Kods | LJA058 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Jūras transporta pētījumu metodoloģija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Jūras transports | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Latvijas Jūras akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Valdis Priednieks, Aelita Arnicāne, Jānis Baroniņš | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 (4.5 ECTS) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss veidots no trīs daļām.. Pirmajā daļā tiek sniegts padziļināts ieskats pētījumu veikšanas procesā, kas palīdz studējošiem izstrādāt pētījuma tēmas pieteikumu maģistra darbam. Studējošie tiek iepazīstināti ar pētījuma problēmas vai tēmu izvēli atbilstoši jūras transporta nozares aktualitātēm, kā arī pētījuma hipotēzes vai pētījuma jautājuma izvirzīšanas principiem, teorētiskās literatūras meklēšanas un atlases stratēģijām. Šajā studiju kursa daļā ietverta arī informācija par mūsdienu zinātniskās pētniecības principiem, pētījuma stratēģijām, dizainiem un to izvēli atbilstoši pētījuma mērķim.. Studiju kursa otrajā daļā studējošie tiek iepazīstināti ar principiāliem akadēmiskās un zinātniskās rakstīšanas posmiem, sākot no literatūras analīzes un beidzot ar darba sagatavošanu atbilstoši izvēlētās izdevniecības uzstādītajām prasībām. Īpaša uzmanība tiek pievērsta satura veidošanai katrā atbilstošajā publikācijas sadaļā, plaģiātisma identificēšanai un analizētās literatūras citēšanai jaunajā publikācijā. Tāpat šajā studiju kursa daļā ir ietverta informācija par rezultātu prezentēšanu zinātniskā un populārzinātniskā stilā.. Studiju kursa trešā daļa veltīta pētniecības darba metodoloģijas statistiskajam aspektam: pievērsta uzmanība pētniecības datu varbūtiskajam raksturam, datu grupēšanās, izkliedes un sadalījuma raksturlielumu novērtējumam, ticamības intervālam un tā saistībai ar izmantojamo datu apjomu, aplūkoti hipotēžu testi vienas un divu populāciju datu analīzei. Šīs kursa daļas apguve balstīta uz datorprogrammu MS Excel un MINITAB praktisku pielietojumu. Praktisko prasmju un iemaņu ieguvei studējošie katrā no studiju kursa daļām izstrādā patstāvīgo darbu.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir sagatavot studējošos patstāvīgu pētniecisko un pētījumu rezultātu izplatīšanas darbību veikšanai maģistra darba vai zinātniskas publikācijas vajadzībām. Studiju kursa uzdevumi pa studiju kursa daļām: 1.1. Sniegt studējošiem analītiski-kritiski reflektējošu izpratni kā patstāvīgi atlasīt, novērtēt un analizēt interesējošam pētījumam atbilstošu zinātnisko literatūru; 1.2. Attīstīt studējošo prasmes analītiski-kritiski izanalizēt cita autora pētījumu; 1.3. Pilnveidot studējošā kompetences formulēt sava pētījuma problēmu, tēmu un izplānot pētījuma gaitu; 2.1. Sniegt studējošiem zināšanas, kā zinātniskā un akadēmiskā stilā aprakstīt analizēto literatūru, sadalīt akadēmiskās tēzes saturu atbilstošās sadaļās, izmantot automātiskās citēšanas palīgrīkus un noformēt akadēmiskās tēzes atbilstoši izvēlētās izdevniecības definētajām prasībām; 2.2. Attīstīt studējošo prasmes rakstīt zinātniskās publikācijas atbilstošā zinātniskās rakstīšanas stilā latviešu un/vai angļu valodās; 2.3. Attīstīt studējošo kompetences izvērtēt un pilnveidot savu pētniecisko darbību, kā arī izplatīt savu pētījumu un attīstības rezultātus; 3.1. Sniegt studējošiem zināšanas, kā orientēties pētniecības datu un to ieguves veidos, apstrādes metodēs un rezultātu priekšstatījuma formās; 3.2. Attīstīt studējošo prasmes patstāvīgi organizēt un veikt pētniecības darba datu vākšanu, apstrādi un rezultātu noformēšanu; 3.3. Pilnveidot studējošo kompetences autonomi formulēt problēmas izpētes uzdevumus, izvēlēties atbilstošas risinājuma metodes un aizstāvēt darba rezultātus. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
STUDIJU KURSA 1.DAĻA.
Zināšanas:
- spēj parādīt padziļinātas zināšanas un izpratni, identificējot jūrniecības nozarei aktuālas pētniecības problēmas jūras un ostu inženiersistēmu un tehnoloģiju, vides pārvaldības, drošības u.c. jomās;
- spēj atlasīt pētījumam atbilstošu zinātnisko literatūru, to kritiski novērtēt un analizēt. - Metodes: zinātniskā raksta un maģistra darba recenzijas izstrāde, potenciālā maģistra darba tēmas pieteikuma projekta izstrāde un prezentācija, grupu darbs, diskusija.
Kritēriji:
- spēja ar analītiski-kritiski reflektējošu izpratni patstāvīgi atlasīt, novērtēt un analizēt interesējošam pētījumam atbilstošu zinātnisko literatūru. Prasmes: - spēj gan mutiski, gan rakstiski argumentēti izskaidrot un diskutēt par sarežģītiem vai sistēmiskiem jūras transporta ekspluatācijas vai vadības inženierijas aspektiem; - izprot pētījuma loģisko struktūru, spēj novērtēt un reflektēt par citu pētījumu kvalitāti. - Metodes: zinātniskā raksta un maģistra darba recenzijas izstrāde, potenciālā maģistra darba tēmas pieteikuma projekta izstrāde un prezentācija, grupu darbs, diskusija. Kritēriji: - spēja analītiski-kritiski izanalizēt cita autora pētījumu un diskutēt par to. Kompetences: - spēj formulēt sava pētījuma problēmu, tēmu un izplānot pētījuma gaitu, izteikt atbilstošus priekšlikumus un pamatot tos. - Metodes: zinātniskā raksta un maģistra darba recenzijas izstrāde, potenciālā maģistra darba tēmas pieteikuma projekta izstrāde un prezentācija, grupu darbs, diskusija. Kritēriji: - spēja formulēt sava pētījuma problēmu, tēmu un izplānot pētījuma gaitu, izteikt atbilstošus priekšlikumus un pamatot tos. STUDIJU KURSA 2.DAĻA. Zināšanas: - spēj zinātniskā un akadēmiskā stilā aprakstīt analizēto literatūru, sadalīt akadēmiskās tēzes saturu atbilstošās sadaļās, izmantot automātiskās citēšanas palīgrīkus un noformēt akadēmiskās tēzes atbilstoši izvēlētās izdevniecības definētajām prasībām. - Metodes: patstāvīgā darba izstrādāšana un prezentēšana auditorijas priekšā, sasniegto rezultātu analīze, diskusija, grupu darbs. Kritēriji: - spēja zinātniskā un akadēmiskā stilā aprakstīt analizēto literatūru, sadalīt akadēmiskās tēzes saturu atbilstošās sadaļās, izmantot automātiskās citēšanas palīgrīkus un noformēt akadēmiskās tēzes atbilstoši izvēlētās izdevniecības definētajām prasībām. Prasmes: - spēj rakstīt zinātniskās publikācijas atbilstošā zinātniskās rakstīšanas stilā latviešu un/vai angļu valodās. - Metodes: patstāvīgā darba izstrādāšana un prezentēšana auditorijas priekšā, sasniegto rezultātu analīze, diskusija, grupu darbs. Kritēriji: - spēja rakstīt zinātniskās publikācijas atbilstošā zinātniskās rakstīšanas stilā latviešu un/vai angļu valodās. Kompetences: - spēj izvērtēt un pilnveidot savu pētniecisko darbību, kā arī pamatot un izplatīt savu pētījumu un attīstības rezultātus. - Metodes: patstāvīgā darba izstrādāšana un prezentēšana auditorijas priekšā, sasniegto rezultātu analīze, diskusija, grupu darbs. Kritēriji: - spēj izvērtēt un pilnveidot savu pētniecisko darbību, kā arī pamatot un izplatīt savu pētījumu un attīstības rezultātus. STUDIJU KURSA 3.DAĻA. Zināšanas: - pārzina pētniecības procesa saturu, mērķus un uzdevumus; izprot pētniecības datu, to apstrādes metožu un rezultātu statistisko raksturu; - zina aprakstošās statistikas instrumentu un metožu lietošanas jomas. - Metodes: patstāvīgā darba izstrādāšana un sasniegto rezultātu analīze, diskusija, grupu darbs, ieskaites darbs. Kritēriji: - spēja orientēties pētniecības datu un to ieguves veidos, apstrādes metodēs un rezultātu priekšstatījuma formās. Prasmes: - prot izmantot teorētiskās zināšanas un MS Excel, Minitab pielietojumprogrammas konkrētu datu apstrādes uzdevumu risināšanā; - prot noformēt un verificēt pētījuma rezultātus. - Metodes: patstāvīgā darba izstrādāšana un sasniegto rezultātu analīze, diskusija, grupu darbs, ieskaites darbs. Kritēriji: - spēja patstāvīgi organizēt un veikt pētniecības darba datu vākšanu, apstrādi un rezultātu noformēšanu. Kompetences: - spēj patstāvīgi formulēt datu analīzes uzdevumus un izvēlēties piemērotas datu apstrādes metodes; - spēj pamatot un aizstāvēt izvēlētās pieejas pareizību. - Metodes: patstāvīgā darba izstrādāšana un sasniegto rezultātu analīze, diskusija, grupu darbs, ieskaites darbs Kritēriji: - spēja autonomi formulēt problēmas izpētes uzdevumus, izvēlēties atbilstošas risinājuma metodes un aizstāvēt darba rezultātus. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Aktivitāte nodarbību laikā (grupu darbs, diskusija) - 10%
Darbs semestra laikā (zinātniskā raksta un maģistra darba recenzijas izstrāde un prezentācija (1.daļa); patstāvīgā darba izstrāde (2. un 3.daļa)) - 40% Ieskaites darbs (potenciālā maģistra darba tēmas pieteikuma projekta izstrāde un prezentācija (1.daļa); patstāvīgā darba prezentēšana un sasniegto rezultātu analīze (2.daļa); patstāvīgā darba rezultātu analīze, ieskaites uzdevuma risinājumi (3.daļa) - 50% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Studiju kursa 1.daļa - bakalaura studiju līmeņa pieredze pētniecībā. Studiju kursa 2.daļa - pētniecības darba metodoloģija – 1.daļa. Studiju kursa 3.daļa - augstākās matemātikas pamatkurss, MS Office datorprasmes. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|