Kods | ĶVT787 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Metroloģija un kvalitātes kontrole ķīmijā | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles; Brīvās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Ķīmija un ķīmijas tehnoloģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Iveta Pugajeva | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 (4.5 ECTS) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursā studenti tiek iepazīstināti ar metroloģijas teorētiskajiem un praktiskajiem principiem, to būtisko nozīmi analītiskajās laboratorijās, kurās ir nepieciešams veikt precīzus un ticamus mērījumus, lai iegūtu pareizus un uzticamus rezultātus.. Tiek skaidrota un pilnveidota studentu izpratne par mērījumu izsekojamības nodrošināšanu, metožu validāciju un veiktspējas novērtēšanu, mērījumu nenoteiktības izvērtēšanu, rezultātu ticamības izvērtēšanu un rezultātu pareizu interpretēšanu.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir sniegt studentiem padziļinātu izpratni par analītiskajā ķīmijā izmantotajiem mērīšanas procesiem un metodēm, un to saistību ar analītisko rezultātu precizitāti un pareizību. Studiju kursa uzdevumi: 1. Iepazīstināt studējošo ar mērīšanas principiem un to pielietojumu analītiskajā ķīmijā, kas ietver tādus jēdzienus kā mērījumu precizitāte, pareizība un ticamība, kā arī analītisko mērījumu kvalitātes novērtēšana. 2. Attīstīt prasmes, kā novērtēt un ziņot mērījumu nenoteiktību, kas ietver izpratni par analītisko mērījumu nenoteiktības avotiem un to, kā izmantot statistikas metodes, lai novērtētu mērījumu nenoteiktību. 3. Veicināt praktiskās iemaņas plānot eksperimentus un veikt mērījumus analītiskās ķīmijas laboratorijā, analizēt iegūtos datus, kā arī ziņot un interpretēt rezultātus. 4. Veicināt izpratni par mērījumu kvalitātes nozīmi analītiskās ķīmijas jomā un par kvalitātes kontroles uzturēšanas un pastāvīgas uzlabošanas nepieciešamību. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Izprot mērījumu nenoteiktības jēdzienu un spēj novērtēt analītisko mērījumu kvalitāti, kas ietver izpratni, kā aprēķināt un izteikt mērījumu nenoteiktību un kā to izmantot, lai noteiktu analītiskā rezultāta ticamības līmeni. - Pārbaudes veidi: starppārbaudījums, praktiskais darbs un eksāmens.
Kritēriji: students spēj aprēķināt un izteikt mērījumu nenoteiktību. Izprot mērījumu izsekojamības principus un spēj sasaistīt mērījumu ar zināmu standartu vai etalonu, kas ir svarīgi, lai nodrošinātu mērījumu salīdzināšanu, kas iegūti dažādās laboratorijās vai ilgākā laika periodā. - Pārbaudes veidi: starppārbaudījums, praktiskais darbs un eksāmens. Kritēriji: students spēj izsekot un sasaistīt mērījumu līdz SI vienībai. Pārzina metožu validācijas būtību un apgūst praktiskās iemaņas metožu validēšanā, ieskaitot analītisko metožu veiktspējas izvērtēšanu, kas ietver analītiskās metodes precizitātes, ticamības, pareizības, detektēšanas un kvantificēšanas robežas un citu metodes veiktspēju parametru noteikšanu. - Pārbaudes veidi: starppārbaudījums, individuālais darbs ar prezentāciju un eksāmens. Kritēriji: students spēj izvērtēt metodes veiktspējas kritērijus un novērtēt metodes atbilstību paredzētajām nolūkam. Pārzina kvalitātes nodrošināšanas un kvalitātes kontroles nozīmi analītiskos mērījumos un kā tos ieviest laboratorijas praksē. Tas ietver izpratni par labas laboratorijas prakses principiem, kontroles diagrammu nozīmi un pareizas instrumenta apkopes un kalibrēšanas nozīmi. - Pārbaudes veidi: starppārbaudījums, praktiskais darbs un eksāmens. Kritēriji: students spēj izvērtēt kvalitātes kontroles un prasmes pārbaudes paraugu iegūtos rezultātus un pieņemt lēmumu par nepieciešamajām papildus rīcībām. Izprot LVS EN ISO/IEC standarta prasības kvalitātes vadības sistēmai laboratorijā, kā arī vispārīgās prasības laboratorijas kompetencei, objektivitātei un konsekventai darbībai. - Pārbaudes veidi: starppārbaudījums, individuālais darbs ar prezentāciju un eksāmens. Kritēriji: students izprot LVS EN ISO/IEC 17025 standarta principus un mērķus precīzu un ticamu rezultātu nodrošināšanā. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Starppārbaudījums - 20%
Individuālā darba prezentācija - 20% Praktiskais darbs - 20% Eksāmens - 40% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Nav. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|