LJA586 Kuģu radionavigācijas un sakaru iekārtu ekspluatācija

Kods LJA586
Nosaukums Kuģu radionavigācijas un sakaru iekārtu ekspluatācija
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Jūras transports
Struktūrvienība Latvijas Jūras akadēmija
Mācībspēks Dmitrijs Goreļikovs, Miroslavs Mališko
Kredītpunkti 3.0 (4.5 ECTS)
Daļas 2
Anotācija Studiju kurss sniedz izpratni par sakaru tehniku un navigācijas tehniskiem līdzekļiem. Studiju kursa saturs veidots atbilstoši 2010. gada STCW Manilas Konferencē pieņemtajām Kuģa virsnieka elektromehāniķa kompetences prasībām A-III/6 un ietver IMO paraugkursa 7.08- 1.7.1, 2.3.1, 2.3.2.prasības. .
Studiju kurss ir izstrādāts atbilstoši STCW konvencijas kodeksa A-III/6 standarta un profesijas standarta prasībām, kā arī ņemot vērā IMO 7.08 paraugkursa rekomendācijas un citus saistošos normatīvos dokumentus. .
Nepilna laika studijas neklātienē tiek organizētas pēc individuāli izstrādāta studiju plāna..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Magnētisko kompasu klasifikācija, uzbūve (IMO 7.08 - 2.3.1.4) 1 2 1 2
2. Indukcijas kompasu darbības princips (IMO 7.08 - 2.3.1.4) 1 2 1 2
3. Eholotes ierīce un darbības princips (IMO 7.08 - 2.3.1.6) 1 1 1 1
4. Lagu klasifikācija (IMO 7.08 - 2.3.1.5) 1 0 1 0
5. Indukcijas lāgas ierīce un darbības princips (IMO 7.08 - 2.3.1.5) 2 1 2 1
6. Hidroakustisko lāgu darbības princips (IMO 7.08 - 2.3.1.5) 2 1 2 1
7. Inerciālās navigācijas sistēmas (IMO 7.08 - 2.3.1.3) 2 2 2 2
8. Žiroskopu teorijas pamati (IMO 7.08 - 2.3.1.4) 4 1 4 1
9.Žirokompasa ierīce un darbības princips, Škiedru optiskais , lāzera žirikompasi (IMO 7.08 - 2.3.1.4) 4 4 4 4
10. Antenas, to uzbūves principi: VHF stieņa antena, MF/HF stieņu antena, MF/HF vadu antena, izolatori, avārijas antena, satelītu antenas, virziendarbība, izolācijas pretestība, nozīme, kuģu antenu tipi, antenu apkope, instrumenti, darba drošība (IMO 7.08 - 2.3.2.1) 2 1 2 1
11. Radioviļņu īpašības un izplatīšanās. Izplatīšanās mehānismi, Zemes virsmas viļņi (ground), virszemes (sky) viļņi, LF, MF, VHF, SHF viļņu izplatīšanās Frekvences, frekvenču diapazoni, mērvienības. Jūras radiosakaru frekvenču un to joslu īss raksturojums. Pamatzināšanas par modulāciju un radio izstarojumu klasēm. Oficiālie emisijas klašu apzīmējumi F1B J3E F3E A3E A1A, Neoficiālie emisijas klašu apzīmējumi TLX, SSB, AM, CW (IMO 7.08 - 2.3.2.1) 2 1 2 1
12. Radiostaciju tipi jūras radiosakaros (IMO 7.08 - 2.3.2.1): - kuģu radiostacijas; - krasta radiostacijas; - loču – pilot radiostacijas; - lidmašīnu radiostacijas; - glābšanas koordinēšanas radio centri RCC; GMDSS galvenā koncepcija, sistēmas uzbūve, principi, mērķi, radioiekārtu raksturojums; - kuģu radiostacijām izvirzītās funkcionālās prasības; - jūras rajonu iedalījums A1, A2, A3, A4; - digitālā selektīvā izsaukuma (DSC) definīcija; - jūras drošības informācijas (MSI) apraides sistēma; - jūras radio sardzes organizēšana (Radio Regulations @ STCW Code); - kuģu radioiekārtu apgāde ar elektroenerģiju; - rezerves elektroenerģijas apgādes sistēma (SOLAS prasības); - avārijas elektroenerģijas apgādes sistēma; - aizliegums GMDSS aparatūras elektroapgādei pievienot ne-GMDSS aparatūru; 2 2 2 2
Kuģu radiostaciju darbības nodrošināšanas nosacījumi,(SOLAS, Radio Regulation) (IMO 7.08 - 2.3.2.1): a) radioiekārtu dublēšana; b) krasta radio speciālistu serviss; c) kvalificēta kuģa radio speciālistu klātbūtne; d) GMDSS Radio log-book obligātie ieraksti, periodiskie ieraksti par nepieciešamo testu, radioiekārtu pārbaužu veikšanu (Radio Regulation ); e) kuģu radiostaciju licence radio speciālistu sertifikācija; 2 2 2 2
13. Sekundārie avārijas trauksmes līdzekļi: Trauksmes izziņošana, EPIRB, SART, AIS-SART pārnesamās VHF r/ stacijas; reģistrēšana, rīkošanās, aktivizēšana, testēšana, akumulatoru derīgums, COSPAS-SARSAT,GALLI- LEO,IRIDIUM,GLONASS,GPS,INMAR-SAT; SSAS-kuģu drošības trauksmes sistēma (IMO 7.08 - 2.3.2.1) 2 1 2 1
14. Radiosakaru iedalījums jūras mobīlajā dienestā (Types of communinication): Trauksmes, Steidzamas, Drošības infor. r/sakari; Publiskā korespondence, r/sakari ostās, r/sakari starp kuģiem, r/sakari uz kuģa borta ( on board); MMSI – Maritime Mobile Service Ident. 2 1 2 1
15. Vispasaules jūras avāriju un drošības sistēmas frekvences, GMDSS Distress, Safety frekvences, korekta frekvenču lietošana(Radio regulation); izvairīšanās no traucējošiem r/sakariem Trauksmes (Distress) situācijās uz CH-16,CH-70, korekta šo kanālu lietošana publisko r/sakaru gadījumos, izvairīšanās no maldīgu trauksmes sign. raidīšanas, maldīgu signālu atcelšana, pareiza r/iekārtu testēšana (IMO 7.08 - 2.3.2.1) 2 1 2 1
16. Komunikācija starp personālu, informācijas apmaiņa (IMO 7.08 - 1.7.1.5) 2 1 2 1
17. Radiosakaru organizēšana DSC, telefona režīmos: Trauksme, Steidzamība, Drošība, teorētiska izpratne, praktiskās nodarbības (IMO 7.08 - 1.7.1.2) 4 2 4 2
18. MSI – Maritime Safety Information. Viss par NAVTEX(All about NAVTEX) 2 0 2 0
19. Radiosakaru procedūras, organiz., glābšanas un meklēšanas operācijās (SAR), SAR rajoni, RCC-glābšanas koordinācijas centri, radio sakari avārijas vietās (on-scene); 2 1 2 1
20. Satelītnaigācijas sistēmas (IMO 7.08 - 2.3.1.2) 2 1 2 1
21. GPS globālas sistēmas pzicionēšanas sistēmas uztvērēja darbības princips (IMO 7.08 - 2.3.1.2) 2 1 2 1
22. AIS- automātiskā kuģu identifikācijas sistēma, AIS darbības princips 1 1 1 1
23.Satelītkompasa uzbūve, darbības princips (IMO 7.08 - 2.3.1.4) 1 1 1 1
24. Radara uzbūve, darbības princips (IMO 7.08 - 2.3.1.1) 6 3 6 3
25. VDR (Voyage Data Recorder) (IMO 7.08 - 2.3.1.8) 2 1 2 1
26. Navigācijas uguņi, kuģa skaņas signālu sitēmas, anemometri (IMO 7.08 - 2.3.1.8) 2 2 2 2
27. Autoststūrētāja darbības princips. Adoptīvais aotostūrētājs (IMO 7.08 - 2.3.1.7) 4 2 4 2
28. Kuģa automātiskās telefonu stacijas, darbības princips (IMO 7.08 - 1.7.1.1) 4 4 4 4
29. Kuģu bezbatereju telefonu sistēmas, darbības princips (IMO 7.08 - 1.7.1.4) 2 2 2 2
30 „Intercoma” sistēmas darbības princips (IMO 7.08 - 1.7.1.3) 1 1 1 1
31. Skaļruņu sistēma, izvietojums, darbības princips (IMO 7.08 - 2.3.1.8) 2 1 2 1
32. UHF sakaru sistēma 1 1 1 1
Kopā: 72 48 72 48
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis sniegt izpratni par sakaru tehniku un navigācijas tehniskiem līdzekļiem. Studiju kursa uzdevumi: - sniegt teorētiskās zināšanas par navigācijas tehnisko pamatlīdzekļu darbības principiem; - iemācīt kuģa navigācijas iekārtas un to tehnisko ekspluatāciju; - izveidot praktiskas iemaņas kuģa navigācijas tehnisko līdzekļu un navigācijas iekārtas izmantošanā - izveidot iemaņas kuģa navigācijas iekārtas praktiskā apkalpošanā; - radīt izpratni par fizikālo procesu, parādību izmantošanu radiosakaru sistēmu izveidošanā; - radīt izpratni par radioviļņu īpašībām un izplatīšanos (izplatīšanās mehānismi, Zemes virsmas viļņi (ground),virszemes (sky) viļņi, LF, MF ,VHF,SHF viļņu izplīšanās); - radīt izpratni par modulāciju un radio izstarojumu emisijas klasēm; - radīt izpratni par avārijas, steidzamības un drošības ziņojumiem, iemācīt avārijas procedūras, steidzamības un drošības ziņojumu noraidīšanu un uztveršanu; - radīt izpratni par GDMSS galveno koncepciju, ieviešanu jūras radiosakaru sistēmā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas. 1) Spēj parādīt zināšanas par navigācijas iekārtu, iekšējo un ārējo sakaru sistēmu darbības principiem un tehniskās aprūpes procedūrām. 2) Spēj parādīt zināšanas par elektrosistēmu un elektronisko sistēmu viegli uzliesmojošās vietās. - Metodes: patstāvīgais darbs, mājasdarbi, darbs ar simulatoru, grupu darbs, noslēguma pārbaudījums. Vērtēšanas kritēriji: 1) Spēj parādīt zināšanas par navigācijas iekārtu, iekšējo un ārējo sakaru sistēmu darbības principiem un tehniskās aprūpes procedūrām. 2) Spēj parādīt zināšanas par elektrosistēmu un elektronisko sistēmu viegli uzliesmojošās vietās.
Prasmes. 1) Spēj izmantot visas kuģa iekšējo sakaru sistēmas. 2) Spēj veikt drošas tehniskās apkopes un remontdarbu procedūras. 3) Spēj atklāt mehānismu atteices, atrast defektus un novērst bojājums. - Metodes: patstāvīgais darbs, mājasdarbi, darbs ar simulatoru, grupu darbs, noslēguma pārbaudījums. Vērtēšanas kritēriji: 1) Spēj izmantot visas kuģa iekšējo sakaru sistēmas. 2) Spēj veikt drošas tehniskās apkopes un remontdarbu procedūras. 3) Spēj atklāt mehānismu atteices, atrast defektus un novērst bojājums.
Kompetences. Spēj demonstrēt savu kompetenci atbilstoši STCW konvencijas Kodeksa A-III/6 sadaļas prasībām: 1) Izmantot iekšējās sakaru sistēmas. 2) Spēj veikt komandtiltiņa navigācijas ierīču un kuģa sakaru sistēmu tehnisko apkopi un remontu. - Metodes: patstāvīgais darbs, mājasdarbi, darbs ar simulatoru, grupu darbs, noslēguma pārbaudījums. Vērtēšanas kritēriji: 1) Ziņojumu pārraidīšana un saņemšana vienmēr ir veiksmīga. 2) Sakaru reģistri ir pilnīgi un precīzi un atbilst tiesību aktos noteiktajām prasībām. 3) Darbības traucējumu ietekme uz saistīto iekārtu un sistēmām tiek pareizi noteikta, kuģa tehniskie rasējumi tiek pareizi interpretēti, mērinstrumenti un kalibrēšanas instrumenti tiek pareizi izmantoti un veiktie pasākumi ir pamatoti. 4) Spēka iekārtas un mehānismu atvienošana, demontāža un montāža pēc remontdarbu veikšanas atbilst ražotāja sniegtajiem drošības norādījumiem un kuģa instrukcijām, un tiesību aktu un drošības tehnikas specifikācijām. 5) Veiktie pasākumi ļauj iekārtu atjaunot ar metodi, kas ir vispiemērotākā un visatbilstošākā pastāvošajiem apstākļiem un nosacījumiem.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Patstāvīgais darbs - 20%
Mājasdarbi - 10%
Darbs ar simulatoru - 20%
Grupu darbs - 10%
Noslēguma pārbaudījums - 40%
 
Priekšzināšanas Fizika, elektrotehnika, elektronika.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP EKPS Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 1.0 1.5 0.5 0.5 0.0 *
2 2.0 3.0 1.0 1.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]