, virzuļa gredzeni, virzuļa dzesēšana, virzuļa pirksts, rotējošais virzulis (IMO 7.04.-1.4.1.1.) 2 1 2 1
Klanīs, klana gultņi, eļļas kanāli (IMO 7.04.-1.4.1.1.) 2 1 2 1
2.Daļa 0 0 0 0
Kloķvārpsta, kloķvārpstas eļļošana, kloķvārpstas atsvari, saliekama kloķvārpsta (IMO 7.04.-1.4.1.1.) 2 0 2 0
Gāzes sadales mehānisms. Ieplūdes un izplūdes vārsti, siltuma atstarpes, vārstu atsperes, vārstu piedziņa ar hidrauliku un pneimatiku (IMO 7.04.-1.4.1.1.; IMO 7.02.-1.2.3.4.) 2 1 2 1
Sadales vārpsta, vārpstas piedzina sadales. vārpstas izciļņi (IMO 7.04.-1.4.1.1.; IMO 7.02.-1.2.3.4.) 2 3 2 3
Turbopūte, turbopūtes agregāts, gāzes turbīna, gaisa kompresors, gaisa dzesētāji, agregāta eļļošana (IMO 7.04.-1.4.1.1.; IMO 7.02.-1.2.3.3.; 1.3.3.2.) 2 2 2 2
Turbopūte pie pastāvīgā gāzu spiediena. Turbopūte pie impulsa gāzu spiediena (IMO 7.04.-1.4.1.1.) 1 1 1 1
Dīzeļdegvielas un augstas viskozitātes degvielas sistēma. Sildītāji, cirkulācijas sūkni filtri, viskozitāte, viskozi metrs (IMO 7.04.-1.4.1.1.; IMO 7.02.-1.1.1.; 1.3.3.4.) 2 1 2 1
IGF kods. Dzinēji kuģiem uz, uz kuriem attiecas IGF Kodeksa prasības (STCW A-V/3-1; STCW A-V/3-2) 2 1 2 1
Augstspiediena degvielas sūkņu piedziņa ar izcilni un hidrauliku (IMO 7.04.-1.4.1.1.; IMO 7.02.-1.1.1.; 1.3.3.4.) 2 1 2 1
Augstspiediena degvielas sūkņi ar plūsmdali (plunžeru). Degvielas padeves regulēšana (IMO 7.02.-1.1.1.; 1.3.3.4.) 2 1 2 1
Augstspiediena degvielas sūkņi ar vārstiem. Degvielas padeves regulēšana (IMO 7.02.-1.1.1.; 1.3.3.4.) 2 1 2 1
Dīzeļdzinēja sprauslas. Galvenās detaļas. Sprauslas ar atsperi un hidraulisko aizslēgu. Iesmidzināšanas spiediena regulēšana. Ekspluatācijas faktoru iedarbība uz iesmidzināšanas kvalitāti (IMO 7.04.-1.4.1.1.) 2 2 2 2
Dīzeļdegviela un augstas viskozitātes degviela. Degvielas raksturīgās temperatūras: sastingšanas, uzliesmošanās un pašuzliesmošanās (IMO 7.04.-1.4.1.1.) 1 1 1 1
Degvielas viskozitāte. Viskozitātes atkarība no temperatūras. Kinētiskā viskozitāte pirms sprauslas 1 1 1 1
Degvielas piemaisījumi: sērs, vanādija-natrijs, Al,Si, ūdens(<0,3%). Piemaisījumu ietekme uz degvielas aparatūras un dzinēja darbu 1 0 1 0
3.Daļa 0 0 0 0
Hidrostatiskā un hidrodinamiskā eļļošanas režīms slīdes gultņos. Eļļas ķīlis (IMO 7.04.-1.4.1.1.) 2 1 2 1
Cirkulācijas eļļošanas sistēma dzinējos ar "slapjo" karteri. Eļļas sūknis, filtrs, dzesētājs, Urbumi kloķvārpstā klani, gāzes sadales mehānisma eļļošana (IMO 7.04.-1.4.1.1.; IMO 7.02.-1.1.1.) 2 1 2 1
Cirkulācijas eļļošanas sistēma dzinējos ar ,,sauso" karteri. Notek tanks, sūkņi, dzesētāji, filtri. Automātiskā eļļas dzesēšanas sistēma. Krustgalvja eļļošana. Virzuļa dzesēšana (IMO 7.02.-1.1.1.) 2 2 2 2
Turbopūtes agregātu eļļošanas sistēma Katra gultņa individuālā eļļošana. Gravitācijas eļļošanas sistēma (IMO 7.04.-1.4.1.1.; IMO 7.02.-1.1.1.) 2 1 2 1
Lubrikatoru eļļošanas sistēma. Cirkulācijas sistēmas eļļas, lubrikatoru eļļas. Turbokompresoru eļļas (IMO 7.02.-1.1.1.) 2 1 2 1
Dīzeļdzinēja dzesēšanas sistēma. Saldūdens sistēma, aizborta ūdens dzesēšanas sistēma. Sūkņi, dzesētāji (IMO 7.04.-1.4.1.1.; IMO 7.02.-1.1.1.) 2 2 2 2
Palaišanas un reversa sistēma. Gaisa kompresori, baloni, galvenais palaišanas vārsts, gaisa sadalītājs. Dzinēja reverss (IMO 7.04.-1.4.1.1.; IMO 7.02.-1.1.1.) 2 1 2 1
Dīzeļdzinēju attīstības tendences. Gāzes turbīnas pieslēgšana pie kloķvārpstas. Augstspiediena degvielas sistēma ar akumulatoru. Dīzeļdzinēji bez sadales vārpstas 1 1 1 1
Dīzeļdzinēja energoiekārtas raksturlīknes. Nominālā ārējā raksturlīkne. Maksimālā ārējā raksturlīkne. Ārējās raksturlīknes pie nepilnas slodzes. Dzenskrūves raksturlīkne. Nominālā dzenskrūves raksturlīkne. Hidrodinamiski smagās dzenskrūves raksturlīkne. Hidrodinamiski vieglās dzenskrūves raksturlīkne. Nominālās jaudas ierobežojumi (IMO 7.02.-1.2.3.2.; 1.3.3.1.; 1.1.5.) 2 1 2 1
Uz dzenskrūvi darbojošu divu dīzeļdzinēju raksturlīknes, kuri savā starpā ieslēgti sinhroni vai asinhroni. Dīzeļdzinēja raksturlīknes energoiekārtā ar elektropiedziņu (IMO 7.02.-1.2.3.1; 1.1.5.) 2 1 2 1
Galvenā dīzeļdzinēja sagatavošana darbam. Degvielas sistēmas sagatavošana. Eļļas sistēmas sagatavošana. Dzesēšanas sistēmas sagatavošana. Palaišanas sistēmas sagatavošana. Kloķvārpstas griešana un dzinēja izmēģinājuma palaišana (IMO 7.04.-1.4.3.1.; IMO 7.02.-1.1.1.; 1.3.3.3.; 1.3.3.4.; 1.3.3.5.; 1.3.3.6.; 1.3.3.7) 2 2 2 2
Galvenā dīzeļdzinēja ievešana režīmā. Dzinēja siltumspnedze ievedot režīmā (IMO 7.04.-1.4.3.1.; IMO 7.02.-1.3.3.6.) 2 1 2 1
Galvenā dīzeļdzinēja apkope ekspluatācijas laikā. Dīzeļdzinēja ekspluatācijas jaudas un to izvēle. Galvenie agregāti, kuri periodiski jākontrolē ekspluatācijas laikā (IMO 7.04.-1.4.3.1.; IMO 7.02.-1.3.3.; 1.3.3.8.; 1.3.3.9.) 2 1 2 1
Galvena dīzeļdzinēja apkope ekspluatācijas laikā. Eļļošanas sistēmas apkope. Dzesēšanas sistēmas apkope(IMO 7.04.-1.4.3.1.; IMO 7.02.-1.3.3.) 4 2 4 2
Galvenā dīzeļdzinēja apkope ekspluatācijas laikā. Degvielas sistēmas apkope. Palaišanas un skalošanas sistēmas apkope(IMO 7.04.-1.4.3.1.; IMO 7.02.-1.3.3.) 4 2 4 2
Galvena dīzeļdzinēja apkope ekspluatācijas laikā. Dīzeļdzinēja sagatavošana manevriem un apturēšana (IMO 7.04.-1.4.3.1.; IMO 7.02.-1.3.3.) 2 3 2 3
Galvenā dīzeļdzinēja apkope apstākļos un slodzes režīmos, atšķirīgos no normālajiem. Dīzeļdzinēja ekspluatāciju ar pārslodzi. Dīzeļdzinēja ekspluatācija ar mazu slodzi un vai tukšgaitā (IMO 7.04.-1.4.3.1.; IMO 7.02.-1.3.3.; 1.3.3.8.; 1.3.3.9.) 2 1 2 1
Galvenā dīzeļdzinēja apkope apstākļos un slodzes režīmos, atšķirīgos no normālajiem. Ekspluatācija pie palielinātas kuģu gaitas pretestības vētras laikā un ledus apstākļos. Dīzeļdzinēja ekspluatācija kuģa manevru laikā. Dīzeļdzinēja ekspluatācija ar izslēgtu cilindru. Dīzeļdzinēja ekspluatācija ar atslēgtu turbokompresoru. Dīzeļdzinēja piestrād(IMO 7.04.-1.4.3.1.; IMO 7.02.-1.3.3.; 1.3.3.8.; 1.3.3.9.) 4 2 4 2
Kuģu mašīntelpas stimulators ar vidējo apgriezienu galveno dzinēju. Iekārtas uzbūve un struktūra. Ekspluatācijas procedūras. Palīgiekārtu un sistēmu ekspluatācija. Dīzeļdzinēju ekspluatācija. Kļūmju (defektu) meklēšana. 5 5 5 5
Izstrādā kuģa tehniskās ekspluatācijas plānus un grafikus (IMO 7.02.-1.3.3.) 2 1 2 1
4.Daļa 0 0 0 0
Ievads turbīnās. Vienpakāpes tvaika turbīna. Turbīnu korpusu uzbūve un korozijaRotors, gultņi, disks ar lāpstiņām, sprauslas aparāts. Darbības princips (IMO 7.04.-1.4.1.2.; IMO 7.02.-1.1.2.1.; 1.1.2.2.; 1.3.3.21; 1.3.3.23.) 1 1 1 1
Aktīvas un reaktīvās turbīnas pakāpe. Spiediena un ātruma grafiki. Turbīnu lāpstiņu un viņu komponentu materiāli (IMO 7.04.-1.4.1.2.; IMO 7.02.-1.1.2.1.; 1.3.3.21; 1.3.3.23.) 2 1 2 1
Daudzpakāpju tvaika turbīnas, atpakaļgaitas pakāpe (IMO 7.02.- 1.3.3.21; 1.3.3.23.) 2 1 2 1
Tvaika turbīnu vibrācijas, rezonanse un kritiskie apgriezieni, signalizācijas avārijas sistēmas, apturēšanas sistēmas (IMO 7.02.-1.1.2.1.; 1.1.2.3.; 1.3.3.21; 1.3.3.23.) 2 1 2 1
Kertisa rats. Daudzpakāpju turbīnas. Rotors, pakāpes, labirinta blīvējumi, dumess (IMO 7.04.-1.4.1.2.; IMO 7.02.-1.1.2.2.) 2 4 2 4
Daudzpakāpes turbīnas inducētā un efektīvā jauda. Mehāniskais un efektīvais lietderības koeficients 2 0 2 0
Kuģa galvenā tvaika turboagregāta sastāvdaļas. Augstspiediena un zemspiediena turboagregāts, Galvenais kondensators, reduktors. radiālie gultņi un atturgultnis (IMO 7.04.-1.4.1.2.; IMO 7.02.-1.3.3.21; 1.3.3.23.) 1 4 1 4
Gāzu turbīnu tipi, monitoringa un kontroles sistēma (IMO 7.04.-1.4.1.2.; IMO 7.02.-1.1.3.2.) 2 1 2 1
Gāzes turbīna. Gaisa kompresors. Gāzes turbīna. Degšanas kameras. (IMO 7.04.-1.4.1.3.; IMO 7.02.-1.1.3.1.) 2 1 2 1
Kuģa galvenā gāzes turboagregāta sastāvdaļas. Zemspiediena kompresors. Augstspiediena kompresors Degšanas kamera. Degvielas sistēma, palaišanas sistēma (IMO 7.04.-1.4.1.3.; IMO 7.02.-1.1.3.2.) 1 1 1 1
Turbīnu sprauslas aparātu uzbūve. Aktīvās un reaktīvās turbīnas pakāpes. Darba lāpstiņu stiprināšana (IMO 7.02.-1.1.2.1.) 2 1 2 1
Turbīnu rotori. Rotori ar uzmontētiem diskiem. Viengabala trumuļa tipa rotors. Viengabala rotors ar diskiem. Turbīnu diagrammas. Pacentrējosais radiālais gultnis. Pašcentrējošais atturgultnis 4 0 4 0
Turbīnu blīvslēgi. Rotora griešanas mehānisms. Kondensatori. Eļļošanas sistēma Gravitācijas eļļošanas sistēma (IMO 7.02.-1.1.3.2.) 2 1 2 1
Viendimensijas gāzes plūsmas galvenie vienādojumi. Nepārtrauktības vienādojums. Enerģijas vienādojums. Gāzes turbīnu termiskais litderības koeficients, siltumbilance (IMO 7.02.-1.1.3.1.) 2 1 2 1
Gaisa un gāzes plūsma kanālos. Lavala sprausla. (IMO 7.02.-1.1.3.1.) 2 1 2 1
Ass turbīnas pakāpes teorijas pamati. Reaktivitātes pakāpe. 1 0 1 0
Gāzes iztecēšanas trīsstūri no turbīnas pakāpes. Gāzes spiediens uz darba lāpstiņām. Pakāpes griezes moments, jauda un darbs (IMO 7.02.-1.3.3.21; 1.3.3.23.) 2 1 2 1
Pakāpes aploces lietderības koeficients. Pakāpes ātruma koeficients. Aktīvās un reaktīvās pakāpes optimālais ātruma koeficients. Divpakāpes turbīnas gāzes izplūdes ātruma koeficienti. Zudumi turbīnas pakāpē 2 1 2 1
Turbīnu darba lāpstiņu vibrācijas. Lavala tipa vienpākāpes turbīnas rotora vibrācijas. Rotora vibrācijas elastīgos gultņos 3 3 3 3
Tvaika turbīnas un jaudas patērētāju raksturojumi. Turbīnas ārējā raksturlīkne. Dzenskrūves raksturlīkne 1 4 1 4
Tvaika turbīnu jaudas regulēšana. Kvalitatīvā regulēšana. Kvantitatīvā regulēšana. Jauktā regulēšana. Tvaika parametru izmaiņā 1 1 1 1
Tvaika turbīnu sagatavošana darbam, palaišana, ieviešana režīmā un ekspluatācijā (IMO 7.04.-1.4.3.2.) 2 0 2 0
Kuģu mašīntelpas simulators ar kuga tvaika un gāzes turbīnu. Tvaika turbīnas agregāta apkope. Agregāta sagatavošana darbam. Agregāta uzsildīšana darbam. Palaišana un ekspluatācija (IMO 7.04.-1.4.3.2.; IMO 7.02.-1.1.3.2.) 2 1 2 1
Kuģu mašīntelpas simulators ar kuga tvaika un gāzes turbīnu. Tvaika turbīnas ekspluatācija pārejas režīmos. Izvešana no ekspluatācijas. Turbīnas apkope stāvēšanas laikā (IMO 7.04.-1.4.3.2.) 2 0 2 0
Kuģu mašīntelpas simulators ar kuga tvaika un gāzes turbīnu. Tvaika turboagregāta galvenās kļūmes. Tvaika turbīnu ekspluatācijas avārijas gadījumos (IMO 7.02.-1.3.3.21; 1.3.3.23.) 2 1 2 1
Tvaika turbīnu tehniskās pārbaudes. Sagatavošana revīzijai. Turbīnu revīzijas secība. Turboagregātu pārbaude pēc revīzijas 1 1 1 1
5.Daļa 0 0 0 0
Ideālie cikli. Otto cikls. Dīzeļa cikls. Jauktais cikls. Ciklu termiskais lietderības koeficients (IMO 7.02.-1.2.4.) 2 2 2 2
Ciklu efektivitāte pie dažādiem darba cikla parametriem. Ciklu termiskais lietderības koeficients analītiskā veidā. Termiskā lietderības koeficienta analīze (IMO 7.02.-1.1.1.) 2 12 2 12
Piepildījuma process. Piepildījuma koeficients. Saspiedes process. Saspiedes procesa politropas pakāpes rādītājs. Gaisa spiediens un temperatūra saspiedes procesa beigās. Degmaisījuma sagatavošana. Degvielas sadalīšanās degšanas kamerā 20 — 30 mkm iemesli. Degšanas kamera. Degvielas uzliesmošanas un sadegšanas fizikas pamati. Uzliesmošana. Degvielas sadegšana. Ekspluatācijas faktoru ietekme uz degšanas procesu. 3 2 3 2
Degšanas process. Molu skaits viena kilograma degvielas sadegšanai. Gaisa pāruma koeficients. Degšanas vienādojums. Izpletes process. Izpletes procesa politropas pakāpes rādītājs. Spiediens un temperatūra izpletes procesa beigās. Turpmākās izpletes koeficients. Darba procesa enerģētiskie rādītāji. Vidējais indicētais spiediens analītiskā veidā. Darba procesa enerģētiskie rādītāji. Cilindra indicētā jauda. Dzinēja indicētā jauda. Mehāniskais lietderības koeficients. Dzinēja efektīvā jauda. 3 2 3 2
Darba procesa ekonomiskie radītāji. Dzinēja indicētais, efektīvais lietderības koeficients. Īpatnējais un efektīvais degvielas patēriņš. Siltuma balanss un siltuma zudumu utilizācija. (IMO 7.02.-1.1.1.) 1 2 1 2
Dzinēja dinamikas pamati. Virzuļa ātrums un paātrinājums. Pirmās un otrās kārtas inerces spēki kloķa klaņa mehānismā. Šo spēku slāpētāji. Spēki un momenti kloķa klaņa mehānismā. Griezes moments. Kloķvārpstas nevienmērīgā rotācija. Dīzeļdzinēja garensvārstības un šķēssvārstības. Griezes (vērpes) svārstības dīzeļdzinēja energoiekārtā. Griezes pašsvārstību frekvences. Griezes uzspiesto svārstību avoti. Griezes svārstību rezonanses. Griezes svārstību slāpētāji. 3 4 3 4
Zemapgnezienu galvenā dzinēja mašīntelpas stimulators. Ievads. Simulatora uzbūve un struktūra. Kontroles sistēmas (IMO 7.04.-1.4.3.4.) 4 4 4 4
Zemapgriezienu galvenā dzinēja mašīntelpas stimulators. Ekspluatācijas procedūras. Palīgiekārtu un sistēmu ekspluatācija. Dīzeļdzinēju ekspluatācija. Kļūmju (defektu) meklēšana. Atrast un novērst sekojošus defektus un novirzes no normas: Galvenā dzinēja ekspluatācija. Degvielas sistēmas ekspluatācija. Eļļošanas sistēmas ekspluatācija. Saspiestā gaisa sistēmas ekspluatācija (IMO 7.04.-1.4.3.4.) 4 8 4 8
Zemapgnezienu galvenā dzinēja mašīntelpas simulators. Kļūmju (defektu ) meklēšana. Atrast un novērst sekojošus defektus un novirzes no normas: Tvaika sistēmas ekspluatācija. Dzesēšanas sistēmas ekspluatācija. Dīzeļdzinēja ekspluatācija. Satekūdeņu un balasta sistēmas ekspluatācija. Stūres mašīnas ekspluatācija (IMO 7.04.-1.4.3.4.) 2 4 2 4
Zemapgriezienu galvenā dzinēja mašīntelpas simulators. Droša sardzes pienākumu pildīšana mašīntelpā. Sardzes laikā veicamie pienākumi. Pienākumi nododot sardzi. (IMO 7.04.-1.4.3.4.) 2 4 2 4
Galvenā dzinēja ar tvaika turbīnu mašīntelpas simulators. Kļūmju (defektu ) meklēšana. Atrast un novērst defektus un novirzes no normas. (IMO 7.04.-1.4.3.4.) 6 4 6 4
Kopā: 176 144 176 144
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis sekmēt studējošo spējas ekspluatēt kuģu mašīnas un sistēmas, kā arī uzturēt mašīntelpas sardzi atbilstoši ekspluatācijas noteikumiem, kuģa procedūrām un labai darba praksei, sniegt zināšanas par kuģa inženiersistēmu un iekārtu uzbūvi un ekspluatācijas atbilstoši STCW konvencijas kodeksa A-III/1 un A-III/2 standarta un kuģa mehāniķa vadības/ekspluatācijas līmeņa profesijas standartu prasībām, kā arī ņemot vērā attiecīgo IMO paraugkursu rekomendācijas un citus saistošos normatīvos dokumentus. Studiju kursa uzdevumi: - iemācīt uzturēt un vadīt drošu mašīntelpas sardzi atbilstoši starptautiskajiem normatīvajiem aktiem un kuģa procedūrām; - izveidot prasmes darbināt galvenās spēka iekārtas un palīgmehānismus, un saistītās vadības sistēmas; - izveidot prasmes vadīt galvenā dzinēja mehānismu ekspluatāciju; - veicināt prasmes noteikt un plānot tehniskās ekspluatācijas pasākumus; - iemācīt pārraudzīt, novērtēt un uzturēt galveno dzinēju un palīgmehānismu drošu darbību.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: - pārzina mašīntelpas sistēmu uzbūves un darbības pamatprincipus, tostarp kuģu dīzeļdzinēju, kuģu ūdens tvaika turbīnu un kuģu gāzes turbīnu; - pārzina konstrukcijas īpatnības un darbības principus kuģa dīzeļdzinējam, kuģa tvaika turbīnām, kuģa gāzes turbīnām; - pārzina dīzeļdzinēja, tvaika un gāzu turbīnu darbības parametrus, tostarp rotācijas ātrumu, jauda un degvielas patēriņu. - Metodes: patstāvīgais darbs, praktiskie uzdevumi izmantojot mašīntelpas trenažieri, pārbaudes darbi, noslēguma pārbaudījums. Kritēriji 1) Spēj parādīt padziļinātas zināšanas par mašīntelpas sistēmu uzbūves un darbības pamatprincipiem. 2) Pārzina konstrukcijas īpatnības un darbības principus kuģa dīzeļdzinējam, kuģa tvaika turbīnām, kuģa gāzes turbīnām. 3) Pārzina dīzeļdzinēja, tvaika un gāzu turbīnu darbības parametrus.
Prasmes: - spēj patstāvīgi praktiski izmantot apgūto teoriju par sagatavošanos, darbināšanu, defektu konstatēšanu un nepieciešamo pasākumu veikšanu, lai novērstu bojājumu radīšanu citiem mehānismiem vai vadības sistēmām galvenajam dzinējam un ar to saistītajiem palīgmehānismiem, tvaika katlam un ar to saistītajiem palīgmehānismiem, tvaika sistēmām un citiem palīgmehānismiem, tostarp saldēšanas, gaisa kondicionēšanas un ventilēšanas sistēmām; - spēj pārraudzīt, novērtēt un uzturēt galveno enerģētisko iekārtu, palīgmehānismu un saistīto sistēmu drošu darbību; - spēj ekspluatēt galveno enerģētisko iekārtu un palīgmehānismus, degvielas, eļļošanas, balasta un citas sūknēšanas sistēmas atbilstoši noteiktajām prasībām, nodrošinot to darbības nepārtrauktību un atbilstību kuģa ekspluatācijas režīmam; - spēj tehniski pareizi apkopt kuģu dīzeļdzinējus, kuģu turbīnas; - prot efektīvi ekspluatēt, novērot, novērtēt veiktspēju, uzturēt drošību dzinējā un palīgmehānismos. - Metodes: patstāvīgais darbs, praktiskie uzdevumi izmantojot mašīntelpas trenažieri, pārbaudes darbi, noslēguma pārbaudījums. Kritēriji: 1) Spēja patstāvīgi praktiski izmantot apgūto teoriju par sagatavošanos, darbināšanu, defektu konstatēšanu un nepieciešamo pasākumu veikšanu, lai novērstu bojājumu radīšanu citiem mehānismiem vai vadības sistēmām. 2) Spēja patstāvīgi praktiski pārraudzīt, novērtēt, uzturēt un ekspluatēt galveno enerģētisko iekārtu un palīgmehānismus. 3) Spēja patstāvīgi praktiski tehniski pareizi apkopt kuģu dīzeļdzinējus un kuģu turbīnas. 4) Spēja patstāvīgi praktiski izmantot apgūto teoriju par dzinēja un palīgmehānismu efektīvu ekspluatāciju, novērošanu, veiktspējas novērtēšanu un drošības uzturēšanu.
Kompetences: - spēj demonstrēt savu kompetenci atbilstoši STCW konvencijas Kodeksa A-III/1 un A-III/2 sadaļas prasībām: 1) darbināt galvenās spēka iekārtas un palīgmehānismus, un saistītās vadības sistēmas; 2) vadīt galvenā dzinēja mehānismu ekspluatāciju; 3) noteikt un plānot tehniskās ekspluatācijas pasākumus; 4) pārraudzīt, novērtēt un uzturēt galveno dzinēju un palīgmehānismu drošu darbību. - Metodes: patstāvīgais darbs, praktiskie uzdevumi izmantojot mašīntelpas trenažieri, pārbaudes darbi, noslēguma pārbaudījums. Kritēriji: 1) Mehānismu uzbūve un darbība ir saprotama un tiek paskaidrota, izmantojot zīmējumus/norādījumus. 2) Darbības tiek plānotas un veiktas saskaņā ar pieņemtajiem noteikumiem un procedūrām, lai nodrošinātu darbību drošumu un novērstu jūras vides piesārņošanu. 3) Tiek ātri atklātas novirzes no normas. 4) Iekārtu un mašīntelpas sistēmu jauda konsekventi atbilst prasībām, tostarp komandtiltiņa komandām, attiecībā uz ātruma un virziena izmaiņām. 5) Tiek ātri atklāti mehānismu darbības traucējumi, un tiek noteikti pasākumi, lai nodrošinātu kuģa un iekārtas vispārējo drošību, ņemot vērā dominējošos apstākļus un nosacījumus. 6) Atbilstoši izskaidro konstrukcijas īpatnības un darbības principus. 7) Darbību plānošana un sagatavošana ir piemērota energoiekārtu konstrukcijas parametriem un pārgājiena vajadzībām.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Patstāvīgais darbs - 10%
Praktiskie uzdevumi izmantojot mašīntelpas trenažieri - 30%
Pārbaudes darbi - 20%
Noslēguma pārbaudījums - 40%
 
Priekšzināšanas Pamatzināšanas dabaszinātnēs vidusskolas līmenī.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP EKPS Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 1.0 1.5 0.5 0.5 0.0 *
2 1.0 1.5 0.5 0.5 0.0 *
3 2.0 3.0 1.0 1.0 0.0 *
4 2.0 3.0 1.0 1.0 0.0 *
5 2.0 3.0 1.0 1.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]