Kods | LJA371 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Kuģu dīzeļiekārtas un turbīnas | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Jūras transports | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Latvijas Jūras akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Andrejs Sotņičenko, Artūrs Koreņkovs, Rauls Klaucāns, Deniss Meteļins | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 8.0 (12.0 ECTS) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss sniedz studējošajiem zināšanas un prasmes attiecībā uz kuģa dīzeļdzinējiem, tvaika un gāzu turbīnām un propulsijas sistēmām, kas nepieciešamas, lai studējošais spētu ekspluatēt galveno enerģētisko iekārtu un palīgmehānismus, degvielas, eļļošanas, balasta un citas sūknēšanas sistēmas atbilstoši noteiktajām prasībām, nodrošinot to darbības nepārtrauktību un atbilstību kuģa ekspluatācijas režīmam, kā arī vadīt galveno enerģētisko iekārtu, palīgmehānismu un saistīto sistēmu ekspluatāciju.. Tiek aplūkoti kuģu galveno dīzeļdzinēju un palīgdzinēju konstrukcijas un sastāvdaļas. Studenti iegūs padziļinātu izpratni par šo dzinēju darbību un to nozīmi kuģu dzinēju propulsijas sistēmās.. Izmantojot praktiskās apmācības un teorētiskās zināšanas, studenti apgūs zināšanas par pareizu mašīnu uzbūvi, palaišanas un izslēgšanas procedūrām, darbības uzraudzību un problēmu novēršanas paņēmieniem.. Dīzeļdzinēju pamatteorijas izpratne ir ļoti svarīga topošajiem kuģu inženieriem. Tiek aplūkoti tādi temati kā termodinamika, sadegšanas procesi, dzinēja cikli un emisiju kontrole, kas ļauj studentiem izprast pamatprincipus, kuri nosaka dīzeļdzinēju darbību.. Papildus dīzeļdzinējiem tiek aptvertas arī kuģu tvaika un gāzes turbīnu uzbūves aspekti. Studenti pētīs turbīnu darbības principus, lāpstiņu konstrukciju, vadības mehānismus un to integrāciju kuģu dzinēju sistēmās.. Nepilna laika studijas neklātienē tiek organizētas pēc individuāli izstrādāta studiju plāna.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis sekmēt studējošo spējas ekspluatēt kuģu mašīnas un sistēmas, kā arī uzturēt mašīntelpas sardzi atbilstoši ekspluatācijas noteikumiem, kuģa procedūrām un labai darba praksei, sniegt zināšanas par kuģa inženiersistēmu un iekārtu uzbūvi un ekspluatācijas atbilstoši STCW konvencijas kodeksa A-III/1 un A-III/2 standarta un kuģa mehāniķa vadības/ekspluatācijas līmeņa profesijas standartu prasībām, kā arī ņemot vērā attiecīgo IMO paraugkursu rekomendācijas un citus saistošos normatīvos dokumentus. Studiju kursa uzdevumi: - iemācīt uzturēt un vadīt drošu mašīntelpas sardzi atbilstoši starptautiskajiem normatīvajiem aktiem un kuģa procedūrām; - izveidot prasmes darbināt galvenās spēka iekārtas un palīgmehānismus, un saistītās vadības sistēmas; - izveidot prasmes vadīt galvenā dzinēja mehānismu ekspluatāciju; - veicināt prasmes noteikt un plānot tehniskās ekspluatācijas pasākumus; - iemācīt pārraudzīt, novērtēt un uzturēt galveno dzinēju un palīgmehānismu drošu darbību. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas:
- pārzina mašīntelpas sistēmu uzbūves un darbības pamatprincipus, tostarp kuģu dīzeļdzinēju, kuģu ūdens tvaika turbīnu un kuģu gāzes turbīnu;
- pārzina konstrukcijas īpatnības un darbības principus kuģa dīzeļdzinējam, kuģa tvaika turbīnām, kuģa gāzes turbīnām;
- pārzina dīzeļdzinēja, tvaika un gāzu turbīnu darbības parametrus, tostarp rotācijas ātrumu, jauda un degvielas patēriņu. - Metodes: patstāvīgais darbs, praktiskie uzdevumi izmantojot mašīntelpas trenažieri, pārbaudes darbi, noslēguma pārbaudījums.
Kritēriji
1) Spēj parādīt padziļinātas zināšanas par mašīntelpas sistēmu uzbūves un darbības pamatprincipiem.
2) Pārzina konstrukcijas īpatnības un darbības principus kuģa dīzeļdzinējam, kuģa tvaika turbīnām, kuģa gāzes turbīnām.
3) Pārzina dīzeļdzinēja, tvaika un gāzu turbīnu darbības parametrus. Prasmes: - spēj patstāvīgi praktiski izmantot apgūto teoriju par sagatavošanos, darbināšanu, defektu konstatēšanu un nepieciešamo pasākumu veikšanu, lai novērstu bojājumu radīšanu citiem mehānismiem vai vadības sistēmām galvenajam dzinējam un ar to saistītajiem palīgmehānismiem, tvaika katlam un ar to saistītajiem palīgmehānismiem, tvaika sistēmām un citiem palīgmehānismiem, tostarp saldēšanas, gaisa kondicionēšanas un ventilēšanas sistēmām; - spēj pārraudzīt, novērtēt un uzturēt galveno enerģētisko iekārtu, palīgmehānismu un saistīto sistēmu drošu darbību; - spēj ekspluatēt galveno enerģētisko iekārtu un palīgmehānismus, degvielas, eļļošanas, balasta un citas sūknēšanas sistēmas atbilstoši noteiktajām prasībām, nodrošinot to darbības nepārtrauktību un atbilstību kuģa ekspluatācijas režīmam; - spēj tehniski pareizi apkopt kuģu dīzeļdzinējus, kuģu turbīnas; - prot efektīvi ekspluatēt, novērot, novērtēt veiktspēju, uzturēt drošību dzinējā un palīgmehānismos. - Metodes: patstāvīgais darbs, praktiskie uzdevumi izmantojot mašīntelpas trenažieri, pārbaudes darbi, noslēguma pārbaudījums. Kritēriji: 1) Spēja patstāvīgi praktiski izmantot apgūto teoriju par sagatavošanos, darbināšanu, defektu konstatēšanu un nepieciešamo pasākumu veikšanu, lai novērstu bojājumu radīšanu citiem mehānismiem vai vadības sistēmām. 2) Spēja patstāvīgi praktiski pārraudzīt, novērtēt, uzturēt un ekspluatēt galveno enerģētisko iekārtu un palīgmehānismus. 3) Spēja patstāvīgi praktiski tehniski pareizi apkopt kuģu dīzeļdzinējus un kuģu turbīnas. 4) Spēja patstāvīgi praktiski izmantot apgūto teoriju par dzinēja un palīgmehānismu efektīvu ekspluatāciju, novērošanu, veiktspējas novērtēšanu un drošības uzturēšanu. Kompetences: - spēj demonstrēt savu kompetenci atbilstoši STCW konvencijas Kodeksa A-III/1 un A-III/2 sadaļas prasībām: 1) darbināt galvenās spēka iekārtas un palīgmehānismus, un saistītās vadības sistēmas; 2) vadīt galvenā dzinēja mehānismu ekspluatāciju; 3) noteikt un plānot tehniskās ekspluatācijas pasākumus; 4) pārraudzīt, novērtēt un uzturēt galveno dzinēju un palīgmehānismu drošu darbību. - Metodes: patstāvīgais darbs, praktiskie uzdevumi izmantojot mašīntelpas trenažieri, pārbaudes darbi, noslēguma pārbaudījums. Kritēriji: 1) Mehānismu uzbūve un darbība ir saprotama un tiek paskaidrota, izmantojot zīmējumus/norādījumus. 2) Darbības tiek plānotas un veiktas saskaņā ar pieņemtajiem noteikumiem un procedūrām, lai nodrošinātu darbību drošumu un novērstu jūras vides piesārņošanu. 3) Tiek ātri atklātas novirzes no normas. 4) Iekārtu un mašīntelpas sistēmu jauda konsekventi atbilst prasībām, tostarp komandtiltiņa komandām, attiecībā uz ātruma un virziena izmaiņām. 5) Tiek ātri atklāti mehānismu darbības traucējumi, un tiek noteikti pasākumi, lai nodrošinātu kuģa un iekārtas vispārējo drošību, ņemot vērā dominējošos apstākļus un nosacījumus. 6) Atbilstoši izskaidro konstrukcijas īpatnības un darbības principus. 7) Darbību plānošana un sagatavošana ir piemērota energoiekārtu konstrukcijas parametriem un pārgājiena vajadzībām. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Patstāvīgais darbs - 10%
Praktiskie uzdevumi izmantojot mašīntelpas trenažieri - 30% Pārbaudes darbi - 20% Noslēguma pārbaudījums - 40% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Pamatzināšanas dabaszinātnēs vidusskolas līmenī. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|